الأربعاء، 30 يوليو 2008

مين عايز مين !!

The greatest danger of all is to allow new walls to divide us from one another. The walls between the Countries with the most and those with the least cannot stand. The walls between races and tribes; natives and immigrants; Christian and Muslim and Jew cannot stand. These now are the walls we must tear down. Now is the time to build new bridges across the globe.
.
Barack Obama, democratic party candidate for the presidency of the United States, from his speech of July 24 in Berlin
.
عجبتني اوي المقولة دي لما تمعنت النظر في معناها .. الله اعلم بنية قائلها بس افتكرت ان اصلا دا هدف المسلم و غايته في الدنيا .. يتواصل مع الاخر .. يقرب مش يبعد .. يشيد مش يهد .. يصل مش يقطع .. يبني و يعلي بدل ما يحقر و يدني .. يحسن الظن و يعمل علي اثباته من جانبه .. يكون خير رسول لدينه ..
.
و صدق رسول الله صلي الله عليه و سلم حين قال " لا فرق بين عربي أو اعجمي الا بالتقوي "
(( من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا , ومن احياها فكأنما أحيا الناس جميعا ))
((المسلم أخو المسلم , لا يظلمه ولا يسلمه * , من كان في حاجة اخيه كان الله في حاجته , ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة , ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامة )) متفق عليه
(( من رد عن عرض أخيه , رد الله عن وجهه النار يوم القيامة )) رواه الترمزي
.
مش دي كلها وغيرها كتير اوي احاديث شريفة هدفها القرب من بعض .. نخاف علي بعض و نحاجي علي بعض ..
دلوقتي الجار بيقفل الباب في وشه جاره .. الاخ بيخسر اخوه علشان حجات كلها زائلة .. الحقد والغش والنفاق بقت حاجات عادية ما بين الناس .. كل واحد قاعد جنب اخوه و عينه في اللي معاه مش بيبص علي حاله و يصلحه حتي.. لا عامل مصلح بس برة كل ما يخصه ..
.
سبحان الله علي اد ما ادانا ربنا نعم و تلاقي اللي بيرمي الاكل اكوام بعد ما يخلص ( علشان اصلا مش هيقدر ياكل اكتر من اللي يملي معدته اللي هي نفس معدة اخوة.. نفس المقاس ) هتلاقي اللي بيدور في اللي اترمي دا علشان يطلع منه وجبة طعام ليه و لولاده
.
اللي مبقاش بينفع عندك .. في غيرك بيدور عليه و مناسب ليه جدا .. بس تفتكر هتعرف تلاقيه ؟
.
كلنا بنتكلم لغه واحدة و حتي ما بين البلد الواحدة و حتي بين الشارع الواحد والعمارة الواحدة و الشقة الواحدة حتي .. هتلاقي اللي عايز كل حاجة ليه و مش مهم التاني محتاج ولا لا ..
.
أوباما كان بيتكلم علي Danger خطر مزعوم بيفرق بين الناس و بيحط حواجز و بيقيم جدران بين الناس وبعضها .. بيفرقهم و يصنفهم و يبعدهم .. بعض النظر عن الخطر دا مين و مين السبب فيه و مين اصلا اللي من مصلحته يفضل موجود و يا حبذا لو تضاعف اضعافا مضاعفة ..
.
كل الكلام دا معروف مش محتاج كلامي الي قلته فوق اصلا.. الكلمة اللي لازم نتعلمها ( ولو انها اصلا المفروض انها من اساس عقيدتنا ) كلمة جسر .. رابط .. واصل .. علي فرض اني هديت الحيطة اللي بيني و بينك .. هوصلك ازاي ؟؟ حتي لو بنتكلم لغه واحدة .. بمكن منعرفش نفهم بعض و علشان نتعلم دا محتاجين وقت .. بس قبل كل دا لازم اصلا نبقي عايزين بعض ..
.
بيتهيالي مشكلتنا كعرب متوقفة علي اخر جملة دي .. لازم نبقي اصلا عايزين بعض .. اتنين واقفين كل واحد في جانب .. سكتهم واحدة بس مصرين كل واحد يمشي لوحدة علي رصيف غير التاني .. مش هيموتوا لو اتقابلوا في النص .. ولا هيقلوا .. بالعكس دول هيزيدوا .. بدل الواحد هيبقوا اتنين و بدل الاتنين يبقوا كتير .. بس لازم ابقي عايزاك علشان اعرف افكر ازاي اوصلك ..

هناك 11 تعليقًا:

Saudi Romantic يقول...

السلام عليكم

(( لازم اصلا نبقي عايزين بعض ))

فعلاً انها جمله مهمه باراك اوباما ما جاب شيء جديد..عشان مثل ما تفضلتِ وقلت ان ديننا يحثنا على قبول بعض واحترام بعض .. لكن المشكله في علاقات الشعوب الشقيقه بينهم وبين بعض تكون في الإعلام واللي ما سكينه .. ساعات بنشوف صحفي مثلاً بيتهجم على بلد شقيق لبلده من غير مراعاة لأحاسيس ومشاعر اصحاب البلد المهاجم من هذا الصحفي ..والتعرض للبلدان الثانيه بهذي الطريقه تعمل حساسيات بين الشعوب اللي هيه في الاصل شقيقه .. وفي العاده الناس اللي تأخذ مواقف ضد البلدان الثانيه هم يتعاملون بسطحيه .. ولا لهم نظره تعبر عن سعة اطلاعهم ..انا شخصياً ما يهمنيش الكلام الهجومي على شعب بلدي لاني اعرف ان المتحدث بهذي الطريقه هو شخص غير مطلع وغير مثقف وغير عادل حتى لو كان له مكانه اجتماعيه في بلده .. واعتبره انسان جاهل وداعي للفتن بين المسلمين واتجاهل كل ما يقول .. لاني اعرف ان هناك من الكثيرين من نفس جنسيته لا يتفقون معه في ما يقول .. احب هنا اني اذكرك بموضوع اخذ صيت عالي بين المسلمين في كل مكان .. (( اسامه انور عكاشه )) هو مجرد حكواتي خدمه التلفزيون في مسلسل ليالي الحلميه تعرض في يوم من الايام لـ(((((( عمر ابن العاص ))))))رضي الله عنه واكثر من ردو عليه وحاربو فكره هم اهل بلده وهذا شيء يسعدني كمسلم .. وهذا يدل على انه رغم وضعه في مصاف المثقفين الا انه يدعو للفتن ولا يحترم حتى الصحابه .. ولكن من المهم هنا اني افرق بين شخص زي هذا وبين جنسيته ....هذا النوع من مدعين الثقافه هم من يصنع الحساسيات بين الشعوب الشقيقه .. وعشان اتكلم عن نفسي اقول ..الحمدلله انا دايماً متفائل بكل المسلمين عرب وغير عرب لان الرابط واحد وهو الدين ومن خلاله تكون معتقداتنا وحد موحده .. ومثل ما اردد دايماً ( كن جميلاً ترى الوجود جميلاَ )
لازم اننا نحترم بعضنا ويكون في قبول صادق لبعضنا ... وما ننجرف في اي مهاترات يصنعها ناس مايهمونا ولا نهمهم ..احنا اخوه وهذي الاخوه حقيقيه مو خيال ..
نحمد الله على انه خلقنا مسلمين .

جزاك الله خير على موضوعك الجميل .

في امان الله

أميرة يقول...

عندك حق طبعا في القاء جانب كبير من اللوم علي وسائل الاعلام .. و خصوصا دلوقتي بقت في محطات فضائية اقل ما يقال عنها انها بشعه تموت في تقويم الناس علي بعضها :(

تخيل دلوقتي ايه اللي بينقل الصورة بين البلاد العربية ؟؟ الاغاني علي اد تفكيري .. بتعرف لهجة البلد من الاغنية ولا المسلسل .. بس الاكتر الاغنية .. من فترة كبيرة مكانش في انتشار اوي للهجة الخليجة يمكن نرجع السبب بردة لوسائل الاعلام بس دلوقتي حدث ولا حرج .. رجل الشارع بقي بيعرف اللكنات واللهجات المختلفة للعربي .. من الاغاني .. بالله دي مش خيبة:(

لما تتفرج علي مسلسلات و افلام كل همها تبينلك الناس اللي المفروض مطحونة و الناس اللي من الهاي كلاس .. و النموذجين بيبانوا بطريقة تحرق الدم .. لا هي دي الناس في بلدنا و لا هو دا احنا واهلنا .. ليه انقل للناس صورة غير الحقيقة ..

لما عملوا فيلم حين ميسرة و قالوا ان الفيلم بينقل صورة قاتمة للواقع صحيح بس هي اقل من الحقيقة بكتير .. يمكن بقاله 3 سنين مثلا.. انا مشفتهوش الا من قريب و بصراحة قرفت جدا.. علشان في الوقت اللي بينقل فيه حياة الناس اللي عايشة في العشش .. بيقول للبنت اللي عايشة هناك قومي دا في سكة تانية تغتني منها و تشوفي نفسك و في الاخر هتفلتي من اي عقاب و عادي Life goes on واهي عيشة وزي الفل

بقالنا اد ايه في حكاية الغلاء في الاسعار دا ؟؟ كتير صح.. فين باه بتوع السينما و تجسيد الواقع و الحياة والعيشة واللي عايشينها من دا مثلا؟؟ لما الناس الغلابة داخوا علشان يلاقوا رغيف العيش .. كانوا دول فين .. لما الزيت اللي كان بجوز جنيهات بقي بمبلغ من رقمين :(

لما الفول اكل الغلابة بقي له سعر و مقرب من ابو رقمين بردة

فين الناس من القعدات اللي بيقعدوها رؤساء و حكومات الدول ؟؟ ملهمش راي دول؟

مين قال اننا مش عايزين نتفق .. مين اللي قال اننا اتفقنا علي الا نتفق.. انا مش هاكل اكل ما باكل ولا هشرب اكتر ما بشرب و اخرتها كفن ملهوش جيوب .. هتاخد ايه يا ابن ادم الا كفنك وعملك وانت ماشي؟؟

الفلوس هتسيبها؟؟ لو ماشي في الشارع و لقيت حد جعان ( الفقراء كما وصفهم الله "للفقراء الذين احصروا في سبيل الله لا يستطيعون ضربا في الارض يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف تعرفهم بسيماهم لا يسالون الناس الحافا وما تنفقوا من خير فان الله به عليم " )أسال نفسك .. انت جعان و في ايدك اكل وهو جعان و ممعاهوش يجيب الاكل .. أسال نفسك و خليك صادق في اجابتك .. هتديله الاكل اللي في ايدك ولا هتديله فلوس ولا هتقوله الله يسهله ولا هتنهره لوجود امثاله بالقرب منك؟؟

نفس المثال علي حالنا .. انا بزرع وانت بتصنع وانت بتشتغل بايدك وانت وانت .. هيجرا ايه في الدنيا لو نفدنا علي بعض .. هيجرا ايه لو بقينا مجتمع واحد مفتوح علي بعضه .. بيدي الغني فيه الفقير .. مهو في دول مفيهاش فقراء و في دول فيها ناس بتموت في الجوع و العطش .. مش هينقص المال بتاعهم والله .. دا ربنا بيبارك في اللي باقي لما تأدي فرضه وتزكي علي مالك ..

و ارجع واقول .. من زرع حصد .. لو زرعت خير و حب هلاقيه اكيد مش هيضيع في السكة .. نفسي نعلم الكبير الاول قبل الصغير .. ان الدنيا يوم لك ويوم عليك وان ضحكت ليك النهاردة فانتظر تجهمها بالغد القريب .. نفسي يفهم ان الدنيا دار زوال انت فيها عابر سبيل مش مقيم

ياربي .. واصلا بلاش كل دا .. هو دا مش مال الله واحنا خلق الله و عباده؟؟

مال الله لله .. ادهولك علشان تكون رسول تديه لغيرك و غيرك يديه لغيره

في حد يحكم و يتحكم في حاجة مش بتاعته؟؟ لما هو كل حاجة بتاعت ربنا لانه هو اللي ووهبها لينا و انعم بيها علينا حتي اجتماعنا علي اللغه هبه من الله .. ليه نبخل بما ليس لنا؟؟

مهما قلت طول ما احنا مش عايزين بعض عمرها ما هتتحل .. طول ما بقول بتاعي وبتاعك مفيش فايدة .. ميطلعش فينا حد جدع كده يلمنا علي لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله

الله
جت في بالي صورة حلوة اوووووووووي

تخيلوا كده .. يؤذن الاذان مرة و الاقامة و شوفوا مين هيصلي تخيلوا احنا كلنا علي اختلاف الوانا واشكالنا جمعتنا لا اله الا الله محمد رسول الله يا تري لو اجتمعنا كلنا في صلاة واحدة المليار مسلم دول لو اجتمعوا في صلاة هيبقي شكلنا ازاي ..

بالله عليكم مش عيب الي احنا عاملينه في روحنا دا:(

Unknown يقول...

يا ريت الناس تفهم الجملة دي محدش هيتعب أبدا لو عرفناها بجد
ياريت نبقى بجد عاوزين بعض مش كل واحد مخنوق م التاني ولا بيتكلم أصل مش عارف ايه وايه..
كل ودي وأشكرك على اهتمامك بمدونتي وزياراتك المتواصلة ويارب تستمر

ahmed_k يقول...

موضوع جميل وقيم جدا يا أليس
بس لي ملاحظه علي آخر فقره
انتي عارفه ليه كل واحد بيمشي علي رصيف ومبيتلاقوش؟
علشان لو مشيوا في النص ممكن عربيه تخبطهم ههههههههههههههههههه
أصل السواقين دلوقتي بيسوقوا بسرعه ههههههه

سلااااام

ahmed_k يقول...

تعليق ثاني

في موقف حصللي من كام يوم وأنا في القاهره
جارنا العزيز ركب السطوح وشال طبق الدش الخاص بشقتنا بحجة ان الماسوره اللي راكب عليها الطبق بتاعته وده مش صحيح
ولما كلمته وفكرته بالحقيقه شال الأريال بتاعه وركب الطبق بتاعنا بدون ضبطه اللي محتاج فني يضبط الأشاره بعد ما سعادته فكه
ولما بكلمه قاللي انا مليش دعوه انا رجعتهولك وانت اتصرف
قلتله مش انت اللي فكيته ومن اتلف شيئا فعليه إصلاحه
وأخبرته اني لو أتلفت شيئ لجاري مش حضطره انه يتصل بي اساسا لأصلحه له كما كان
وبعد حوار طويل قاللي هات اللي يضبطه وتعالالي خد حسابه
هنا غلي دمي وأخبرته يعني عايزني أصلح ما أنت افسدته وبعدين أجيلك اشحت منك 30جنيه تمن الضبط فعلا انت راجل هايف
أنا حصلحه علي حسابي ولكن بعد كده الواحد يتعلم ازاي يتعامل معاك
فده نموزج لشخص المفروض انه متعلم وذو مركز بيتكلم وشايل هم 30جنيه
التعامل يا اليس أصبح صعب جدا مع الناس حتي الجيران
والحمد لله الناس الكويسه موجوده وكتير بس النماذج السيئه بتظهر والحسنه بتذوب وسط الزحام
لو كل واحد مننا شعر انه بتعامله الحسن مع من حوله يصبح نموذج قد يحرج غيره ويدفعهم لتحسين سلوكياتهم لتغيرت كثيرا من العلاقات في المجتمع الواحد

معلش طولت عليكي
أتركك في رعاية الله وحفظه

موناليزا يقول...

شدتنى جملة فى احد الافلام كان البطل فيها بيقول:لو عايزين نكره بعض هندور على اى سبب ولو ملقيناش خيالنا هيصنعه ولو عايزين نحب بعض برضه هندور على سبب ولو مالقيناش خيالنا هيصنعه
يعنى المهم احنا عايزين ايه
وصدق رسولنا الحبيب صلوات الله وسلامه عليه حين قال :مثل الموؤمنين فى توادهم وتراحمهم كالجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الاعضاء بالسهر والحمى"
كتاباتك جميلة جدا وفيها تلقائية محببة للنفس
بالتوفيق دائما

أميرة يقول...

والله يا احمد الجديد اللي انت متعرفهوش ان السواقين اللي بتحكي عليهم دول بيمشوا علي الرصيف دلوقتي .. سابوا الشارع من كتر اللي ملا الشارع .. اما نشوف قانون المرور الجديد دا هيرسي علي ايه غير الفلوس اللي عمالين نغرمها علي الفاضي:(

ما بخصوص جار "المحترم" عندي منهم كتير اوي .. اكتر مما تتخيل .. و سبحان الله واضح ان في نقص في الاحمر الايام دي .. معندهمش من الاحمر دا خاااااااااالص ..
الله الهادي ..

هبقي احكيلك حضرت صاحب عمارتنا المحترم و حواره معايا " انا اللي اد ولاده و اسمي بنت .. " عارف المثل اللي بيقولك ان طلع العيب من ........

هنعمل ايه مهما اعداد من البشر عايشين وسطنا .. لا هنعرف نهرب منهم و كبيرنا اوي اننا نتجنب التعامل معاهم ..

وبردة الله الهادي..

ملاحظات سعادتك قاهرية خالص .. فين ملاحظاتك الغردقية باه :)

أميرة يقول...

صدقتي والله يا موني :(

اللي عايز يحب حد مش بيدور علي مبرر علشان يحبه .. و اللي عايز يبعد و يفارق بيلاقي لروحه 100 مبرر ومبرر يمكن حتي مفيش منهم حاجة حقيقية بس اهو بيريح ضميره يمكن ..

و تصدقي الاسوء.. يمكن مبقاش في ناس كتيرة بتدور لا علي حب ولا كره .. مبيفرقش معاهم ..

زمن اللامبالااااااااااااه

أميرة يقول...

نورتنا يا كاتبنا الهمام :)

ابقي سلملي علي اخوك هادي :)

Princesa ... WHiSPeR يقول...

The greatest danger of all is to allow new walls to divide us from one another

بس مين يفهم :)

أميرة يقول...

صدقيني فاهمين بس مش عايزين

اللي فاهم مش شرط يكون عايز

اضرك ولو فيها ضرر لي بس انت متبقاش كويس :(

حسبنا الله ونعم الوكيل

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع