الثلاثاء، 8 يوليو 2008

الرفـــــــــــق

انا مكناش ف نيتي اي كلام خصوصا الايام دي .. بس بالصدفة كنت بدور علي حديث علشان اجيبه صح لقيت حديث تاني اول مرة بصراحة اقرأه ........

عن عائشة رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
” إنّ اللّهَ رَفيق يُحبّ الرفقَ ويُعطي على الرفق ما لا يُعطي عَلى العُنف وما لا يُعطي على سواهُ ” .
(رواه مسلم)


حديث : "إن الرفقَ لا يكونُ في شيء إلاّ زانه ، ولا ينزع من شيء إلاّ شانه" رواه مسلم عن إبن عباس رضي الله عنهما

انا هنقل الكلام اللي كان مكتوب و بعدين هعلق تعليق صغير..

"إن الترفق بالناس من حسن الخلق وهو مما حث عليه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ، فما كان الرفق في شيء إلاّ زانه وما كان العنف في شيء إلاّ شانه ..وكان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم سهلا إذا باع سهلا إذا اشترى ..
ولماذا يسلك الإنسان العنف إذا كان باب الرفق مفتوحا إلاّ إذا كان المرء معجبا بنفسه مزدريا لغيره وهذا ما لا يحبه الله ، أو إذا كان يظن أن من يقابله لا ينفع معه الرفق. ولكن هذا أيضا لا يجوز إلاّ عن تجربة أو بينة . أما إذا اتُّخِذ العنف منهجا فهذا ما ينهى عنه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في هذا الحديث.
والرفق يكون في كل شيء. فالمشي على الأرض هونا دون عجب أو تكبر هو رفق ، وإطعام الحيوان رفق ، ومعاملة الناس يجب أن تكون برفق ، والدعوة في سبيل الله تكون برفق ، فربّ عدو لدود ورث العداوة عن غيره يقلبه الرفق صديقا حميما . قال الله تعالى: ” ولا تَستوي الحَسَنَةُ ولا السيئةُ ادفَع بالّتي هيَ أحسَنُ فإذا الّذي بينَكَ وبينَهُ عداوة كأنَّهُ ولي حَميم ”

من الرفق بالناس أن تؤدي حق المحتاج من ذوي القربى أو الجيران أو من تعرف حاجته قبل أن يسألك . ومن الرفق عدم الإلحاح مع الناس في كل شيء كعدم المماطلة في قَضاء الدين أو البيع والشراء عموما إلاّ إذا كان المرء فقيرا ، فإن مطل الغني ظلم..ومن الرفق قضاء الدين قبل أن يسأل عنه صاحبه .......... ( المصدر: http://www.al-mishkat.com/istiqama/istiqama6.htm )

التعليق :

الكلام دا كله فكرني باني كتير بكون مش كده :( مع الاسف .. جايز مش بعرف اتناقش كويس مع حد مع اني بكون علي حق و متاكده و عندي الدليل بس اللي قدامي لو بيهاجم انا مش بعرف ادافع:( وبسكت ..

امبارح كنت ف مناقشة مع اكس من الناس .. بيتكلموا عن العمرة و حد قال انه هيعمل عمره لاحد ابنائه اللي مش عارف يسافر يعملها .. انا اللي اعرفه انه مينفعش تتعمل لحد عايش و كمان قادر صحيا و ماديا بس في ظروف تمنعه من انه يعملها .. هو ربنا عايز كده .. لو عايز الانسان دا يجيله اكيد هيجيبله ولو عايز يأجل الزيارة دي يبقي الحمد لله علي كل حال..
المهم باه لسه هقول الكلمتين دول لقيت الحد دا بيقولي اسكتي انتي .. لاتنفع وكانت بشدة :( و عدي باقي اليوم علي حاجات كتيرة بالشكل دا.. انا سكت بس علشان خاطر ربنا و مش عايزة ادخل ف جدال مع حد مش بيقبل كلمة من حد ( يمكن اكون سلبية بس في ناس الكلام معاهم مش بينفع طالما هما صوتهم عالي علي طول :( )

انا نفسي ساعات ببقي عنيفة ف ردي :( مع اني حقيقي بحاول اسيطر علي الجزء دا و لا انفعل من اقل حاجة كده :( و كتير بفضل اقول ف نفسي اهدي واسكتي مش مستاهله اصلها و ساعات استغفر ربنا او اشغل تفكيري باي حاجة تانية علشان مطلعش رد فعل غبي و ارجع اقول يا ريتني ما قلت كده :( كتير بنجح بس في اوقات بتفلت مني :(

الكلام دا مش مع الناس عموما .. مع اشخاص معينة بعينها هي اللي بيحصلي معاهم كده .. انما ف العادي بيتهيالي بتعامل برفق خصوصا ان مفيش حاجة تدعو اني اتعامل بغير كده مع الناس .. بس مكنتش اعرف اني ممكن أؤجر علي الرفق دا .. من باب اولي دلوقتي اشوفلي حل مع الناس التانية دي علشان كده بيتهيالي هاخد ذنب لو شفت الحديث و مجاهدتش نفسي علشان ابطل استفز بسرعه من الناس دي .. بس انا والله باخد بعضي و ببعد عن المكان دا لو عرفت او مش برد او باشغل روحي باي حاجة تانية .. ساعات بنجح ف صرف تفكيري عن اني ارد و ساعات لا... وحتي لو رديت مش برد بحاجة وحشة بقدر مهو الرد نفسه طريقته فيها عنف دا اللي خلاني اقف عند الحديث دا بالذات :(

يلا ربنا يعافينا جميعا و يرزقنا حسن الخلق ..


هناك 4 تعليقات:

Miss. Sosa يقول...

المؤمن هين لين سهل

وفي حديث فيما معناه ((حرم على النار كل هين لين سهل قريب من الناس))

فالقسوة والغلظة والصوت العالي والبطش مش من صفات المؤمنين خالص

فاللهم اجعلنا مؤمن هين لين سهل

تحيــاتى

أميرة يقول...

نورتي ميس سوسو :)

الحديث اللي ذكرته يستاهل يتكتب فيه كتب لشرحه .. صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم .

التلات صفات دول محتاجين شرح وتوضيح لان لاول وهلة ممكن الناس تفهمهم بشكل مختلف عما يقصد بيهم ..

ان شاء الله هبحث وراهم بس افوق من اللي انا فيه دا و اركز شوية :)

جزاكي الله خير :)

غير معرف يقول...

ببنتى الغاليه
وبعدين الساعه 9 وباين عليه مش هنزل النهارده .
لكن بصراحه انتى تستحقى ان الواحد يتأخر عشان يقراْ خواطر اليس .
تستحقى الشكر للتنويه عن الاشاره لنقلك الحديث والتعليق عليه .
تعرفى انى رغم سنى ده اول مره اعرف ان الرفق له ثواب كنت فقط اعرف الثواب للصابرين .
انا بتكلم بصراحه وربنا يقدرنى على الرجوع لاحاديث سيدنا رسول الله .
كم نحن فى صعيد مصر نحتاج للعمل بسنة سيدنا رسول الله عليه الصلاة والسلام فى المعامله بالرفق للاسف داءما المناقشه بالصوت العالى وللاسف يضيع الحق وسط هذا الضجيج .
اما بخصوص العمره او الحج فانا اعتقد والله اعلم ان الشخص لابد ان يقوم بها بنفسه مدام يستطيع صحيا وماديا وغفر الله لى ان كنت مخطأ واعتقد انه يمكن توجيه الشخص الذى يرغب فى القيام بالعمره الى دار الافتاء بالدراسه وسيجد الراى الاصح عندهم .
ربنا يكرمك معلومة الرفق التى كتبتيها اشكرك عليها جداا فأنا فى امس الحاجه لها ... عمو راجل صعيدى

أميرة يقول...

والله انا ما عارفة اقول لحضرتك ايه بس.. دايما رافع من معنوياتي كده :)

ربنا يرزقنا رضاه

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع