الأحد، 20 يوليو 2008

ربـــي

يارب ما عصيتك استخفافاً بك ولا استهواناً

عميت كل عين لا تراك عليها رقيباً

صمتت اذناً لا تظن إنك فوقها سميعاً

غرتنى الدنيا ولى تزينت

وضعفت نفسى وسولت

غرنى سترك المرخى

فعصيتك بجهلى

فالآن من من عذابك ينقذنى ؟

وبحبل من اعتصم إن قطعت حبلك عنى

وااااااااه من الوقوف بين يديك غداً

يا قبيح فعلى ....... ويا عظيم جرمى

اللهم يا قدوس طهر قلبي ..

يا ربي ذنوبي كثيرة .. أبي ظهري ان يحملها ..

حاولت ان ارميها جانبا باستغفاري عنها ..

يا ربي ما زلت اذكرها .. ألم تغفرها لي!!

ألم اكن صادقة في التوبه ؟!!

حسبت اني صادقة مخلصة في التوبة ..

أبوء لك بذنبي .. أغفرت لي يا ربي ؟؟

اللهم اني اعوذ بك من شر قلبي ..

يا ربي ان كان قلبي يحمل ما يغضبك..

اللهم فانزع ما فيه الا حبك ..

رب إني ظلمت نفسي فأغفر لي .. فإنه لا يغفر الذنوب الا انت ..

هناك 16 تعليقًا:

Unknown يقول...

اللهم آمين
ربنا يستجيب لك ويكتبلك الخير يا أختي
شكرا جزيل الشكر على تكرار زيارتك لمدونتي
عاوز أقولك حاجة
بجد والله حبيت مدونتك وبقيت ألاقي نفسي فيها..
أجمل حاجة فيها الجانب الإيماني ده والعاطفة خاصة في كلامك على مامتك ربنا يخليهالك يارب
دمتي كما تحبين..
لك ودي وتقبلي خالص تحياتي

أميرة يقول...

يعني انا كنت بكتبلك وانت قاعد بتكتبلي:)

يلا نمشيها اكمنك اخويا الصغير:)

الله يباركلك يا ابراهيم .. تعيش والله من ذوقك كلامك الحلو دا :)

تشرفت بزيارتك و اتمني مكونش ضيفة تقيلة علي حد :)

كلام حسام يقول...

اللهم آمين
اليس انت انسانة موهوبة جدا انا عجبني كل بيت انتي كتبتيه والاحلي انه طالع من قلبك

أميرة يقول...

شملولي ازيك :)

نورتنا :)

انا كنت هكتب في الاخر ان اول 12 سطر دول جولي دعاء مش مني
الباقي مني :(

ربنا يتقبل ان شاء الله منا جميعا صالح اعمالنا :)

ahmed_k يقول...

آمين
ربنا يتقبل منك صالح الدعاء

كل ابن آدم خطاء وخير الخطائين التوابون

لا يوجد من لا يرتكب معصيه فلا عصمة الا للأنبياء
ولكن القليل من يستغفرون ويتوبون توبة نصوحه عن تلك المعاصي

بارك الله في قلمك

ودمتي بكل خير

Unknown يقول...

أنت أقرب ضبفة لقلب مدونتي..قلتلك قبل كده أنا حبيت مدونتك والله بجد مش جمايل وعلى فكرة أنا أتمنى تيجي علطول منتيش ضيفة تقيلة أبدا..واحنا نقدر نقوم بواجب الضيافة على أكمل وجه
دائما حللتي أهلا ونزلتي سهلا..
ومرة تانية ربنا يوفقك ويستجيبلك
آمين
كل الود

أميرة يقول...

طبعا يا احمد انت عارف انك نورتنا :)

و سوري يعني اني دوشاكم في المدونة بتاعتك:)

ربنا يتقبل منك صالح اعمالك

أميرة يقول...

احرجونا باه :)

يا ابراهيم انت اللي منورنا و مش عارفة اقولك ايه علي كلامك الطيب دا :)

جزاك الله خيرا و ان شاء الله نسمع منك و عنك كل خير :)

أسوور يقول...

جريدة الأسرة العربية
قرر رئيس مجلس ادارة الجريدة مشكورا أن يتبنى كل ما يكتبه المدونون
وان يفرد مساحة لا بأس بها لبوستات البلوجرز
كما وافق على نشر البوستات المرشحة بتوقيع كتابها
وسوف يفتح باب التدريب الصحفى لهواة الصحافة من المدونين
وذلك ايمانا منه بقوة التدوين وبأنها صوت المصريين
***
على كل مدون يرغب فى نشر مقالات - تحقيقات - قصص - نقد - ادب - شعر - سياسة او أى كتابات لم يرد ذكرها
ان يرسل البوست المرشح مذيل بتوقيعه وعنوان المدونة والإسم الحركى ان اراد
مرفق بصورة شخصية له
على الإيميل التالى

amyasser@hotmail.com

أو بتعليق على هذا البوست نفسه
يترك لينك البوست اللى عايز ينشره الجرنال له
تحت عنوان جريدة الأسرة العربية
الشـــــــــــــــــروط
-مراعاة الصحة اللغوية والنحوي والإملائية قدر الإمكان.
-مراعاة الا يزيد البوست المراد نشره فى الجريدة عن صفحة ايه فور.
- أولوية النشر تكون للبوستات التى فيها موضوعات عامة تهم قراء الصحف.
-اولوية النشر للبوستات التى ترسل على الميل المذكور أعلاه كفايل وورد مرفق.
الجريدة تصدر الإثنين من كل أسبوع

موناليزا يقول...

ربنا يغفر لنا جميعا جميع ذنوبنا مانعلمها وما لانعلمها
اللهم باعد بيننا وبين خطايانا كما باعدت بين المشرق والمغرب
ربنا يكرمك ويبارك فيكى ويرزقك زيارة بيته قريبا ان شاء الله

أميرة يقول...

نورتينا يا أمة الله :)

اللهم تقبل منا جميعا صالح اعمالنا:)

ياااااااا رب اللهم امين

سبهللة يقول...

جزاكى الله خيرا
قال صلى الله عليه وسلم استغفروا
فانى استغفر الله فى اليوم سبعين مرة
وقال الله تعالى
بسم الله الرحمن الرحيم
(( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))
انا والله جربت الاستغفار
وخاصة لما اكون محتاجة
فعلا الاستغفار والله بيجيب فلوس
وللعلم الواحد يقدر يقول فى ثلاث دقائق أستغفر الله وأتوب اليه100 مرة
يعنى فى نص ساعة الواحد يقدر يستغفر ربنا ويتوب اليه 1000 مرة
الموضوع يستاهل
اللهم اتنا فى الدنيا حسنة وفى الاخرة حسنة وقنا عذاب النار وادخلنا الجنة مع الابرار يا عزيز يا غفار
قولوا آميييييييين

أميرة يقول...

اللهم امييييييييييين

جزاكي الله خيرا :)

والله لما بكون متألمة من مرض او تعب او حاجة ضايقتني اوي او قهرتني بفضل استغفر الله لحد ما احسن اني بقيت احسن

صدق الله العظيم.. و صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم حين قال فيما معناه ان مع الاستغفار يجعل الله للمؤمن من كل ضيق مخرجا ..

الحمد لله الغفور الرحيم غافر الذنب و قابل التوبة .. الحمد لله رب العالمين :)

نورتينا :)

alwani يقول...

دعوة طيبة والله يحققها لكِ يا أليس

على فكرة

الإسم اللي اخترتيه عاجبني جداً
من يوم وأنا صغيرة كانت أليس في بلاد العجائب تشدني كثير ...أتمنيت كثير أدخل لعالم العجائب

بس لمن كبرت عرفت إنه الأمنية هذه اتحققت بالفعل ...اااه يا دنيا يا كثر العجائب فيكِ
وعلى قول رسولنا صلى الله عليه وسلم
((من يعش منكم فسيرى اختلافاً كثيراً))

وثاني شيء أريد أقوله لكِ

البوست الثاني لكِ مرة عجبني وأدهشني
ما قد حصل معايا وحسيت بشخص وأنا بعيدة عنه
بس إمكن يا أليس إنتي حاسة بيهم لأنه إحساسك قوي

أعذريني على الإطالة ....بس أنا مبسوطة مرة من مدونتك المميزة ومن بساطة أسلوبك في التعبير عن حياتك وعن نفسك لدرجة إني قرأت كل مواضيعك
وكلها أمرت في ذهني :)

أميرة يقول...

اعزك الله ألواني :)

نورتينا بكلامك الطيب :)

بارك الله فيكي ومتعك الله بالصحة والعافية و رضا الرحمن :)

الياسمينة يقول...

كلماتك جميلة ..اللهم استجب

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع