الأربعاء، 16 يوليو 2008

اول حب ف حياتي:)

كنت ناوية احكيها دي اول ما كتبت المدونة او بالتحديد بعد ما حكيت حكاية الكتكوت :( بس اصلي كنت سمعت تريقة كده من ناس بحبها :) بس مش مشكلة يعني التقيل ورا اما نشوف دي هيعملوا فيا ايه فيها :) مش بتأثر انا بالحاجات دي :))

انا فاكرة اليوم دا كويس اوي كنت حوالي 7 سنين يومها ابويا كان مسافر برة والمفروض كان السفر دا كام سنة .. كان بقاله شهرين برة مثلا .. مش فاكرة دي:)

المهم رحت لماما باه قلتلها عايزة اجيب ارنب .. كنت ف تانية ابتدائي وقتها .. قالتلي ليه ومش ليه و عياط و محايلة و زن .. قالتلي ومين هينضفله و ياكله وووو .. المهم قللتلها انا هعمل كل حاجة و مش عايزة حد يساعدني وانا هتصرف .. وبما ان امي حبيبتي حنينة و قلبها ابيض و طيبة و بتقتنع بكلمتين كده :) قالتلي طيب

اخدت كيس الفلوس ( كان وقتها مفيش لا محفظة و لا غيره ولا كان حيلتي فلوس من اساسه:) ) المهم كان في زمان قريب من البيت محل فيه واحدة ست بتبيع فراخ و حمام و ارانب ..

رحتلها قلتلها عايزة ارنب .. قالتلي اد اهي قلتلها مش عارفة انا عايزة ارنب شكله حلو :) واديتها 3 جنية و ربع يومها و اديتلي ارنب جميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل اووووووووووووووي لونه ابيض و عيونه لونها عسلي و كان زي القمر :) حطيتهولي في كيس لونه اصفر .. وانا اصلا جبانة موووووووووت ولحد النهاردة بخاف من اي حاجة بتتحرك و بلاقي قلبي وجع في رجلي حتي الدبانة بكرههاا علشان بتتحرك :(

المهم اخدته و طلعت البيت .. ماما بتقولي هتحطيه فين دا باه و كده .. المهم انا بلمت و لقيتها جابت كرتونة كبيرة بتاعت تليفزيون و قالتلي دا في البلكونة و انتي اللي هتنضفي مكانه .. قلتلها عنيا بس المهم انه جه:)

من لحظتها وانا وقعت في غرامه ... حبيته اووووووووووي و بقي هو صديقي الوحيد :) كنت بروح المدرسة الصبح علي عيني طبعا مش عايزة اسيبه .. كنت بنزل من البيت بعد ما الباس بتاع المدرسة يجي :) علشان مضيعش اي لحظة بعيدة عنه .. انا اصلا مكنتش بمسكه بايدي .. بس بقعد اتفرج عليه بالساعات .. وهو بياكل و هو نايم في الكورنر وهو ممدد نفسه كده .. احلي منظر في الدنيا .. كان حبيبي اوي ..


كنت ارجع من المدرسة وهو في البلكونة في الصندوق الاقيه ممدد تحت سرير اخويا (نسيت اقول انه قعد يقرقض في الكرتونة من جنب ورا كده مكانش باين لحد ما عمل فتحة و بقي يخرج .. ارجع الاقيه في البلكونة بيتمشي:) و لما بسيب الشيش متشنكل برجع الاقيه ممدد تحت سرير اخويا بما انه الاقرب للبلكونة :) ) طبعا مفيش داعي اقول ومش محتاجة نباهه ان ماما و اخويا اللي كانوا بينضفوا مكانه :)) انا كل اللي عليا اني اجيبله الخس والجزر :) واقعد امسكله الاكل و هو ياكل من ايدي .. كانت اسعد ايام حياتي والارنب دا اغلي اغلي اغلي حاجة حصلتلي ف حياتي لسنين طويلة يمكن عمري كله لحد دلوقتي .. ( بس طبعا في كام حاجة في النص يعني نعم ربنا كتيرة عليا الحمد لله )

قضيت احلي شهرين في حياتي معاه .. و كانت وقعته كاروهات اللي يجي و يحاول يمسكه من ودااااااااااااااااااااااااااااانه :(( كنت بفضل اعيط لما بتفلق من العياط عليه .. بقوله هو انت ترضي يعني حد يشيلك من ودانك ويعذبك كده:( ترضي حد يعمل فيك كده :( لو ترضي لنفسك ابقي ارضاها للارنب انما انا لا :(( ... وحشني اووووووووووووي ..

لحد ما ابويا رجع من السفر فجاة و الشغل اللي كان فيه دا خلص فجاة:(( و انتهت احلامي مع الارنب و اتدمرت :(( بابا اصدر فرمان مفيش الكلام دا والارنب لازم يمشي
ااااااااااااااه نسيت اقولكم

قبل ما بابا يرجع باسبوع ماما قالتلي ان الارنب دا ولد و انه المفروض يتجوز :) وانا كنت عبيطة باه ومسالتش اساسا لما جبته دا ولد ولا بنت .. رحت تااااااااااااااني للست بتاعت الفراخ قلتلها عايزة ارنبه .. وانا مكنتش مبسوطة بصراحة يعني مكنتش عايزة حد يشاركني في الارنب بتاعي :( بس اديتلي حاجة مأرأرة كده صغنننه اوي
ارنبة صغيرة كده اوي و عنيها لونها احمر .. انا اعتبرتها شريرة يومها و من يومها مكنتش بحبها معرفش ليه او عادية بالنسبة لي يعني مش مميزة .. يلا ما علينا ...

المهم بابا قال الحاجات دي متقعدش في البيت:(( وانا مش مهم ..

اخدهم حد قريبنا :( مرتاحوش عنده وانا كنت هموووووووووت ساعتها :( خلعوا قلبي وروحي مني واخدوهم ومحدش فكر في حالي وقتها :( كنا في رمضان ... بعد كام يوم قرروا يودوهم عند الشغالة اللي عند جدتي .. كانوا عايشين وعندهم شوية انواع مختلفة من الحيوانات معيز و بط و وز و حمام ( قلت عليه انا لما حكيت علي الكتكوت الله يرحمه:( ) و عندهم ارانب :(

انا حزنت حزن كبير اوي وقتها بس قلت علي الاقل هروح لجدتي اشوفه من البلكونة وهو بيلعب تحت :( لقيت ماما بعدها بيومين بتقولي الارنب بتاعك عياااااااااااااااااااااااااااان :(( قعدت اعيط عليه وانا بقولها طيب ماله اعمله ايه علشان يخف مين اللي زعله ومين اللي عياه :((

المهم وقتها فهمت ان بطنه وجعاه حتي فاكرة يومها دخلت المطبخ لقيت الحاجة اللي لونها مووف دي موجودة والشغاله ايدها فيها من اللون دا ... ماما قالتلي ان دا دوا و هي حطته علي بطن الارنب علشان يخف:(

تاني يوم قالولي لا لازم يتدبح والا هيموت :(( هو كده كده هيموت ولازم منسيبهوش يتعذب اكتر من كده :(( مفيش داعي باه لوصف حالتي وقتها ........... وجعوني كلهم اووووووووووي دبحوه و اكلوووووووووه وقدامي :((

انا سنين لحد يمكن من سنتين كل اما اشوف صورة قرب شبهه بعيط و بفتكره و كان زمان كل اللي بيحبني يجيبلي ارنب لعبه و كل الناس عارفة اني بحب ارنب:) يمكن من سنتين تخطيت الحزن دا شوية و بقيت بس بفتكره بالخير و مش بعيط عليه ... وفي اللي بيعترض عليا لما بقول الله يرحمه:( ربنا يرحمه ويرحمنا و يرحم المسلمين اجمعين

كنت مرة سمعت زمان مش فاكرة فين ولا قريتها مش فاكرة .. ان الانسان بيكون بيحب حيوان معين و بيكون فيه صفات قريبه منه

من كام سنة اتكررت قدامي نفس المعلومة مع كام مثال من ضمنهم الارنب :( قالوا انه جبان و خواف واللي بيحبه بيكون بيهرب و بيخاف و بيجري من المواجهه :( بس انا مش كده و بحب الارنب :( الله اعلم مدي صحتها و مدي انطباق الكلام دا عليا بس انا مش جبانة ولا بخاف من المواجهه .. بالعكس ساعات بروحلها انا قبل ما بتجيلي ولو اني بحاول اتجنب ان يكون في مشكلة اساسا علشان يجي وراها مواجهه..

الله المستعان والحمد لله علي كل حال

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه كالابالا

انا بموت فى الأرنب اللى لونه أبيض وعيونه حمرا كانمت أمنيتى يكون عندى واحد زمان بس متحققتش

أميرة يقول...

لا انا بحب الارنب بتاعي انا وبس:( مشفتش ارنب في حلاوته

بقالي 21 سنة اهو بعد الموضوع دا و مشفتش في حلاوته ولا لقيت ارنب احبه زيه :(

لو كنت اعرف من زمان كنت بعتلك المدام بتاعته :)

غير معرف يقول...

عارفة من حبى الخيالى ليهم أى حد أحبه أسميه كالابالا يعنى لما أقول لحد روح يا كالبالا تعالى يا كالابالا معنى دا انى بحبه اوى اوى اوى عشان كدة كل الناس تقريبا عندى كالابالا
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
دنتى اتكلمتى فى موضوع يا بنتى متعرفيش يمثلى ايه
من الحاجات اللى بترسم إبتسامة صافية على وشى هو الأرانيب
نسيت أقولك سر كمان
أحب دايما أتفنن فى تسميتى للأرانب
أرنوبى أرانيب أناريب أرنوب بانى بانى ...... كتير كتير انا ممكن أألف كتب عنهم
ههههههههههههههههههههههه

أميرة يقول...

ماشي كالابالا شغال بردة :)

بس اوعي تتهور وتسمي البنبينو كالابالا .. ممكن اعوضهالك واجيبله ارنوب صغنن يلعب معاه لما يكبر حبة ان شاء الله ... بس المهم مامته مترمينيش انا والارنب في الشارع:)

اللي جابلك يخليلك يا مدلع الارانيب :)

كلام حسام يقول...

ليتني كنت أرنب واجول في بلوكنتك أجئ وأذهب ويوم ما يدبحوني اقول نهاركم مهبب
كده اليس شفتيهم وهما بياكلوا حبيبك معلش يا بنتي ده نصيبك
بس شوفي
الأرنب رمز فحولة الرجل وكل راجل نفسه يجيب بدج عليه صورة ارنب ويعلقه علي صدره علشان يقول انا اهو
بس انت ايه بقي سبتي الدنيا كلها واتعلقتي بالأرنب
كل الناس بتكون فيه حاجة في حياتها عزيزة عليها اوي وتخسرها

موناليزا يقول...

تعرفى حسيت بجد انى بشوف اليس فى بلاد العجائب
طريقتك فى السرد ممتعة
انا بقى كنت مرتبطة اوى كده مع قطتى بس هى ماتت بعد عٍِشرة سنين وكنت وقتها فى ثانوى وزعلت عليها ولبست عليها اسود كمان

غير معرف يقول...

بنتى الغاليه ليه زمان ماشفتش مدوناتك وانت عارفه ظروفى بس بقولك ايه ( بألف هنا وشفا ليهم ياااااارب)ماتزعليش بس الحكايه دى حصلت مع عمك من اكتر من 40 سنه اتعلقت بحاجه وربيتها وكبرتها وبرضه دبحوها والله بكيت بس بالليل جوعت واخدت نصيبى منها تخيلى انتى بقى عمك الصعيدى كان مربى ايه ؟؟؟؟؟

أميرة يقول...

شملولي ابن سحلولي

نورتنا ... بس مش عارفة ليه شامة ريحة تريقة كده علي الزراعية :)

هو اصلا حد يطول يكون مكان الارنب بتاعي :) دا كان متربي علي الغالي ..

كفاية انه نور حياتي و سايب جوايا الذكري دي..

تقدر تقولي مين من بني البشر بيعرف يسيب اثر في الناس اللي عاش معاهم و بيفضلوا فاكرينه اد ايه؟؟

السؤال صعب بس هستني اجابتك:)

بارك الله فيك:)

أميرة يقول...

موناليزا نورتيني يا جميلة:)

والله بصي باه ... ولا مليون باني باني يعوضوني عن الارنب بتاعي:(

تصوري انها صدفة بس فعلا يجمعني انا و أليس فعلا الارنب و حبنا ليه... بس ايش جاب لجاااااااااااب :)

ارنبي انا غير:))

صدقيني حاجة حلوة اوي لما يبقي جواكي ذكري نقية كده و بيضا لحاجة حبتيها وارتبطتي بيها في سن كان فيه حب و حجات حلوة :)

أميرة يقول...

نورتنا يا عمي:)

بقالك زمان مجيتش هنا:(

بس انا عارفة انك مشغول ,, الله يقويك بس علي الاقل يعني اي حد من الاسرة اهو الواحد يحس بالونس مع اخواته ويا سلام باه لو طنط اللي نورتنا:)

يلا المهم انكم تكونوا بخير و مش عارفة اشكرك علي مجاملاتك اللي مغرقني فيها دي

:( متفكرنيش باه انا قلبي واجعني عليه كان اللي حصل دا حصل دلوقتي :(

سلملي علي الشباب و علي طنط كتير:))

Unknown يقول...

طيب يا ستي ..
تعرفي دمك خفيف ومدونتك لذيذة قوي وزوقك حلو جدا..
أول مرة ف حياتي أقرا موضوعات كتير كدا دفعة وحدة..
جميييييييييييييييييييييييييلة جدا المدونة دي
كل الود
إبراهيم العدوي

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع