الأربعاء، 10 يونيو 2009

س محيرني


واه من اخوك عند الحاجة اليه
يــــا رب

فهل نعقل ؟؟؟







بعاد عن بعض شوية بس عجبوني اوي

عندي سؤال ومش هطول علشان مش عايزة اتكلم

ليه الناس متخيلة انها لما تلبس حاجة فيها قران ان دا هيمنع عنها سوء؟؟ 

ولا لما تحط مصحف في عربية ولا في اوضة في بيت ان المصحف دا هيحفظها من اي حاجة؟

ليه مش قادرين يفهموا ان الحارس هو الله مينفعش تتقال -اسم النبي حارسك وصاينك- لا يجوز

انا عارفة انها ثقافة واعتقاد موروث من جيل لجيل

بس العقل قبل القلب بيقول ان كتابة ايا كانت عظمتها لن تمنع اذي ولن تطرد شر !!


ولا لازم يستخدموا الكلام دا علشان يبقوا ناس بسيطة وبتتباسط في احاديثها مش متعجرفة وتستخدم كلمات رنانة !!


تكونش اعلان عن هوية دينية ؟؟ 
يعني البس سلسلة فيها دلاية ما شاء الله او اية قرآنية علشان ابقي ماشية بقول اللي يشوفني اني مسلمة؟ 
زي المسيحي ما بيعلق صليب
 واليهودي بيلبس الدورية القماش دي علي راسه!!

اعرف واحدة عندها بنتين توأم في سبوعهم  كانت قدامها دلايتين واحدة ما شاء الله وواحدة قل اعوذ برب الفلق
كانت بتفكر بصوت عالي قبل ما تلبسهم السلاسل
دي تلبس قل اعوذ برب الفلق علشان جسمها قليل وضعيفة و التانية ما شاء الله علشان حلوة وخايفة تتحسد دا طبعا بالاضافة الي الخرزة الزرقاء طبعا


الأية دي جميلة اوي

وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَنْ يَهْدِيَنِي رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا

هناك 18 تعليقًا:

موناليزا يقول...

ياااه
حمدالله على السلامة
ايه الغيبة دى كلها كنتى فييين؟
وحشتيييييينى وقلقتينى عليكِ
يارب دايما تكونى بخير

تعليقى على الموضوع كله
أنك بجد جميلة أوى وانا بحبك فى الله

حواء يقول...

علي فكره اول صوره كنت هعمل عنها بوست مخصوص عندي
فعلا وقت شدتك بيبان حبيبك وصديقك واخوك

عارفه ياليس الفتره اللي فاتت علقت معايا شخصيه
كنت فاكرها صحبتي جدا
لما كانت بتغيب يومين عن التدوين كنت بكلمها علي الموبيل اطمن ليكون فيها حاجه

وهي كانت من اول الناس اللي عرفت اني تعبانه واني بنزل البيبي وتصدقي لحد دلوقتي مفكرتش حتي تبعتلي ميل او مكالمه تتصل بيه وتقولي الف سلامه

وناس تانيه كتير مكلمتنيش برده لكن ليهم ظروفهم وكنت عارفها وقدرتها ومزعلتش

وناس تانيه بعيده عني اوي وكلمتني تطمن عليا

وناس قبلتها بالصدفه في الشارع كان بقالي سنين مشفتهاش من ايام مدرسة الثانوي وجتلي وسئلت عليا

صحيح ان وقت الشده بس هو اللي بيبين الكويس من الوحش وبيعرف كل واحد مقداره عند اللي قدامه
تحياتي

حواء يقول...

اما بخصوص الاعتقادات الغريبه

فبصراحه بعد مظهر شريط اسمه كلمات وافعال تخالف العقيد للشيخ مسعد انور

وانا كل ملاقي حد بيعمل حاجه غلط او بيتلفظ بفعل خطأ كنت بقوله ليه غلط وعلشان ايه

من فتره كده كنت في تغسيل ميت وانا واقفه والميت معدي قدمنا
لقيت كل الناس رافعه صباعها السبابه
انا لقيت المنظر كده فضلت انزل في صوابع الناس
وافهمهم ليه بالدليل وبصراحه الناس استجابة جدا جدا
حتي ماما وخالتوا وبابا واخويا واختي
كتير كنت بقولهم ده غلط ولا يجوز بالدليل والفهم وكانوا بيستوعبوا ده

انتي كمان لما تلاقي حد زي ام البنتين كنتي نصحتيها وفهمتها انها ممكن ترقيهم وان الحاجات ديه ملهاش لازمه وانه شرك بالله

مين عالم مش كانت ممكن تقتنع وتاخدي انتي الثواب ياقمر انت

بلاش نقف نتفرج ونكتف ايدينا ونقول شوف الناس بتعمل واحنا ممكن نعرفهم الصح من الغلط
علي الاقل ميكونش ليهم حجه يوم الدين ونخلص من ذنبهم

تحياتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكم الله وبياكم أخوانى واخواتى وسدد على طريق الحق خطاى وخطاكم وطبتم جميعا وطاب سعيكم وممشاكم وتبوأتم من الجنة منزلا وأسأل الله العظيم أن يجمعنا فى الدنيا أخوانا متحابين على طاعته وفى الأخرة فى دار جنته وكرامته انه ولى ذلك ومولاه والقادر عليه.
أختى الكريمة أليس جعل الله هذا التنبيه فى ميزان حسناتك وأنار دربك الى الجنة ، انا شايف ان المعتقدات والألفاظ وخلافه مما انتشر فى مجتمعاتنا الإسلامية بشدة مما يحتويه من خرافات لا تمت لدين الله بصلة محتاجة مننا لوعى أكتر من كدة ، محتاجة ندور على أساس الخرافات دى ونوضحها للناس ونعرفهم انها مش صحيحة وما أنزل الله بها من سلطان ن اذا كان الناس اللى حوالينا مش منتبهين لكدة ورزقنا الله بنعمة الإنتباه للغلط دا واجبنا وبشدة اننا نفكر ونفكر ونتعب وندور عن الغلط دا فين ونوضحهلم ونعرفهم الصح فين ، انا عاوز كل واحد فينا يسأل نفسه سؤال لو سمحتم ( ماذا قدمت لدين الله ؟ ) ، يا أخوانى ربنا يفقهكم فى دينه ياريت ناخد بإيد بعض شوية ونشجع بعض اننا نحاول نتعلم عن دينا أكتر من كدة ومش بس كدة ننشر إلا بنتعلمه دا حوالينا بين كل الناس اللى نعرفهم صدقونى انا من وجهة نظرى المتواضعة شايف اننا كلنا مشتركين فى المسئولية وإن كان فيه خطأ فكلنا ذو خطأ .
نفعنى الله وإياكم بالقرآن الكريم وما فيه من الأيات والذكر الحكيم
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت استغفرك وأتوب إليك .
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
EgyXQ8

غير معرف يقول...

معلش بنسى كتير اليومين دول أصلى زى ما تقولوا فى مفترق طرق عشان بفكر أسيب الشغل اللىانا فيه
نسيت حاجة مهمة اوى
انى اسلم على أخى الكريم سيف ، ازيك اخى سيف أخبارك ايه أدعوا الله أن تكون فى خير حال ربنا يكرمك ويجعلك من عباده الصالحين ويكفيك السوء بما شاء وكيف شاء انه على ما يشاء قدير.

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم ..
الأغلب أنها تقع تحت مسمى من سن سنه سيئه...
ويوجد من يفعلوها عن جهل...
...
جزيتي خيرا على طرحك..
...
في امان الله

سيف الدين اليزل يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

سلام عليكم
ازيك يا اليس واخبارك ايه يا سيف كلامك جميل جدااا يا ايجى وانتى يا حواء ودايما سابقه الكل هنا يا موناليزا يارب تكونوا كلكم بخير .
مدحت

مدونات يقول...

ربنا يجازيكم خير
مجاهد

موناليزا يقول...

ممكن تطمنينى عليكِ
بس بسرعة:)

أميرة يقول...

شكلي وحش اوي انا عارفة

بس والله غصب عني :(

مردومة عنب و شهر 6 دا بيبقي شهر لا يعلم به الا الله
معلش موناليزا انا والله ببقي عايزة ارد بس مبلحقش او عارفة اني لو رديت هرد كلمتين في السريع كده بس حتي دول كنت محبطة مش لاقياهم :(

الحمد لله علي كل حال
-----------------------------------

موناليزا
الله يسلمك دنيا و اخرة يا رب

معلش انا متأخرة حتي في السؤال عليكي بس غصب عني:(

عندي عنب:(:(:(:(:(:(

الله يجبر بخاطرك يارب و يحبب فيكي خلقه اجمعين :)
يارب تكوني بخير

ربنا أعلم بما في القلوب :)
--------------------------------

انت تسال والكمبيوتر يجيب

شرفتنا

-----------------------------

حواء

اللي مقصرة معاها هي كمان ( لو اتفتحت في مقصرة مع مين هلاقي مصر والعالم العربي والغربي كله مش طايقني :( معلش)

صدقوا اللي قالوا تعرف فلان
اعرفه
عاشرته
لا
يبقي متعرفهوش !!

دي حقيقة و كمان مش العشرة العادية
لا دا لازم تشوفي فلان دا في وقت شدتك قبل فرحك

الفرح الكل بيكون عايز يفرح .. بس وقت الشدة ما اكثر اللي بيكون عايز يبعد !!

بصي انا بأمانة فاشلة في موضوع الاصدقاء دا جدااااا و عمري ما عرفت يبقالي اصحاب بصورة او بأخري

بس اللي اعرفه و بحاول اعمله انك لو عايزة انتي تعملي حاجة كويسة مع حد او توديه و تسالي عليه اعمليها وانت من جواكي بتحاول تقتنعي انك مش هتستني رد من الحد دا .. لا بخير ولا بشر

حاولي تتعاملي من المنطلق دا في الزمن اللي لا يعلم به الا الله دا :(

وبردة محدش عارف ظروف اللي انتي زعلانة منها .. يمكن عندها عذرها .. انا طول عمري اسمع انك تعاتب اللي يهمك علشان يهمك متزعلش منه.. لو تهمك الشخصية دي عاتبيها لو باقيه عليها .. انما لو مش باقية .. خلاص اديكي عرفتي حاجة جديدة و اتعلمتي من اللي جرالك :)


انا من فترة طويلة كده سمعتله شريط كان عن الامثال اللي بتتقال .. مش عارفة هو نفسه اللي حكيتي عليه ولا لا بس عرفت منه امثال عمري ما سمعتها و بصراحة الراجل عنده حق
انا بقيت استغرب صحيح ازاي مفكرناش قبل ما نقول الكلام دا ؟؟!!


ابقي فهميني حكاية السبابة دي ايه.. عايزة اعرف :) وتكسبي انتي فيا ثواب
انا معرفلهاش اصل ولا اعرف ان وراها حكاية .. هستناكي تقوليلي

بخصوص النصيحة .. بصي .. في ناس ممكن تتقبل كلامك بصدر رحب .. وفي ناس مبتقبلش كلام من حد ابدا .. دماغه ثابته علي كده
وعندي علي دا امثلة كتيرة والله اعلم بيها .. بس هرجع واقولك .. رحم الله من اهدي الي عيوبي

-----------------------------------

ايجي

انت بتقول يا ريت ناخد بايد بعض و نشجع بعض .. ممكن تكون عضو فعال عن كده حضرتك و تبطل كسل و تنكش في علمك شوية و تجيبلنا حاجات مفيدة :)
المشكلة مش انك تدور علي الخرافات والحاجات اللي ملهاش اصل في الدين اكتر ما هو اللي له اصل و معروف يكون مطبق !!!!!!!!!!!!!!!!!

يا مؤمن دا الناس بتقولك كتر السلام يقل المعرفة .. و تسعد جدا لو روعت مسلم و شافت الهلع علي وشه من الخضة .. ويضحكوا و يفرحوا كانهم فتحوا عكا

مش بقول كده اكمني خالية من العيوب بالعكس انا زي الزفت وكل اخطاء و الله اعلم بحالي .. بس كمان انا لو سيئة نفسي اشوف الناس كويسين علي الاقل يبقي دا اللي شايفاه حتي لو الباطن مختلف ولا يعلمه الا الله

انا شايفة ان العيب علي اللي علم اللي علم اللي علم اللي علمونا
ومش من منطلق نظرية المؤامرة .. من منطلق كل واحد اتعلم حاجة زود عليها من عنده حاجة بوظتها و نقلها للي بعده و في الزحمة من جيل لجيل ضاعت الاصول وفضلت القشور اللي بيتشدق بيها كل واحد في القنوات الفضائية .. يا باشمهندس دول بيتفننوا في انهم يغتابوا بعض و يولعوا الدنيا حوليهم بكلام مستفز علشان تتسلط عليهم الاضواء

أميرة يقول...

نهـــــــــــار

نورتينا :)

المشكلة انهم مش هما اللي سنوا السنة .. اللي سنوها سنوها من زمان اوي .. و بقت واقع مفروض علينا نتعامل معاه واحنا لاغيين تفكيرنا .. ابسطها الامثلة و اللي اكبر منها التقاليد اللي بقت مفروضة كانها انزلت كالفرائض !!






------------------------------

انا مش معاك يا سيف في موضوع نشيل القفص كله دا .. في فرق بين اللي مش عارف واللي عرف .. اللي مش عارف والله اعلم لن يحاسب علي اللي مش عارفة .. يمكن يحاسب علي انه مطلبش يعرف .. بس اللي عارف دا باه عنده مشكلة .. لانه عرف و المفروض يعقل اللي عرفه و يدورله علي اصل يستند اليه .. انا مقولتش كل حاجة قديمة وحشة ..بس قلت فيهم حاجات كتيرة ما انزل الله بها من سلطان

انا اللي متشكرة ليك علي الكلام اللي قلته علي الناس الجميلة اللي شرفتنا بالزيارة و زادتنا شرف بالاهتمام بالتعليق .. بارك الله فيكم جميعا وانت اولهم :)


----------------------------

عم مدحت

ان شا ءالله تكون بخير بس شكلك في حاجة .. ربنا يجعله خير ان شاء الله .. سلملي علي اللي عندك كلهم :)

-------------------------

مجاهد

الله يجازيك احسن الجزاء .. ويعينك علي طاعته

--------------------------------

موناليزا
انا حي يرزق بس عندي موسم عنب لا يعلم به الا الله .. دعواتك يا اختي في الشغل و غيره :(
يعني عمليا مطحونة و مردومة عنب
ونفسيا زفت
وربنا قادر يخلصنا علي خير ان شاء الله

كلام على بلاطة يقول...

اقتصر دورنا على تجميل القبح وليس تغييره
ولنا ابداعات بديعة فى تسويق القبح وتسيره
اما الجمال فشجره مال وكعب داير تم تدويره
برجال بقوة الافيال وعقل البغال تم تــصـد يره
و بقية الخيال الخالى من الاستهبال يتم تحويره
ليصب فى خانة قبح تقبح وبالحسن يتم تصويره
============

أميرة يقول...

كلام علي بلاطة

صدقت

اللي قلته جزء بسيط من حقيقة واقع أليم .. الله يلطف

فضح أئمة الشیعة يقول...

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

راسبوتين يقول...

للاسف العادات والتقاليد والموروثات القديمة مازالت تتحكم فى معظم سلوكياتنا
وده لأننا شعب زى ما تقولى كده بيكره العلم أو حتى ما عندوش ثقة فيه

حواء يقول...

انا افهمك
بصي ياستي
لو عدت عليكي جنازه معظم الناس تلقيها بتوحد الله ورافعه الصباع السبابه
وده موردش في سنة الرسول
لو حبيتي انا ممكن اجبلك لنك الشريط
موجود علي النت

موناليزا يقول...

:) ماتتخيليش انا مبسوطة قد ايه بجد انك طمنتينى عليكِ
ربنا ييسرلك امورك ياحبيبتى ويهئ لك كل الخير
بس ايه حكاية العنب ده؟
خلصى براحتك وابقى احكيلنا بالتفصيل:)

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع