أخذت الأم تعد مائدة الطعام للغداء..
تلك المائدة التي يجتمع عليها كل أفراد العائلة
ولا يفوتها أحد منهم أبدًا مهما حصل
أخذت الأم تردد :
هذا طبق أبا وليد..
وهذا طبق وليد ابني الكبير..
وطبقا مروان ومريم توأماي الصغيران..
ثم..
هذا طبقي
اخذ أفراد العائلة يتوافدون على المائدة حتى اكتمل العدد
بدأ أبو وليد: بسم الله .. بالهناء
بدأت أيدي الصغيران تمتد نحو الطعام
بينما وجّه الأب كلمة إلى وليد
ابنه ذو الرابعة عشرة عامًا: ماذا فعلت في المدرسة اليوم يا وليد؟
أرجو ألا يشتكي أحد منك
فلقد تغيرت في تلك الأيام
وبدأت الشكاوى تكثر منك..
ومن أفعالك المستهترة
ثم أردف الأب قائلاً: لقد كنت أظن أنك كبرت
وأستطيع أن اعتمد عليك ..
ولكن..
المهم..
لماذا لا تأكل؟
وأثناء الحديث
كان وليد يطرق بشوكته على الطبق
وكأنه لا يستسيغ الحديث
تدخلت الأم
موجه الحديث لوليد أيضًا: ما هذا الذي ترتديه؟
وما تلك الألوان البشعة؟
ألم اختر لك أمس ما ستلبسه؟
أخذ الطرق يزيد
ويعلو صوته
عاد الأب موجهًا الحديث لأبنه
وهو يمسك بشعره: وما ذاك الذي تضعه على شعرك؟
والطرق في ازدياد
ومازال الأب يقول: وما تلك القصة الغريبة؟
اترك الشوكة
ولا تطرق على الطبق وأنا أكلمك
هنا تهوي يد الفتى على الطبق لتكسره
وينتفض صائحًا: ماذا تريدون مني أنتما الاثنان؟
ألم تكتفيا مني بعد؟
تديرون أموري
وكأنها حياتكما أنتما لا حياتي
افعل.. لا تفعل
خذ ذاك.. دع هذا
حتى ألوان ملابسي تختارونها
وقصة شعري
حيوان أنا أم جماد؟
وتأتي طامتي الكبرى..
اسمي
الذي طالما كرهت أن أنادى به،
لقد جعلتماه جحيمًا لي
قد صرت به حقًا اسم على مسمى وليد،
أنا مجرد وليد
حتى وأن صرت كبيرًا ،
بقيت لكما وليد..
وليد..
وليد
أخذ الفتى يردد اسمه
وهو يتجه إلى غرفته
ليصفع الباب من ورائه
*******
اهتزت كل خلجة في جسد الأب لينظر ناحية الأم
يجدها تنظر إلى باب الغرفة في ذهول
وهي تكتم دمعة تريد الهرب من بين جفونها
لتقول للأب: ما الذي يحدث؟
ماذا فعلنا بوليدنا؟
أطرق الأب رأسه هربًا
*******
لا يا أبا وليد
ليس الوقت وقت الإطراق
ولا الهرب
ويا أيتها الأم الحنون
ليس الوقت وقت البكاء
فمازالت هناك فرصة..
ولكن
يجب أن تسألا نفسيكما
لماذا تطورت الأمور لتصل إلى ذلك الحد المريع؟
أين الخطأ؟
ومن السبب؟
وما العمل؟
يا أيها الأب،
ويا أيتها الأم
المشكلة
ليست في وليدكم - الكبير
ولكن فيكما أنتما ،
فأنتما لم تفهما تلك الفترة الصعبة التي يمر بها ابنكما
أنها المراهقة
وأولى خطوات الحل
تبدأ من هنا
*******
افهما طبيعة مرحلة المراهقة
يمر المراهق بتغيرات رهيبة في تلك المرحلة
ففترة المراهقة تعد بمثابة أرض محايدة للمراهق
فلا هي أرض الطفولة
التي يعرفها
ويجيد التعامل مع مكوناتها
ولا هي أرض الرشد
التي لا يعرف عنها شئ أصلاً
والمراهق غالبًا
ما يكون في وضع
غامض
محيّر
بين الاثنين
لا يعرف مركزه
أو ماهية الأدوار
التي يتحتم عليه القيام بها
والمراهق يتصف في تلك المرحلة بالآتي
عدم الثبوت الانفعالي
فهو يتأرجح بين المتناقضات
حب ،
كره
فرح ،
حزن
حماس ،
فتور
الحساسية الزائدة
نقص الثقة في النفس
ويرجع ذلك
نتيجة لشعوره بالاستقلال
ولكنه لا يستطيع الاستقلال فعليًا
الانفعال الشديد
ناتج عن عدم الثبوت الانفعالي
شدة الحياء
نقص الكفاءة
فهو يرى نفسه راشدا
ولكنه تصرفاته مازالت متشبثة بطفولته
ضغط المجتمع
وهي تلك القيود
التي يظن المراهق أنها تعيق انطلاقه
ستنظر إلي قائلاً: هذا ابني إذًا؟
الآن فهمت تصرفاته،
وعلمت موقع الخلل
ولكن لم تقل لي ما العمل؟
فما حدث قد حدث !!
فما العمل؟
*******
الـتـواصـــل
إذا نظرنا إلى الأجيال في تعاقبها
لرأيناها تتواصل
يقطعها بين الجيل والجيل الآخر
مفصل المراهقة
وهو مفصل فاصل واصل معًا
فاما أن تجيد التواصل
أو
تنقطع الصلة الجيلية بينك وبين ابنك المراهق
فما هي خطوات التواصل الجيد؟
*******
*******
1-اجلس معه
للجلسات أنواع يمكن إجمالها في التالي
المكابرة والعناد
أنا أعلم منك: المعلم
أنت جالس وهو واقف: الفوقية
الخوف والكذب
أنا أقوى منك: المحقق
أنت واقف وهو جالس: التحتية
الاطمئنان والصدق
أنا أحبك: الصديق جالس
ان يدنو كل من الآخر: المعتدلة
أما بالنسبة لمكان الجلسة
فيجب أن يكون
مألوف
-بعيد عن أعين الناس
-يتوافر فيه عاملا الخصوصية والسرية
-يفضل أن يكون خارج المنزل ،
أو في غير مكان حدوث المشكلة
-ويراعى في وقت الجلسة الآتي
ان يكون وقتا مناسبا للطرفين
-أن يكون كافيا
-وقت الصباح أفضل من المساء
*******
2-الرفق واللين
قال صلى الله عليه وسلم: إن الرفق لا يكون في شئ إلا زانه ، ولا ينزع من شئ إلا شانه.. رواه البخاري
*******
3-تحاور معه
شروط الحوار الجيد
أ - الحديث المتبادل
فلا يستأثر طرف بالكلام دون الآخر
لكي يوضح كلا منهما وجهة نظره وأسبابه
ب - تحديد نقاط الحوار والهدف منه
والهدف من الحوار
هو إيجاد حل للمشكلة يرضي الطرفان
وبذلك تكون نقاط الحوار كالآتي :
تعريف المشكلة
-تجريم الموقف أو تبرئته
-العقوبة أو المثوبة -
جـ - لا لا .. نعم نعم
احرص على استخدام أسئلة وعبارات كثيرة
يمكن الجواب عليها بـ: لا..
إذا كان المقصود منع المراهق من فعل شئ معين
أو الجواب عليها يكون بـ: نعم..
إذا كان المقصود دفع المراهق لفعل شئ معين
د - عدم التصيد للأخطاء
لتحرص على عدم المقاطعة
كلما وجدت تناقض في حديث المراهق
لأن ذلك يجعل المراهق يحجم عن المشاركة في الحوار وإدلاء ما عنده..
قد لا تعبر الكلمات 100% عما يجيش بصدر المراهق
هـ - قاموس المراهقين
استعمل تلك المصطلحات باستمرار أثناء كلامك مع المراهق
قل: حسن -
جيد -
ممتاز -
أحسنت -
صادق -
أمين-
مُجد -
ناجح -
ذكي -
منظم -
محترم -
مبدع - مخلص
اجتنب تلك المصطلحات أثناء كلامك مع المراهق
لا تقل:
سيئ -
مشاغب -
كذاب -
لص -
فاشل -
رديء -
غبي -
تافه -
غشاش -
ماكر
*******
*******
4-أحسن الاستماع إليه
من مهارات الاستماع للمراهق
النظر بهدوء إلى عين المراهق، وعدم التحديق به
-الاستماع إليه بالاهتمام المناسب
-الانتباه إلى الإشارات الجسمية:
اليد ، الشفاه
- تقليل المقاطعات بقدر الإمكان
- الانتباه إلى نبرة صوت المتحدث
-وانتبه إلى أن خبراتك كأب تختلف عن خبرات ابنك المراهق
لذا فالبحث عن معنى الكلمة أصدق من التفاعل مع شكلها وحروفها
وإليك أمثلة لبعض الأسئلة التي يمكن أن تسألها حتى تتبين المعنى
هل يمكن أن تضرب لي مثالاً على ما تقصد؟
ماذا تقصد بـ .....؟
كيف تشعر تجاه ما حصل؟
*******
5-اجعل له مجالا للعودة
وذلك بالتشجيع والقبول
في حالة توبة المراهق وتركه الفعل السيئ
يقول تعالى: قُلْ يَا عِبَادِي الًذِينَ أسْرَفُوا عَلَى أنفُسهِم لا تَقْنَطُوا مِنْ رَّحْمَةِ الَّلهِ إنَّ الَّلهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِيمُ.. الزمر 35
*******
*******
6-الدعــاء
وعلى ولي الأمر اختيار الأوقات المناسبة ،
أوقات الاستجابة
وأن يدعو بصلاح أبنائه
وليحسن الظن وليثق بالله
*******
قامت الأم لتزيل ما تبقى من الطبق،
ونظرت إليه مبتسمة
يبدو أنك لست وحدك الذي ستلقى في القمامة
ولكن سنلقي معك أفكارنا وطرقنا القديمة أيضًا
لم يجد الأب سوى الابتسام
لم يجد الأب سوى الابتسام
وقام لغرفة وليد
ليبدأ معه صفحة جديدة
إنها صفحة
شعارها: يبقى الود، ما بقي الحوار
*******
-معــتـز شـاهيـن-
من طـارق فـاروق
من طـارق فـاروق
((رسالة منقولة))
اعتذر عن طول المنقول
نقلت الرسالة لاني كنت اتمني الاقي حد زي اللي صوت العقل اللي اتكلم في نص الحكاية
كنت اتمناه يوصل لكل اب وام
علشان يقولهم انهم بيهدوا جوه ولادهم اكتر ما بيبنوا
"وذكر فإن الذكري تنفع المؤمنين "
هناك 17 تعليقًا:
جميلة جدا
ليت الاباء يدرسون كيفية التربية السليمة وكيفية التعامل مع ابنائهم فى جميع مراحلهم العمرية المختلفة
ارى القصة بعين الواقع ستختلف كثيرا
متهيألى ابو وليد هيقوم يكسر الباب اللى وليد رزعه وراه وينهره بشده ومش بعيد يضربه كمان على كسر الطبق
احييكى على امانة النقل وحسن الاختيار
ههههه
لو انتي فاكراه هيستني لما يكسر الطبق
دا كان من اول خبطة رزعة قلمين و صب عليه اللعنات والسباب
دي تعاملات الايام دي
ولو آباء ملتزمين شوية و بيراعوا ربنا
هتلاقيهم بيحذروه من انه ويل لكل من لا يطيع أبويه و يتأدب معهما و انه لازم كل يوم الصبح ينزل يقبل قدميهم
انا مش معترضة علي دول انما فرق السماء من الارض للي هيقبل قدمي أبوه وأمه عن حب وبين من يحس منهم انهم بكده بيذلوه وبيكسورا مناخيره
:) كسر الطبق ليه سيناريو تاني في البيوت او الاصح سيناريوهات .. وحتي ممكن تقلب بخناقة بين الاب والام ...
ربنا يصلح حال بيوتنا و يهدي شبابنا ويهدينا لما يحب ويرضي
نورتينا طبعا زي العادة :)
ربنا ميحرمناش من طلتك علينا
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...
موضوع رائع و مهم...شكرا على الطرح و طريقته...
=========
التربية ليس بالأمر الهين..و لا تقل أهمية أي مرحلة عن الأخرى...
من الأشياء الجميلة هو فتح حرية التعبير عن الرأي...طبعا بشروط الاحترام للوالدين و ما الى ذلك...
و هذا اعتقد ..كما قلتي...جزء كبير من الحل...
جد جد..من أصعب الأشياء على المراهق هو معرفة دوره الحقيقي في تلك المرحلة...يعني هو صغير و لا خلاص كبر و صار راجل..أو كبرت و صارت امرأة.!!! كانت حاجه بتلخبطني زمان..لما كنت مراهق :)
الله يصلح الأحوال...
و نكون خير أباء و امهات لخير أبناء و ذرية...
جزاك الله خير
تحياتي
جنون عاقل
انا بقول كده برضه الولاد ميتعملوش كده ومراهقتهم لازم تحترم ونعرف نتعامل معاها كويس
يا رب اشوف عبدالرحمن فى المرحله دى ونقدر نعدى منها كويس
ونخرج منها زى ما طول عمرى بتمنى ام وابن واصحاب
جزاكى الله خيراعلى هذا البوست المفيدوالبوست اللى قبله بتاع جوزة الطيب
اطمنى عليا انا الحمدلله
كويسة جدا بس مشغولة جداجدا
بجد اسعدتينى بسؤالك عليا
السلام عليكم ...
جزيتي خيرا في طرحك..
بس الغريب إن أغلب العالم بيعلم الأم والأب كيفية التعامل مع الأطفال بدورات خاصه ..
ولم يعلموهم كيف يتصرفون معهم عندمايكبرون..
.....
الحمدلله أن رزقني الله بأهلي ...
...
دمتي بخير
كثير من الأباء والأمهات لا يستوعبون ما يحتاجه الأبناء
لذلك تنشأ الفجوة بينهما
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا الموضوع منقول بس علشان متشيلنيش ذنبه :)
اما بخصوص تعليقك يا راشد فهو عين العقل
لا هو عارف ان كان كبير بيتعامل زي الكبار ولا صغير بتتفرض عليه قيود الاطفال !!
و هيفضل حائر كده ما بين المرحلتين لحد ما يتصدم كام صدمة محترمة كده تجبره انه فجأة بقي راجل ولازم يتحمل مسئولية نفسه
قليل اوي في مجتمعاتنا العربية اللي بيدرب ولاده انهم يطلعوا السلم درجة درجة..
حلوة الدعوة الاخيرة دي .. بس بردة غير الدعوة اللي ليا عندك :)
ربنا يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة يااا رب ويرد الغائب لاحبائه و يجمعنا جميعا علي الخير دايما
يارب يفرحك بعبد الرحمن راجل فيه كل الصفات الحسنة و يجعله من عباده الصالحين ويعينك علي تربيته و يكتبلك جهادك معاه في ميزان حسناتك بإذن الله :)
ههههههه ونسيتي لما تبقي حماة وجدة ان شاء الله :)
نورتينا يا ام عبد الرحمن
سبهللة :)
حمد الله علي السلامة .. انا فاكراكي علي طول علشان فاكرة نصيحة غالية قولتيهالي وبعملها كتير .. فانتي علي بالي كتير اوي بردة .. ربنا يجعله في ميزان حسناتك
الله يوفقك و يفرحك بأولادك و يكتبكم من الاخيار ان شاء الرحمن :)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته نهار:)
بيتهيألي نسبة اللي بيطلب علم زي دا صغيرة جداااااا
وزي ما قلتي بيدوروا اذا يتعاملوا معاهم وهما رضع مثلا او في اول سنوات عمرهم .. أما فيما بعد دخولهم المدرسة .. غالبا بيقولوا اهي المدرسة بتربيهم و بتعلمهم !!!
والحمد لله المدرسة .. لا بتربي ولا بتعلم ..
لنا الله
ربنا يباركلك في أهلك و يرزقك الذرية الصالحة وتكوني لهم خير معين علي الحياة:)
والله يا محمد لا الابناء عارفين يفهموا آبائهم عايزينهم ايه ولا الاهل قادرين يتواصلوا مع اولادهم ويعرفوا جواهم ايه
و من دا بيتبني جدار فاصل .. يفصل الروح والافكار اولا و بعدها بيفصل الجسد بخروجهم من البيت الواحد اللي اتربوا فيه غالبا بالزواج .. و بعدها يحدث انفصال تام علشان دورة الحياة دي تعيد نفسها تاني معاهم ومع اولادهم ..
سلام عليكم
ادينى رجعت هنا تانى بعد 3 أيام متواصله (72 ساعه) معناه مع القولون العصبى بسبب الابناء( ربنا يقدرنى واوفى باحتياجاتهم) واول فنجان قهوه جبته وجيت هنا اطمن على الغاليين عندى .
أسلوب تربيه تتحدثين عنه اعتقد انه مثالى ولكن يا بنتى اذا كان هذا الجيل يستحق هذا الاسلوب فماذا يستحق الاباء والامهات المفروض علميا ان سن المراهقه حتى 20 سنه طيب وبعدين دول مفروض جيل انفتح على العالم وشايف معناة الاب والام لكى يوفروا لهم كل ما يحتاجوه بل ومن الممكن جدااأن يحرموا انفسهم من أشياء كتير حتى يستطيع أن يوفر لابنائه شقه او مبلغ لجهاز ابنته والابناء يعرفون بذلك ... هل بعد ذلك يستطيع الاب او الام تقبل ان يرى ابنه المفروض انه راجل يلبس بنطلون نازل خاالص بطريقه استفزازيه او اسف بطريقه مقرفه او ان يرى بنته ترتدى ملابس ....... طبعا مستحيل .. مش بقول كده لانى فى مثل هذا الموقف والعياذ بالله ولكن فعلا لا احبذ التحامل على الوالدين صدقينى با ابنتى كثيرا من الاوقات ورغم انى فى قلب صعيد مصر ارى تصرفات من اولاد وبنات يمكن لسه فى 3 اعدادى ولا استطيع ان اقول لاحول ولا قوة الا بالله فين اهلهم رغم علمى التام بان اهلهم من صفوة المجتمع .
سأحكى لكى موضوع بسيط لشاب 23 سنه رغم طيبة اهله وهدؤ والده اللى طلعت عنيه عشان يشغله بسأله ايه السلسله دى وايه اللى على شعرك ده رد يعنى يا عمو معقوله اروح الشغل من غير جيل وبعدين السلسله فيها ايه ووضعى بين زمايلى هايكون ايه ؟؟؟؟
ده كان رده ام ردى عليه فكان الله يكون فى عون ابوك اللى مستحملك فى البيت .. واشتكانى لابوه واتصل بيه مالك بس بيه الشباب كله كده يعنى انا هاعمل ايه رغم انه يعرف الله جيدا
قلتله انا غلطان معاك حق بس عارف لو ده ابنى ماكنتش دخلته البيت ومن يومها ما بنكلمش بعض .
طولت عليكى ... اسف بس انا معاكى التفاهم مطلوب فعلا بس قبلها لازم نعود الولد والبنت من صغرهم على الاخلاقيات والدين والالتزام غير كده هايكون صعب .. مش عارف عرفتى تفهمى من حاجه ؟؟؟؟؟ ولا انشغالى بما سيأتى به الاسبوع القادم اثر على تركيزى ؟؟
مدحت
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حمد الله علي السلامة وألف سلامة عليكم جميعا :( ما انا مش عارفة اقولها لمين ولا مين هنا وهناك .. الله الشافي يارب وعنده العفو
معلش سامحني انا المرة دي علشان مكنتش عارفة اسال عليكم .. بصراحة كنت خايفة ..
انا كنت عارفة طبعا انك هتاخد صف الاباء :(
انا مقلتش كل الاباء كده ولا كل الابناء مش طايقين اهلهم
انا نقلت الايميل دي ماهو معدلتش فيه حاجة .. بس انا حسيته جالي متأخر اوي .. انا شفت ناس كتيرة بتتعامل مع ولادها في المرة دي ازاي و لسه بشوف..
الدنيا مش وردي اوي كده زي ما بنحاول نقنع نفسنا انها كده
صديقك دا كبر دماغه من ابنه و عمايله .. وهو متخيل انه عرفه طريق ربنا و خلاص علي كده .. ولو اني اعتقد يعني ان طريق ربنا مفيهوش سلسلة للراجل !!! وبناءا عليه يبقي الولد تاه في السكة ..
هو بيشتغل ايه بالظبط اللي مينفعش يروحه من غير سلسلة !!
ربنا يهدي الحال
وربنا يشفي كل مريض يارب هنا وهناك وفي بلاد الدنيا كلها يااااااارب
دعواتكم
سلام عليكم
يا بنتى ربنا يحميكم ويبارك فيكى ويجبر بخاطركم انتى والغالى والله ما بيغيب عنى ثانيه و ربنا شاهد .. الحمد لله .. وربنا يحفظ اولادنا واولاد المسلمين جميعا يارب .. ان شاء الله يوم السبت هقولك ايه اللى حصل فى موضوع محمد والعمليه هتكون امتى .. اما احمد ربنا يقدرنا على الروتين الحكومى ويسهل الامور اسف حملتك اكتر من طاقتك يابنتى بس اعمل ايه انتى برضه اكبرهم ولازم تتحملينى.
مدحت
الحبيبة أليس ..
(( فى بيتنا مراهق )) ..
ده عنوان مشكلة كبيرة بتواجه كل بيت ..
بالرغم ان الاباء والامهات مروا بنفس المرحلة .. وكانوا بيواجهوا مشكلات مع ابائهم .. إلا ان الامر بيتكرر مع كل جيل وفى كل بيت الا من رحم ربى ..
ما شاء الله نقل قيم جدا ..
جزاكِ الله خير حبيبتى ..
دُمتِ بخير ..
لجين
الاسوء لما يكون متخطي سن المراهقة المتفق عليه و يكون بيتراهق :)
ساعتها مش بتنفع معاه نصائح صوت العقل هنا ...
نورتينا :) وان شاء الله ربنا يجازينا واياكم الخير :)
إرسال تعليق