الجمعة، 24 يوليو 2009

دائما




{يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوي وعدوكم أولياء تلقون إليهم بالمودة وقد كفروا بما جاءكم من الحق يخرجون الرسول وإياكم أن تؤمنوا بالله ربكم إن كنتم خرجتم جهادا في سبيلي وابتغاء مرضاتي تسرون إليهم بالمودة وأنا أعلم بما أخفيتم وما أعلنتم ومن يفعله منكم فقد ضل سواء السبيل} ( الممتحنة: 1)


"لا يتخذ المؤمنون الكافرين أولياء من دون المؤمنين" [آل عمران: 28]

"يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا بطانة من دونكم" [آل عمران: 118]


ولا كلمة تعلو علي كلام الله

مهما قربنا ومهما قدمنا من خير و مهما عملنا 

بردة بنتضرب في ضهرنا 
وبردة بيستمتعوا بضعفنا 
و يتلذذوا بسبنا


دايما غلطتي اني بنسي بسرعة 

كل مرة تحصلي حاجة بقصد او بدون فالله اعلم بما تخفي الصدور


دايما بنسي

عموما غير المسلمين مفيش شيء يدعو لسبهم و الجري وراهم لإيذائهم طالما لم يبتدوا هم الاذية !! 

ولما الواحد بيجي حوار زي كده قدامه .. بيقفله من بابه لسبب واحد بس .. لان الله يهدي من يشاء .. ويضل الله من يشاء و اقصي رد ممكن يتقال "ربنا يهدي ويعافينا "

بس للاسف رد الفعل من الأخر ............. الله المتطلع عليه !! 

لا تعليق

هناك 11 تعليقًا:

الكلمة نور يقول...

هو فى ايه؟

أميرة يقول...

قرفانة

مخنوقة


مش طايقة


بنسي دايما ان ربنا قال لا نتخذهم اولياء .. في اني بنسي لحد ما تيجي حاجة تفكرني بس دايما بتيجي too late
 

الكلمة نور يقول...

يظل نفس السؤال بلا اجابة
هو فى ايه؟

أميرة يقول...

برطمة
لما فتحت عنيا فجأة لقيت نفسي بتعامل مع ناس بطريقة مش المفروض اعملها

انا اتعاملت في حياتي مع غير مسلمين من اشكال كتيرة من نصاري ليهود حتي ملحدين يمكن اليهود والملحدين كان في نطاق اضيق كتير من مع النصاري

بس حوادث كتيرة بتمر علي الواحد مبيقدرش غير انه يقول صدق الله العظيم .. فعلا غلط انك تتخذ غير المؤمنين أولياء .. لا يؤمن مكرهم

جايز اتشاف متشددة .. بس دي مش الحقيقة

انا بتعامل مع غير المسلمين بشكل يومي في كافة مجالات الحياة بس في كتير اوي بيكون متداري تحت التراب - علي الاقل في بلدنا و يمكن علشان التعامل في نطاق اوسع

بس اليهود يهود بردة ميمنعش وليهم قصصهم اللي بيبدعوا فيها يوم عن يوم - مش قصدي يهود اسرائيل

اما الملحدين برة كل واحد في حاله و بيتهيالي مش كتير اللي بيدور علي انه يلحد اللي حوليه !!

واما الملحدين العرب - الله يهدي - لا تعليق عليهم غير قول الله تعالي " بل ران علي قلوبهم"

أميرة يقول...

انا مش معترضة علي التعايش مع الناس بغض النظر عن انتمائهم ايه مهم كاان و لو في ايدي مساعدة و تعاون مع حد في حاجة تفيد .. بعملها

انا معترضة علي التعايش مع اللي رافض اني اعيش اصلا !!

بيتهيالي لي حق

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لقيت صعب جداا الاقيكى كاتبه مخنوقه وأسكت قررت أقول لك سيبيها على الله أمال انا بس اقول ايه كتيييييييييير جدااا .. يا راجل بدل النت ده شوف حاجه تانيه رغم انى يمكن بكون فى اكتر من 99% من الوقت يا اما موقع اخبارى اوى دينى او سيرة صاحابه وماشبه ذلك .. ايه ياعم الحج شوف حد من سنك اتكلم معاه مش عشان الناس بتجاملك يبقى على طول كده .. جبت كمبيوتر تانى وفضل ده فاضى حتى لما بقعد ونقلته للصاله ايه بس مافيش غير ده طيب انزل اتمشى شويه .. عملت حوالى 5 مقابلات لسفر خارج مصر .. لازم تعرف بقى انه خلاص صعب عليك .. احباط ويأس من أقرب ناس ليكى لو طلبوا عمرى هديهم من غير لحظة تردد ... اوعى تزعلى نفسك اجبرتينى اكتب تانى لما شفتك مخنوقه .. حتى قرعة الحج ما كان فى نصيب فيها الحمد لله ولا حول ولا قوة الا بالله

أميرة يقول...

لا لو علي الخنقة كنت تعالي من يومين كان في شو وهمي


انا الاول محرجة منكم جدااااااااااااااااااااا

والله كل يوم اقول هقول لسيف نكلمكم بنسي و بتلهي كل يوم في حكاية شكل .. بس انا كنت متوقعة اللي بتقوله .. وردي الوحيد " قدر الله وما شاء فعل .. هو ربنا عايزها بالشكل دا في الوقت دا .. وحتي لو حوليك متفهمين نفسيتك .. انت اللي لازم ترضي .. الله يهونها علينا جميعا "

حتي مش عارفة ان كنت كلمت سيف قريب ولا لا .. بس ادعيله اليومين دول المفروض نتيجة العينة تطلع ويارب يجبر بخاطره يارب و يجعل الايام دي خير عليه يارب

مش عارفة ليه انا كان عندي احساس بنتيجة الحج دي من اول ما عرفت انك قدمت فيها .. لعله خير .. محدش عارف الخير فين .. و بعدين دي دعوة من ربنا يرزق بها من يشاء .. ربنا يوعدنا جميعا السنة الجاية ياااااارب و يا سلام باه لو كان بطيارتنا الملك :) قادر يارب علي كل شيء


ربنا يفرجها علينا وعليكم ياااارب

ادعيلنا وال نا دي عايدة علينا و عليكم وعلي المسلمين اجميعن
الله المستعان

غير معرف يقول...

معلش انا دايما متابع لمدونتكم بدون تعليق
ودايما تاخدوا مني دعاء بظهر الغيب وربنا يتقبله يارب
سعيد جدا انك طمنتينا النهاردة على صحة سيف اليزل لأني من فترة لم اقرأ هنا أخباره

طبعا البوست لم افهمه الا من التعليقات فقط وربنا يرزقنا واياك وجميع المسلمين صحبة الخير ويجعلنا على الطريق المستقيم اللي يرضيه

سلامي لسيف ونرجو دائما تطمنينا على صحته

دعائي بالخير الوفير

أميرة يقول...

حكاية اخباره دي مش بقولها عن عمد بصراحة

الاول كنت هنا بفضفض بس الوضع اختلف كتير لما بقي هو بيدخل وبيعلق .. حابة انه ميفتكرش المرض والالم ولو هنا علي الاقل

بس عموما لو اتسألت بقول .. خيبتي معروفة يعني :)

والله البوست بالتعليق انا دلوقتي حساة رد فعلي علي موقف حصلي و رد ف مواقف تانية فطلع كده .. بس عموما انا من الناس اللي مش بتتعلم من اخطائها في الموضوع دا بالذات و شوية عارفة اني هنسي تاني

الله يهدينا للحق و يردنا اليه ردا جميلا

موناليزا يقول...

وحشتييييييينى جدا
ومن خلال التعليقات فهمت شوية ايه الموضوع
ومش لاقيه غير بجد زى ماانتِ قلتى التعامل يكون فى اضيق الحدود

أميرة يقول...

متشوفيش وحش يارب ابدا :)

وانتي كمان :)

احنا بعامل ربنا زي ما نحب الاخر يعاملنا بنتعامل .. رد الفعل لا نملكه

الله المستعان

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع