الأربعاء، 24 يونيو 2009

حكمة راجل طيب





زمان كان في بتاع تين شوكي بيعدي في الشارع عندنا  و كان ليه كلمة دايما بيقولها
زمان ايام ما كان في شمس بتدخل الشارع و عمارات و فيلات صغيرة مش عمارات متعرفش تشوفلها اخر 
زمان كنت بشوف النيل من اليمين والشمال 
زمان كانت الشمس بتدخل الاوضة 



نفسي الراجل يرجع ينادي تاني 

كان بيقول " خليك مع الله "

ويفضل يكررها بطريقة جميلة 

مفيش حد متبرع ينادي في الناس وانا قبلهم و يقولهم خليك مع الله  علشان تكسب

--------



مناسبة الكلام دا حاجتين 

الايام العصيبة اللي فاتت دي بكل اللي فيها من مشاكل لا حصر لها وان كانت مشاكل مستمرة و كل يوم في جديد .. مكنتش بحب اقول علي حد قدمه وحش .. بس لقيت نفسي بقول في حد من الجداد اللي جم  الشهرين اللي فاتوا دول قدمه مش كويس
كمية مشاكل متتعدش وعلي كافة مراحل العملية التصديرية  .. من اول الارض للعنب للنقل لشحنه لتاخير مراكب للوصولات و مشاكلها و الاعجب و يكاد يكون لاول مرة في التاريخ علي حد علمي القليل و علي حد راي الناس اللي بقالها 40 سنة في الشغلانة دي لاول مرة حاجة درجة حرارتها المفروض تكون صفر مئوي  في اثناء الرحلة المبردة بتاعتها توصل لعميل درجتها 11 مئوية .. يعني  لحد 6 مثلا المفروض الللي جوة الكراتين دا يفرقع .. دا اقل واجب .. 

و بغض النظر عن الليلة دي كمان 

قالوا في المثل .. الفاضي يعمل قاضي .. و ما بالك باه لو قاضي القضاة ملوش لا شغله ولا مشغله يعمل ايه ؟؟ واللي حوليه كلهم مطحونين شغل و غرقانين مشاكل .. يبقي ملهاش حل غير انه يعمل عليهم مشرف مثلا .. يتأمر هنا حبة وهنا حبة 

حاجة تضحك والله .. جايلنا من شهرين اكس من الناس بمرتب يعتبر الاول من نوعه في الشركة دي و اعلي من مرتب العضو المنتدب ذاته  و مجابيه - الله يسامحه - 
اكس دا جاي علشان يصدر محصول معين .. حلو
احنا بعد ما عيناه بقاله شهرين بياخد مرتبه من الشركة ودا التالت

لسه بيدوروا يجيبوا ازاي ومنين موافقات من وزارة الزراعة علي انهم اصلا يزرعوا المحصول اللي عينوا اكس دا علشانه !!!

اكس دا بياع .. يعني هيستلم من نقطة ان المحصول دا مجهز لللتصدير وما عليه الا انه يقول اسعار السوق الخارجي كذا هبعت دا فين و بكام 


جابوا زرار الجاكت اللي عاجبهم قبل ما يلاقوا قماش الجاكت ولا المحل اللي بيبعه و لا حتي عارفين هيفصلوه عند مين و بكام .. هم يبكي وهم يضحك

دا اكس .. اما واي باه  فله سابق معرفه قديمة من سنتين و حرقة الدم منه اصبحت من الحاجات اليومية المعتادة .. و الفضا وحش اصله .. فلهم عذرهم

المهم يعني سبب الرغي دا ان الواحد لما بتضيق بيه الدنيا اوي و بتكتر عليه المشاكل و اصلا نفسيا زي الزفت .. ممكن تجيله اوقات يقول كلام المفروض ميتقالش و يحس احاسيس المفروض متتحسش .. يعني انا كنت هتجنن و ايام بروح من المكتب 10 بليل معيطة من كتر الضغط و التدخلات اللي بتكون عبء زائد و مش في وقتها  ..

يومين تلاتة و ابتديت اخد بالي ان في حاجات غلط .. هل مش مقصود اني اكون في المواقف دي .. هو انا مش مقدرلي اني اتحط في المواقف دي بالشكل دا و فلان ولا فلانة يتصرف معايا بالشكل دا؟؟ المشاكل اللي مغموسة فيها دي مش قضاء الله عليا؟؟ الرعب و القلق والخوف علي اللي غايب و الله اعلم بغيبته دي بتعمل فيا ايه كل ثانية مع اني قلت المرة دي هبقي جامدة و علي راي المثل يعني ياما دقت علي الراس طبول مش اول مرة  يحصل دا ومش اول مرة يغيب بس كنت خايفة عليه و كل اما بفكر لثانية في كمية الالم اللي بيتالمها بقول تهون الدنيا باللي فيها قدام لحظة الم لاي حد مش بس قريب ولا اللي من دمي .. اي حد مهما كان مين حتي غير المسلم ولا الملحد .. الالم مكتوب عليه اه بس مفيش حاجة في الدنيا تعوضه .. الحمد لله علي حال

وقفت شوية كده ولقيت نفسي باصه في الناحية الغلط .. انا ببرطم بقالي كام يوم من تدخلات افراد مش فاهمين حاجة لمجرد بس يقولوا احنا لينا دور ما في الدنيا هنا .. لقيت نفسي بشتكي وانا مش عايزة اشتكي .. بس جت عليا لحظة لقيتني افتكرت اني لحد قريب لما كنت بتظلم بقول يارب "رب اني مغلوب فانتصر" و لو كنت مظلومة اجبر بخاطري"اللهم يا جابر المنكسرين اجبر كسري".. انا مش عارفة انا اصلا من الاول صح ولا غلط بس حاسة اني مش صح لما بقيت مخنوقة طول الوقت و مش طايقة حد يتنفس قدامي ولو اننا هنا كلنا كده الايام دي .. بس دا مش اول موسم عنب يعدي عليا بقرفه و مشاكله و الضغط النفسي الرهيب للي فيه .. بس بردة انا غلط

من بعدها كده والله حسيت ان في هم اتشال من علي قلبي و اللي كنت شايفاه تدخل .. لقيتني بقول طيب وماله اللي عينه في حاجة بعملها و عايز ياخدها اهلا وسهلا يورينا هيشيل اد ايه .. ولقيت اللي فكرني انه عادي الحاجات دي حصلت كتير قبل كده وفي النهاية لا يصح الا الصحيح 

و حسيت اني اتعدلت شوية و حسيت اني ابتديت ارضي لما فكرت و قلت مهو الرزق مكتوب مش بايد مخلوق .. سواء شغل و لا فلوس ولا صحة ولا اي حاجة .. اولها واخرها رزق من ربنا و هو وحده يرزق من يشاء .. و مقدر عليك و عليا اللي هنرزق بيه .. وله حكمة في كده اكيد .. سيبتها لله ..بالفعل مش كلام .. سلمتها لربنا و حسيت حمل رهيب اتشال من علي قلبي 
حتي غياب الغايب سلمته لربنا يقضي ما يشاء سبحانه وتعالي اعلم بالخير فين وانا كلي امل ان ربنا هيجبر بخاطره و هيرجعه و سامع وشايف و يعلم ما تخفي الصدور

يعني صدق الراجل بتاع التين اللي قالها حكمة " خليك مع الله "

هناك 16 تعليقًا:

حواء يقول...

عندك حق
ربنا يرجع الغايب ويشفيه يارب
ويجبر كسرك ياقمر
ويصلحلك الحال

انا اول تعليق مش كده ؟؟؟

حواء يقول...

اه ده انا الو تعليق
هاااااااااااااااااااااا

الكلمة نور يقول...

فى حديث مش فاكر نصه
بس اللى هو بتاع صفات المؤمنين
الصبر عند الابتلاء
والرضا عن القضاء
حد عارفه؟!

غير معرف يقول...

الرضا هو اهم حاجة تهون على الواحد مصيبته

ربنا يرجع الغايب...و إن شاء الله كله فى ميزان حسناتك

و خليكى مع الله :)

لجين أبو الدهب يقول...

هو الانسان احيانا بيمر عليه اوقات ضعف وبيتسلم لها ..
لكن الرجوع بيكون جميل جدا ومذاقه ممتع وهو الرضى بما قسمه الله

جزاكِ الله خير ياأليس على التذكرة

ولو ان انا زعلانة منك

دمتِ بخير ..

أميرة يقول...

قال رسول الله صلي الله عليه و سلم ((إن عظم الجزاء من عظم البلاء، و إن الله إذا أحب قوما ابتلاهم،فمن رضي فله الرضا و من سخط فله السخط)) رواه الترمدي و أكمل الناس إيمانا أشدهم ابتلاء.



قال رسول الله صلي الله عليه و سلم ((أشد الناس بلاء الانبياء،ثم الصالحون، ثم الأمثل فالأمثل، يبتلي الرجل علي حسب دينه ، فإن كان في دينه صلبا اشتد به بلاؤه، وإن كان في دينه رقة ابتلي علي قدر دينه ، فما يبرح البلاء بالعبد حتي يتركه يمشي علي الأرض و ما عليه خطيئة )).اخرجه الدارمي والنسائي


قال الرسول صلي الله عليع و سلم ((عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، و ليس ذلك لأحد إلا للمؤمن :إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له ، و إن أصابته ضراءصبر فكان خيرا له )). رواه مسلم.


‏"‏ عجبت من قضاء الله للمؤمن، ان اصابه خير حمد وشكر، وان اصابته مصيبة حمد وصبر، فالمؤمن يؤجر في كل امره ‏"‏ الحديث اخرجه احمد والنسائي‏.‏

دول اللي وصلتلهم بالرواية دلوقتي

لو حد يزيدنا يا ريت

أميرة يقول...

حواء

يارب اللهم امين يرده سالم معافي ويجبر بخاطرنا جميعا يارب

سباقة بالخير يا ام فاطمة :)




-------------------------

الكلمة نور

انا حاولت ادور علي اد ما مركزة دلوقتي .. ربنا يفتح علينا و حد يعثر علي الحديث اللي تقصده لو مش من ضمن اللي كتبتهم في التعليق اللي قبل دا
بس اللي اعرفه ان صفات المؤمنين مذكورة في القرأن بكثرة انما تحديدا في السنة اللي كتبتهم دول اللي اعرفهم

-------------------------

انا ودماغي

المشكلة في الوصول لمرتبة الرضا وبجد المرتبة دي صعبة جدااااا مع النفس الامارة بالسوء و الشيطان اللي جوة الانسان اللي عمال يحرضه و يقوله اشمعني وليه وعلشان ايه وليه لا و و و

نعوذ بالله من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا

يارب يرجعلنا بالسلامة يارب

الله المستعان

سعيدة بتعليقك . جزاك الله خيرا


--------------------------------

لجين :(


ليكي حق ونص

بس والله انا متبهدلة في الشغل بقالي شهر وشوية اهو و قبلها وفيها كان عندي ازمة حساسية جامدة يعني مكنتش عارفة اركز في حاجة ولو قريت فين وفين اما ببص علي حاجة

سامحيني علي تقصيري و ربنا يتقبل طاعاتك وحمد الله علي سلامتكم جميعا
انا شفت الصور من يومين وبصراحة عجزت اني اعلق لاسباب كتيرة بس فرحت اكيد لفرحك ربنا يوعدنا جميعا يارب

بس الله اعلم بما في القلوب
متزعليش مني


الله يرضينا بقضائه وخصوصا بعد القضاء

غير معرف يقول...

سلام عليكم
و نعم بالله يا بنتى خليكى مع الله وأن شاء الله هايكرمك واوعى تفتكى تعبك فى شغلك ومعاناتك اللى بتشوفيها دى ما لهاش ثواب عند الله .... بالعكس ان شاء الله هيكرمك بشفاء سيف ولم شملكم وده اكر ثواب اعتقد انك تستحقيه .
الارزاق من عند ربنا ومقدره لكن خلينا مع الله شوفى بقى من حوالى شهر عملت مقابله وكانت مع رئيس مجلس ادارة الشركه شخصيا كانت حوالى 35 دقيقه وبعدها لقيته بيقولى انا شايف انك تيجى تقعد مكانى احسن ... طبعا الرساله وصلتنى .. على فكره دى سادس مقابله فى 3 شهور وبرضه انا مع الله والحمد لله .... خليكى مع الله يابنتى .
مدحت

أميرة يقول...

عم مدحت

ان شاء الله تكونوا بخير يارب

اكيد سكة ربنا ومعيته بالدنيا وما فيها وهو طريق الفوز لا محالة

الله يصحي قلوبنا لسكته دايما يارب

اما بخصوص الشغل

عادي ادينا يا اما بنشوف كل يوم واللي يعيش ياما يشوف صحيح بس الايام دي بنشوف حاجات عجيبة اوووووووووي

عندي اقتراح كده مش عارفة هيعجبك ولا ايه

بس لو كنت عندك حبة وقت فاضي .. ممكن تعمل مدونة تكتب فيها عن خبراتك في شكل حلقات او دروس او حتي حكايات يمكن حد يستفيد منها

هتكسب ثواب نقل علم كسبته بفضل الله

انا عارفة انك عندك معلومات كتيرة ممكن ناس تستفيد منها وصدقني الللي بيكتب كلام مفيد ليه زائريه و خصوصا ان تخصص حضرتك حاجة الكل بيسعي اليها و اكيد ليها قواعد و اسس علشان تتم علي وجه صحيح

فكر كده ودورها في دماغك :) واستخير ربنا

لعله خير يا عمي

اما بخصوص رد فعل المدير دا

حضرتك عارف ان سوق العمل طارد اكتر من جاذب الايام دي

افوق بس من دوامة العنب دي ان شاء الله و نبقي نفكر في حل مناسب ان شاء الله :)
بس حد يبقي يفكرني بالرسالة الكابوس بتاعتي اما اخلص ان شاء الله

الكلمة نور يقول...

هو مش من ضمنهم وانا مش لاقيه
بس اللى كتبتيهم كفاية
اختارى حديث باه منهم وادعى ربنا ان يكون دليلك للجنة

غير معرف يقول...

السلام عليكم
أعمل مدونه..... صعب بس هاحاول وهجرب مين عارف هجرب بس تفتكرى حد هايدخلها ؟؟؟؟؟؟ ده اذا عرفت أعملها لكن محاوله الوقت الفاضى كتير . سلامى لسيف .

أميرة يقول...

عندك باشمهندس اد الدنيا اهو يساعدك ويبطل كسل .. استغله شوية :)

هكذا علمنى سيدنا محمد( صلى الله عليه وسلم) يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكم الله وبياكم أخوانى وأخواتى وجعل الجنة مثواى ومثواكم وطبتم جميعا وطاب سعيكم وممشاكم وتبوأتم جميعا من الجنة منزلا وأسأل الله الرزاق الكريم أن يجمعنا فى الدنيا أخوانا متحابين على طاعته وفى الأخرة فى دار جنته وكرامته إنه ولى ذلك ومولاه والقادر عليه ، أما بعد
أختى الكريمة أليس أنا فرحان اوى بالنتيجة اللى وصلتلها لدى وبحمد الله عز وجل أنه نور بصيرتك للحقيقة دى وبدعيه ينورهالك كمان وكمان انتى وسائر المسلمين ويشفى أخى سيف بكرمه ورحمته وعمو مدحت يلاقى شغلانة كبيرة اوى اوى ، أما بخصوص التدبيسة فأنا ليا الشرف طبعا وانا خلاص عينت نفسى مدير قسم IT عمو مدحت دا لو وافق طبعا .
وفقكم الله لما يحب ويرضى
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت استغفرك وأتوب إليك

ahmed_k يقول...

فعلا الرضا بقضاء الله هو الذي يريح القلب والنفس كما علمنا ربنا في الحديث القدسي
المهم طمنينا على سيف ربنا يرجعه بالسلامه والعافيه

وتقبلي خالص تحياتي

Unknown يقول...

ربنا يفرج الكروبات
ويرجع الغائي ويشفى المريض

أميرة يقول...

يارب اللهم امين يارب

احمد

سيف الحمد لله رب العالمين في فضل ونعمه من الله له الحمد علي كل قضائه


--------------

نهر الحب

الله يتقبل منا جميعا ويفرج كروبنا جميعا ويجعل خير اعمالنا خواتيمها



الله يبارك فيكم جميعا

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع