السبت، 19 يوليو 2008

روح و روح

ساعات تحس بحد اوووي لدرجة وانتو بينكو مسافات طوييييلة اوي تحس بوجعه من غير ما يقول اه ..
مرة من 7 سنين و شوية كنت برة البيت في شركة مع ناس كتير و كنا مشغولين بنعمل حاجة و فجاة بالصدفة لقيت السلسلة اللي لابساها مقطوعة من النص و يادوب ماسكة في رقبتي هتقع ..
انا قلبي وقع في رجلي و الي طالع عليا امي جرالها حاجة و فضلت اعيط كتير اوي .. حسيت امي جرالها حاجة ايه هي معرفش بس كنت مصدقة احساسي دا و مش عارفة منين ولا ليه ولا اي تفسير ليه اكتر من اني متاكده منه اوووووي ..
ايه حكاية السلسلة دي باه ...
كان فيها دلاليه كانت ماما اديتهالي لما نجحت في الثانوية العامة و كانت الماظ من القديم يعني ورث من جدة امي لامها لامي ورسيت لي :( ماما عندها اختها كانت حلق وضاع فردة منه فماما عملتها دلالية و اخدت هي الحلق الصغير و ادتني الدلالية :( كانت عزيزة عليها اوي علشان امي بتحب جدا جداااااااااااو كانت جدتي متوفيه بقالها فترة قريبة و يعز علي امي تفرط ف اي حاجة من بتاعت جدتي الله يرحمها :(
اليوم كان عادي جدا لحد ما اكتشفت ان السلسلة اتقطعت فجاة و ملقيتش الدلاية:( مكانش هاممني انها الماظ بقدر ما همني الفكرة اللي سيطرت عليا وهي ان امي حصلها حاجة اكيد :(
وقتها مكانش مع امي موبيل وانا عارفة انها في الشغل يومها فمكنتش هعرف اوصلها :(
لما روحت بليل دخلت البيت بقولها ماما انتي كويسة :( قالتلي الحمد لله قدر الله وما شاء فعل :( قلتلها حصل ايه يا ماما انا مش عايزاكي تزعلي مني علشان السلسلة اتقطعت و الدلالية ضاعت بس والله انا محستش باللي حصل دا بس حسيتك فيكي حاجة و خفت اسال عليكي :(
ماما فضلت بصالي و مكانتش بتتكلم لمدة ثواني :( قالتلي في ايه يا بنتي فهميني :( انهرت واعدت اعيط و حكيتلها اللي حصل :( لقيت الدموع في عنيها و قالتلي اسمعي اللي حصل وقت الظهر وقت ما بتقولي عرفتي موضوع السلسلة:(
كانت راكبة تاكسي رايحة لخالتي و في شارع النيل عند العجوزة علي النيل ,, اتوبيس زنق علي التاكسي و الاتوبيس كان ماشي بسرعه اوي دخل في الرصيف و لولا ستر ربنا كان وقع في النيل بعد ما خبط التاكسي وامي اتخبطت وهي قاعدة في التاكسي من ورا :(
لقيتها بتقولي ستر ربنا انقذنا من كارثة يومها و ان العربية متقلبتش كانت حادثة جامدة :( الحمد لله رب العالمين ان نجاها .. ربنا يحميها يارب ويخليها لينا ..
مش بس الحكاية دي اللي حصلت لي عن حاجة مرتبطة بحد .. حصلتلي كتييير اوي ..
خصوصا مع الناس اللي بحبها اوي .. قلبي بيكون متعلق بيهم و بحس بيهم لو بينا بلاد ..
معلش مناسبة الرغي دا ان ربنا عرفني حاجة علي حد شاغل قلبي و عقلي من غير ما اعرفها من الحد دا .. مكانتش حاجة تفرح بس عرفتني اني صادقة في احساسي ناحية الحد دا واني صح بحبه اووووووووووووي..
ربنا يحميه يارب ويخليه ليا و يرجعه بالسلامة ..
قولوا امين باه علشان يستاهل الدعوة دي اوووووووي :)

هناك تعليقان (2):

Unknown يقول...

آمين يا سيدتي الكريمة
مش قلتلك حبيت المدونة دي ربنا يخليلك ماما ويرجعلك العزيز على قلبك قوي ده بالسلامة
بجد أنا بأرتاح لما آجي هنا وأقرا كلامك..مش بحسه رغي زي ما انت بتقولي لا ده كلام بحسه فعلا.. هو في أغلى من الأم..
لابنا يخليهالك..
على فكرة أنا طالب منك طلب..أنا اليومين دول في أزمة كبيرة جدا مع إنسان عزيز علي جدا..هي إنسانة بالعربي بأه..محتاج دعاكي ربنا ييسرلي الموضوع ده
متنسينيش من دعاكي
ومدونتي مستنياكي
كل الود

أميرة يقول...

نورت يا ابراهيم :)

حساه من اللي بتكتبه من غير ما تحتاج تقول خصوصا بعد ما قلت ان الايام الجاية في حاجة مستنيها يا اما تحييك يا اما ... :) ربنا يكتبلك بيها الخير يارب

عارف يا ابراهيم احسن حاجة ممكن تعملها ايه ؟؟

استخير ربنا كتييييييييير اوي علي اد ما تقدر كتير وافضل ادعي ربنا كتيير اوي ...

الدعاء يرد القدر و انا حاسة باللي عايز تقوله علشان تهفو نفسي للقاء عزيزي الغايب و بدعي ربنا ليل ونهار وكل وقت ربنا يرده سالم مجبور الخاطر يارب و يجمع بيننا في الخير يااااااارب

ادعي ربنا يجعلها من نصيبك و يكتبلك معاها الخير .. انوي رضا ربنا معاها لعل الله يرضيك بيها :) بس ابقي اعزمنا:)

ربنا يوفقك يا اخي:)

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع