الثلاثاء، 15 يوليو 2008

حل الواجب ..

أذكر أسم من طلب منك حل هذا الواجب.
أذكر القوانين المتعلقه بهذا الواجب.عباره عن اسئلة هذا الواجب المكتوبه باللون الأحمر , خمسة قوانين تحدث عن ستة اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لأول مره.
حول هذا الواجب الي ستة مدونين وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم
اتمني اكون فهمت شرحك صح :)
من طلب مني حل هذا الواجب : الاستاذ : احمد ahmed_k
غالبا الواجب اني اجيب عن الاتي :-
اذكر 6 اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لاول مرة !!
دي شغلانة بس بما انك حددت حجات في مقابلة يعني هحاول اجاوب والله المستعان
1- لاول وهلة اللي يشوفني يفتكرني هادية .. بس انا برج الثور يعني هادية اوك شوية نوعا ما بس شوية صغيرين يعني مش دايما و خصوصا لو في مكان معرفش اللي فيه مش هتكلم خالص بس لحد ما حد يستفزني :)
هتلاقي الثور اشتغل معايا ... عندي في الشغل واحدة زميلتي مرة واقفة مع واحد زميلنا ,, بيقولها علي دي هادية و عمري ما سمعتلها صوت دايما في حالها و شغلها... قالتله هي هادية و لطيفة وكل حاجة بس لحد ما حاجة تعصبها ساعتها مش بتشوف قدامها و لما بتتزرزر بتهب في اللي عملها حاجة ... اه انا كده مهو يعني الشغل شغل اسيب حد يبوظلي شغلي يعني ولا ابقي غلطانة يعني ... وبعدين مش بحب حد يستفزني عمدا ..
2- تاني حاجة اني عيلة جدااااااااااا و بحب الاطفال اووووي و عندي استعداد لتقبل اي تصرف مفاجيء من اي حد منهم مهما كانت درجته ايه و بعرف اتعامل معاهم كويس الحمد لله الي حد ما ... بس لو الطفل دا عندي زي الباشا سليم ابن اخويا ابو 4 سنين دا .. بيبقي عند بعند باه .. علي راي ابوه لما بيقوله ملقيتش حاجة عدله تاخدها من عمتك الا عندها يعني :) تخيل باه لما حد عمره 28 يعند مع حد عمره 4 سنين .. بس بردة هو حبيبي و نور عيني ..بس هو دمااااااااغ والللي اعند منه كمان الباشا سيف الصغير 2 سنة .. دا باه مفيش فرصة اعند معاه علشان معندوش تفاهم بيتصرف لوحده يعني ... بلاش فضايح باه :)
3- اني بتكلم بصوت عالي .. بكلم نفسي يعني :) بس اللي يعرفني اخد علي كده خلاص .. حتي عندي في الشغل ساعات حد يبقي معدي قدام المكتب ووقف بالصدفة يقولي بتكلميني ممكن مردش لاني اساسا ببقي مشغولة بعمل حاجة .. بس لو انتبهت لانه بيكلمني بقوله لا انا بكلم نفسي :) طب اعمل ايه طيب بسلي روحي ما انا ببقي قاعدة لوحدي طول اليوم .. بفتكر مع نفسي عليا ايه و خلصت ايه وايه فاضل:) مش جنان والله انا لحد دلوقتي عاقلة شوية لسه :)
4- اني بحب اهلي جداااااااا مهما بان عليا اني مش كده او اني بحب ابعد وابقي لوحدي بس انا بحبهم اوي و بيبقي نفسهم اعملهم اي حاجة علشان يكونوا سعدا .. لا مش بس اهلي .. اي حد بحبه قريب او غريب .. علي فكرة كمان كلمة بحب حد دي مش لازم حب حب من بتاع الافلام .. انا بقولها علي اي حد برتاحله او شايفاه كويس .. اصلي معنديش رمادي :) الالوان ف عنيا يا ابيض يا اسود ... اللي في النص دا مش بشوفه.
5- عبيطة و بعيط من اقل حاجة .. لو مفرحة او مبكية .. طالما اتاثرت بيها .. دا حتي ساعات لو شفت حد بيعيط بعيط علي عياطه :( دا ساعات ابقي مروحة من الشغل .. تعدي جنبي عربية اسعاف ادعي للمريض فيها :( ولا تعدي عربية فيها عريس وعروسة تلاقيني بدعيلهم ربنا يباركلهم :) مش عارفة بس انا بفرح لفرحة الناس اوي وبزعل لما حد بيكون زعلان :( سليم ابن اخويا العادي انه بيندهلي باسمي يعني الاول كان ملخبط بس طبعا دلوقتي بيقوله عادي واضح الحمد لله بس من كام شهر كده كانت ماماته بتعلمه كل حد يقربله ايه ... كله كوم و يوم ما بتقوله عليا هي تقربلك ايه .. قالها عمتي .. انا سمعت عمتي دي و حسيت قلبي اتنفبض من حلاوة الكلمة اللي طالعه منه .. طبعا دموعي نزلت انهارا و سيولا :) بس فرحت بيها اوووي
6- بحاول ادور علي اسرار بس صعبة اوي بجد دي اصل تقريبا مش بخبي حاجة تتسمي سر يعني :)
اه افتكرت حاجة .. مش بحب حد يتدخل في خصوصياتي او احس ان حد عايز يعرف حاجة انا مش عايزة اعرفهاله .. مش بحب التطفل :) انا طبيعي بقول كل حاجة .. يعني الحاجة اللي انا مش بقولها ابقي مش عايزة اقولها و مبحبش الزن والالحاح علشان دي من الحاجات اللي بتخليني ابقي مستفزة من الشخص اللي بيعمل كده و ساعات بعمل عكس الحاجة اللي هو عايزها من استفزازي منه بعند معاه .. العند دا حاجة سخيفة جدا انا عارفة بس اعمل ايه باه .. قدررررر :)
اظن اني كده عملت الواجب نوعا ما .. او اتمني اكون فهمت صح
وياريت تعفيني من عملية التحويل دي لاني اساسا معرفش 6 مدونين اصلا .. انا بالكتير بدخل علي مدونتين تلاتة بالكتير الللي بيعجبني اللي بيدون فيهم .. انما لو دخلت اي مكان تاني بيكون تصفح مش اكتر ..
اتمني مكونش لخبطت ف حاجة :)

هناك 10 تعليقات:

wael يقول...

السلام عليكم
لو على اللخبطه فولا يهمك انا بكلم نفسي وممكن ادخل معاها في نقاش كمان وانا برج التور بس مش هادي خالص انا عصبي جدا ومش مؤمن بالابراج خالص اصل الصفات الذاتيه دي ملهاش دعوه بالابراج
المهم بقا ردودك جميله جدا احلا ما فيها انها تلقائيه
وصحيح كنتي سألتي انا في طب ايه ؟
انا طب القاهره في سنه سادسه وخلاص فيوزات مخي فوتت
اسف للتطويل

أثمن من اللآلئ يقول...

ديه اول زيارة ليا لمدونتك ... زرتك بعد ما قريت تعليقك في مدونة كل العرب ... وقررت زيارتك

بالصدفة .. ألاقي عندك الواجب

هههه ... فرصه حلوة قوي

عموما انا عايز اعلق علي حاجات قريتها

--------------

(هدوئك و معيلتك :-) هه اقصد "طفولتك" ههه .... أحساسك وخصوصاً وانتي بتحكي عن ابن اخوكي
لما قال "عمتي"

ده نفس شعوري مع ولا اختي

أول ما اوصل للبيت ويسمعوا اني وصلت ينزلوا علي طول من شقتهم ويدخلو

والاتنين لازم ياخدوني بالحضن تقريباً بقي واجب يومي

بس اللي مش بيخليني احس انه مش واجب كده وخلاص

ان ابن اختي الصغير يادوب 4 سنين يجي يجري عليا وينط ولما اشيلة في حضني ... الاقيه بيقولي
خالوووووووووووووووووووووو
ويحضني قوي ... ويقولي
عفصـــتك ... ههههه
يعني فعصتك .... ههه كلمة عامية ههه

بس بصراحة دول روحي

انا يمكن ماقرتش المدونة كلها لكن فرحت ان اول زيارة كانت واجب ليكي
فرصة حلوة بجد

تحياتي يا اختي

أخوكي
أثمن من اللآلئ

أميرة يقول...

نورت يا دكتور وائل :)

كده ممكن اخدمك لو قلتلي مين المعيد اللي بيدرسلك الجراحة :)

بص باه علي حدوتة الابراج انا مش مؤمنة بيها ولا حاجة
بس في صفات حقيقية جدااا بتجمع الناس اللي مولودة في وقت واحد .. دي انا واثقة فيها مش علشان الابراج بس علشان دي حقيقة انا لمساها اصلي انا و اخويا مواليد نفس الشهر و الدماغ واحدة و اعرف كتير اوي معايا ف نفس الشهر بتجمعنا حجات مشتركة بس طبعا بياثر فيها حجات كتيرة اوي زي التربية و البيئة و التعليم و مليون حاجة تانية..

ابقي قولي مين المعيد علشان لو طلع اللي ف بالي ابقي اوصي عليك بقلب جامد بس علي الله متكونش عامل مشاكل تلبسني انا في الحيطة :)

أميرة يقول...

أثمن من الآلىء

نورتنا :)

انا كده متكلمتش علي حاجة عنهم :) دي كلمة بس انما لو هتكلم هنعم مش هيكفيني الكلام ايام بعدد ايام عمري وعمرهم :)

بس الفكرة مش ولاد اخويا وبس

كل الاطفال اللي من دمي كده معاهم:) عندي ولاد خيلاني :) ولادهم بيعزووووووني اوي بروح من عندهم متكسرة من كتر التنطيط معايا و عليا :)

والله الاطفال دول احسن نعمة بينعم بيها ربنا علي اي اتنين بيرتبطوا :)

يلا عقبال ما تفرح باولادك ان شاء الله :)

الله معك

سبهللة يقول...

على فكرة
انتى دمك زى العسل
حسيت كدة وانا بقرا كلامك
بارك لله فيكى ومتعك بالصحة والعافية
تحياتى ليكى
واوعى تبطلى عند
اصل انا كمان عنيدة وبحب العند اوعى
لول ان امى بتقولى العند يورث الكفر

أميرة يقول...

سبهللة نورتينا:)

لا عسل ايه انا مش بحب الحاجات الحلوة :) سيبنالك الحلاوة كلها :)

اما بخصوص الملازم عند :) بما انه ملازمني .. انا مشكلتي اني بعند علي روحي مش علي حد تاني .. يعني ممكن اتسبب لروحي في ضرر لمجرد اني اعند ف حاجة تخصني مع اني بفكر كتير لو كنت لينت دماغي فيها شوية مكانتش ضايقت روحي .. بس تقولي ايه

الطبع يغلب التطبع و أل ايه ملقاش حاجة يورثها مني الا دي :)

هي شكلها حاجة في عيلتنا علي فكرة لان بنت بنت خالي طالعالي كده بالملي .. بنت خالي لما بتكون مسافرة و بتيجي في الاجازة بتقولي انتي مش وحشتيني خالص ... كانك عايشة معايا ,, يا ربي نفس العند والدماغ الناشفة :)

و بنقعد نفكر مين ابن الحلال اللي في سلسلة اجدادنا صاحب الفضل في توريثنا الصفة اللي محيرانا دي :)

يلا اهو نصيب علشان الاستمرار والتواصل بين الاجيال:))

بس انا عارفة انها صفة وحشة ان جيتي للحق .. ساعات بتصرف و برجع اقول يا رتني ما عندت
بس تقولي ايه اللي فيه داااااء ... بس مسيري اقدر علي نفسي بردة :) انا وراها والزمن طويل وانا ورايا ايه :)

غير معرف يقول...

بنتى الغاليه قوليلى بجد انتى فى حد من اجدادك صعيدى بجد الواحد بيقبى مخه ناشف زى ولابلاش ولو شاف عيل صغير بيعيط ممكن يعيط قدامه .
وبعدين انا بستغرب ليه ماكنتيش كاتبه حتى ولو كاتبة قصص قصيره تقدمتى فى فتره صغيره بسرعه مذهله روعه فى التعبير وانتقاء الكلمات وبداية ونهاية الجمله .
مش عارف ااقولك ايه بس خايف تقولى ان عمك بيجاملك بس بصراحه ربنا يكرمك
بكل خير ويارب اشوفها متجمعه وفى كتاب صغير .
بالتوفيق عمو راجل صعيدى

أميرة يقول...

الله يجبر بخاطرك زي ما بتجبر بخاطري كده:)

مش عارفة موضوع حد من اجدادي صعيدي دي بصراحة .. اللي اعرفه ان امي وابويا و جدودي من الجيزة .. بس عندي مامت جدي والد امي الله يرحمه تركيه :) تفتكر الدماغ دي منها :))؟؟

بس الحمد لله اني ماخدتش الطابع دا .. عندي كام حد وارث العرق التركي دا .. الحمد لله انا من عامة الشعب:)

ahmed_k يقول...

6/6
شاطره يا أليس وتستاهلي هديه

أجاباتك كلها شفافه من غير تزويق

بجد شخصيتك ممكن نسميها رومانسيه

ربنا يسعدك دوما زي ما بتحبي اسعاد الآخرين

وبالنسبه لتحويل الواجب
ميهمكيش يا أليس معفيه منها

أجمل حاجه فيكي سعادتك لسعادة الناس وحزنك لحزنهم

ربنا يكرمك ويبارك فيكي

دمتي بكل ود

أميرة يقول...

ربنا يجبر بخاطرك يا احمد :)

مشكور علي الهدية و المجاملة بعد الرد :)

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع