الأربعاء، 9 يوليو 2008

يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا رب

يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب

يارب يارب انا مليش غيرك ومحدش يعرف اللي بيا الا انت
ان كان خير فهو منك يا كريم وان كان شر فمن نفسي انا عارفة

يااااااااارب اجبر بخاطري المرة دي كمان

ساعات بتحصل حاجة صعبة علي نفسي لما تحصل وعارفة ان الثواب الصبر علي المصيبة ف اولها ,,, قعدت اقول الحمد لله كتير و قلت يااااااااااارب كتير اوي .. انا مش معترضة علي اللي هيحصل بس مش قادرة اقول اني راضية بستغفر ربنا وبقول ياااااااارب خليني راضية انا عارفة والله ان كل اللي بيحصلنا دا فيه خير حتي لو مش عارفين ولا شايفين السبب فيه .. غصب عني مش قادرة اوصل للرضا دا

كان نفسي لما يحصلي حاجة اعتبرها محصلتش واقول الحمد لله عن حق و من جوايا ساكت ومحسش باي الم ... بس لقيت نفسي بقولها بقلبي و بلساني الحمد لله وبردة جوايا ألم مع كل دا ..

مش ألم علشان معترضة ومش عاجبني اللي حاصل .. بس انا عارفة اني شوية و هعرف اسيطر علي الموقف و هجبر نفسي ترضي عاجبها ولا مش عاجبها هترضي علشان دا احسن حاجة ممكن تحصل وطالما ربنا اذن بيها تحصل تبقي هي كده كويسة ولازم اصدق دا واقتنع بيه ومش مسمعش مني ولا نفس تاني:(

هناك 7 تعليقات:

ahmed_k يقول...

اختي اليس
اكبر المصائب هي الموت وفقدان احد الأحبه
النبي عليه الصلاة والسلام مات ابنه ابراهيم وهو لم يزل طفلا صغيرا فماذا قال في مصيبته ( العين تدمع والقلب يحزن ولا نقول الا ما يرضي ربنا)
فالحزن في المصيبه امر بشري بحت لا نستطيع ان نمنعه
ولكن ما نستطيع منعه هو التلفظ بكلمات تعبر عن الأعتراض علي قضاء الله وقدره أو افعال تعبر عن جاهليه في تلقي الصدمه
وحسبنا قول ربنا
( الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون* اولائك عليهم صلوات من ربهم ورحمه )
فهنيئا لمن اصيب بمصيبه وصبر صلوات ربه عليه ورحمته تعالي عليه

وفعلا بوست جميل وكأنه حديث مع النفس وتهذيب لها

بارك الله فيكي
وتأكيد الكلمه هي الأحرف التي كان مطالب بكتابتها المعلق أسفل اختيار الهويه وقد قمتي بالغائها بالفعل شكرا لكي

وتقبلي خالص تحياتي

أميرة يقول...

ربنا وحده يعلم باللي كان موجود و صدقني للمرة المليون ولا اكتر بردة لما طلبت جبر الجبار جبر بخاطري بحاجة صغيرة في حجمها بس كبيرة اووووي في معناها

الحمد لله رب العالمين .. مفيش حد عارف فين الخير ف كل فعل بيحصل ..

انا كنت عايزة حاجة ومحصلش نصيب انولها و الحمد لله علي كل حال

انا كنت بحاول ارضي روحي باللي بيحصل و كنت مصرة ابقي راضية المرة دي باقتناع بس كل اما اصريت علي دا كل ما الالم جوايا زاد مع اهمية الحاجة اللي كنت بتمناها و قدر الله وما شاء فعل الحمد لله

معلش انا عاملة دوشة بس كتير انا بكلم نفسي و اللي بيدخل هنا ناس قليلة جداااا في العدد لا يتعدوا ال 4 او 5 اشخاص علي اد ما بعرف,, كتير منهم يعرفهني شخصيا ،، يعني هي فعلا كاني بكلم نفسي ..

معلش اني دوشاك:)

بارك الله فيك

wael يقول...

البوست اقل ما يقال عنه انه رائع اوي
بس المهم ان احلى نعمه في الدنيا هي الرضا وصدقيني النعمه دي عندنا كلنا بس المهم نلاقيها
ادعو الله بجد يوفقك وتستمتعي بنعمه الرضا
ربنا معاكي

أميرة يقول...

الله يجبر بخاطرك يا دكتور:)

الرضا علي اد مهو سهل علي اد ما صعب اوي

سهل اوي نلاقيه جوانا لو دورنا كويس و اقتنعنا و كنا مؤمنين بقضاء الله وان كل افعاله فينا خير

وصعب اوي لو الحاجة دي قلبك يهفو اليها و دماغك عماله تزن عليها ليل ونهار و مستعجل علي رزقك :(

اللهم ارزقنا الرضا و رضنا بما رزقتنا

اللهم ارض عما ورضنا بقضاءك

نورت :)

ahmed_k يقول...

السلام عليكم
انتي ليكي تعليق في بوست الرفق حبيت أكلمك بخصوصه
انتي رأيك هو الصحيح فلا يجوز اداء العمره أو الحج الا عن المتوفي أو العاجز عجزا لا يرجي له شفاء منه
ويشترط ان يكون من يؤدي النسك قد ادي ذلك النسك عن نفسه أولا
اي ان كان حج فيكون قد حج عن نفسه حج الفريضه
وان كان عمره فيشترط ان يكون قد أدي عمرة الأسلام عن نفسه
وهناك مثل ينطبق علي الشخص اللي حاولتي أفادته وأمتنع
(أنصح صاحبك من طلوع الشمس للمغرب
لو متنصحش ضله باقي اليوم)
ربنا يعافي الناس
الكبر عن النصيحه داء عضال

وتقبلي خالص تحياتي

أميرة يقول...

جزاك الله خيرا :)

انا عن نفسي ملحقتش ادور علي الحكاية دي بس اعرف حد دور لما عرف و قالي انه وجد الرأيين بس انا بصراحة مياله للراي دا انه مينفعش علي الاقل يعني اللي مش عارف يروح دا عليه ان يسعي مش يتكل علي ان في حد هيؤديها عنه و بعدين العمرة دي غير الحج و اصلا لمن استطاع والاستطاعه دي بأوجه عديدة

في ناس نفسها تروح و ملهاش محرم وفي اللي مش معاه فلوس و في اللي معاه الفلوس و المحرم و مش عايز يروح اساسا او مش ف باله :(

بس اكيد اكيد في حكمة ورا دا و دا ودا

ربنا ييسرلنا الاحوال و يرضينا بقضائه

بارك علي فيك علي اهتمامك بالرد:)
نورتنا

غير معرف يقول...

بنتى الغاليه
ياااااارب انته اللى علم بينا وباحولنا ودايما بنطلب منك ومالناش غيرك خواطرك دى جات على الوجع اللى فيه وعجبنتنى جملتك فى ردعل تعليق ( وصعب اوى لو الحاجه دى يهفو اليها قلبك ودماغك عماه تزن عليها ليل ونهار مستعجل رزقك ) .
هاقولك ايه بس ربنا يكرمنا جميعا ويسامحنا على استعجلنا ويزرع فى انفسنا الرضا واولهم انا يااااارب .
عمو راجل صعيدى

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع