الثلاثاء، 15 يوليو 2008

فكرة ورا فكرة

امبارح بالصدفة شفت كلمتين كده عن الام احرجوني بصراحة

مش علشان انا بعمل حاجة وحشة مع امي بس علشان ..........كده يعني مش عارفة باه ... اهو حسيت اني وحشة و خلاص:(

فكرت اكلمها بس قلت هتقولي مش بعادة يعني ويمكن تقلق .. وانا امي بتتخض بسرعه فقلت بلاش.. بس كنت عايزة اكلمها بردة :(

مفيش ساعه لقيتها هي بتتكلم تقولي علي حاجة وانا هتروح معايا مشوار كنت رايحاه

المهم يشاء ربنا اننا نروح و انها تقضي ساعتين و هي مبسوطة و في الاخر واحنا راجعين بليل لقيتها بتقولي ربنا يخليكي ويديكي الصحة ... حسيت بجد مفيش حاجة ممكن تعوض قدام الكلمتين دول .. انا حاولت اعمل اللي اقدر عليه في الوقت دا علشان تقضيهم وهي مبسوطة ..

هي هي نفس المشكلة او الماساه بتاعت اني مش بعرف اقول لحد اني بحبه :(

والله انا بحب امي دي جدا بس مش عارفة اوصل لحل في اني اعرف اعبر قولا عن الموضوع دا .. فعليا انا نوعا ما راضية شوية .. صحيح طبعا مقصرة في معظم الاوقات بس بحاول اعوض علي اد ما بقدر بس قولا دي باه ماساه :( لا هي ولا غيرها بصراحة :(

ساعات بتمني كان خالي الله يرحمه يكون لسه عايش علشان اقوله اني بحبه اوي .. كان نفسي يعرف اني بحبه .. بس ساعات بقول لنفسي غالبا هو عارف علشان انا بحلم بيه علي فترات و بفرح اوي لما بشوفه في الحلم علشان بحسها بشرة خير من ربنا لاني احسبه علي خير الله يرحمه ويجعل الفردوس الاعلي سكنه بجوار المصطفي صلي الله عليه وسلم :)

عندي ناس طيبين اوي توفاهم الله و سابونا في الدنيا دي واللي باقيين فيها كتير منهم مش طيبين :( انا عارفها انها ارادة ربنا و دا قضائه بس لما بفتكر اني كان لازم اتصرف معاهم تصرفات احسن من اللي كنت بعملها و اودهم اكتر من كده بكتير اوي علي اد ما عرفت اني بحبهم اضعاف ما كنت فاكره:(

بردة دي كمان اكيد ليها حكمة .. اللي فكرني بدا زيارة عملتها امبارح لبيت حد عزيز عليا .. و حال البيت و الام والاب فيه و حاله لما توفاهم الله و سابوا ولادهم .. البيت كانه مهجور كل واحد ف حاله.. كل حاجة مختلفة في البيت مع انه هو هو نفس البيت متغيرتش فيه حاجة ابدا اقصد في مظهره .. بس الروح اللي فيه راحت و النور اتطفي و كانه مهجور مع انه فيه ناس عايشين هناك بس مهجور فعلا ..
الاسوء باه فعلا لما يكون البيت دا مكانش بيخلو من البشر داخلين خارجين وفجاة لما الاب والام مبقوش موجودين .. راحوا وراح معاهم الناس ... ولا كأن في ناس كانوا بيجوا في المكان دا.. حتي اقرب البشر الاخوات من الناحيتين بعدوا ولا كان ليهم اخوات كانوا عايشين هنا وليهم لحم ودم لسه موجودين ف نفس المكان اللي ياما جمعهم سوا و شاف فرحهم و دايما كان فرح ... انا قلت الطيبين كتير منهم راحوا وبيروحوا ورا بعضهم:(

اللهم يرحم امواتنا واموات المسلمين ..

مش قصدي انكد علي روحي او علي اللي هيقرا الكلام بس انا افتكرت حاجة جرت حاجة تانية .. معلش باه :)

وعلي الرغم من كل دا فرحانة علشان بردة في ناس كويسة لسه في الحياة:) مع ندرتهم بس في ناس لسه كويسة .... لا و الاحلي كمان ان في ناس نادرة الوجود في الدنيا :) ربنا يخليهم ليه ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب وميحرمنيش منهم :)

ربنا يديمها نعمه يارب ويديم علينا رضاه :) ويخليلنا الناس اللي بنحبها ويقدرنا اننا نعرفهم اد ايه احنا بنحبهم :)

هناك 3 تعليقات:

د. إيمان مكاوي يقول...

حسيت من خلال قراءتي لموضوعاتك إنك حساسه جدا بدليل إنك متألمه من عدم قدرتك على التعبير عن حبك للناس ..وده أكيد سببه في حالتك الخجل ..أنا كنت زيك كده لكن لاقيت إن التعبير عن الحب مهم جدا وإلا يكون الحب ده مالوش قيمه ..ممكن يكون بالتصرفات على فكره.. يعني مع أولادي بعبر عنه بإني بحضنهم كتير ..ويا سلام لو لبيت طلب حد منهم بسرعه مع كلمتين حلوين ..الدنيا وما فيها ..
بس تعرفي إنك أوحيتيلي بوضوع جديد ..ربنا يكرمك ..ويوفقك
تحياتي

أميرة يقول...

ربنا يبارك فيكي ايما و يباركلك في اولادك :)

حكاية اني بحب حد ومش بعرف اقوله دي بجد بتضايقني جداااااا وبالنسبة لي مشكلة فعلا .. ان كان علي الفعل مفيهوش مشكلة ..

بس انا عايزة اقولك حاجة مهمة الافعال كويسة و كل حاجة بس ساعات انتي بتعملي حاجة بتفكري انها تكفي وتغني عن غيرها من الكلام .. بس صدقيني ممكن الحضن اللي بتتكلمي عليه دا يكون عند الشخص دا بالدنيا و ما فيها و يكون احسن تعبير عن الحب :)

نورتينا :)

غير معرف يقول...

بنتى الغاليه
ماتنسيش انك مره قلتلى لازم تعبر عن حبك لابنتك وتشجعها وعملت بنصيحتك وانتى عارفه ان النتيجه كانت رائعه رغم اسلوب معاملتى لابنائى ظاهره القسوه وباطنه الحب الشديد لدرجة الخوف الشديد .
الحقى عبرى عن شعورك واحساسك ده لكل اللى بتحبيهم من أهلك دايما قولى لامك بحبك يا ماما وربنا يخليكى ليه هتلاقى دعوات امك مهدت ليكى طريق رائع فى الحياه هاتعيشى طول عمرك وحياتك بدعوات امك ليكى فى قمة الساعاده ان شاء الله ...... عمو الصعيدى

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع