الخميس، 28 مايو 2009

تقييم لابد منه









السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


زي مهو باين كده من العنوان  .. انا حابة اعمل تقييم لاول سنة تدوين .. مع ملاحظة ان الغالبية العظمي من التدوينات المنشورة خاصة بشخصي انا وحياتي وان كان في بعض التدوينات كان نفسي اكون بعمل فيها حاجة لوجه الله اقول فيها علي حاجات واجبة علينا انما تاهت مننا في زحمة الدنيا واللي بيشوفه كل واحد في حياته 

انا والدنيا معتقدش ان الموضوعات دي فرقت مع حد الا انه ممكن يفكر انه في ناس مبتلاه غيره - علي اختلاف انواع و شدة الابتلائات - وان في صنف من البشر زيي كده بكل عيوبي و متناقضاتي !!


علشان مبقاش بقول حاجة مش بعملها .. انا امبارح قولت لاحد المدونين في جملة " احنا هنروح واللي باقي ما سطرت ايدينا في صحائفنا" وعلشان من باب اولي اقول لنفسي قبل ما انصح غيري والا ابقي منافقة وانا مش عايزة اكون كده..  انا كتبت حاجات كتيرة كمسودات فيها غضب ساعات و فيها ضعف كتير و فيها حتي سخرية ولو انها مش كتيرة ولم انشر اي منها للسبب دا .. حققت الغرض اني كتبت وفي نفس الوقت حاولت امسك نفسي ازود في ذنوبي بدون داعي..


انا بشوف في عداد الزائرين بلاد كتيرة مختلفة .. في اللي بعرف هما مين لو علق او حتي لو معلقش وفي اللي اعتقد بيدخل يقرأ بدون ما يسيب تعليق..  بس المرة دي عايزة اللي يدخل يحققلي طلبي اللي هقوله كمان شوية 

(( رجاء خاص - ان امكن ))


عندي كام سؤال بالنسبة لي مهمين و شغالين بالي من فترة .. واعتقد جه وقتهم .. 

1-  لأي مدي ممكن يتدخل التدوين في الحياة ؟؟ بمعني انا بدوّن ، بفضفض كتير جدا و كتير جدا جدا جدا بكره اني اظهرت ضعفي في الازمات اللي مرت بيا السنة اللي فاتت للناس و انها متاحة قدام الكل و علي الرغم من اني متأكده اني لم اذكر حاجة اخجل من ذكرها قدام اي حد الا الضعف البشري - ان كنت ممكن اسميه كده            
  (( صح ولا غلط ))

2- لأي مدي ممكن اتدخل برأيي في تدوينة غيري؟؟ بمعني اني بتعامل اكتر باحساسي ناحية اللي بقرأه .. في مدونين و مدونات بحس كلامهم قريب لي مش مزعج حتي وان اختلفنا في الرأي .. يمكن اقدر اقول رايي مرة و مرات كتيرة لا .. في اختلافات في الرأي بتفسد للود قضية .. بتحصل و حصلت معايا في اكتر من حادثة          
   (( صح ولا غلط ))

3- من منطلق قول البعض .. لو مش عاجبك الكلام متجيش هنا تاني .. مش هقول من رأي منكم منكرا فليغيره .. بس يعني طالما الكلام اتنشر قدام الكل يبقي الأخر يتقبل الرأي والرأي الأخر  حتي وان لم يكن علي هواه  .. مش موضوع ان عجبك الكلام اقراه معجبكش متورنيش وشك هنا !!   طيب ما تقفلوها علي اعضاء بعينهم  طالما رأي الأخر مش مقبول ..                         
   ((صح ولا غلط ))





نيجي باه للأسئلة المتعلقة بالمدونة  دي وتحديدا في المواضيع اللي فيها علم ينفع (اي حاجة غير شخصية ولاني معتقدش في اي فائدة عائدة علي اي حد من اللي بكتبه عن حياتي ) 

بس للحق يعني .. انا المستفيد الوحيد في الموضوعات الشخصية لاني بسمع كلام طيب من ناس محترمة احسبها علي خير ولا ازكي علي الله احد .. يعني في اللي منهم بيشاركني بكلمة او بطبطبة ولا نصيحة ... واكيد فرقوا معايا كتير جدا جدا جدا


اه منك يا دنيا

تحتوي علي بعض الموضوعات المنقولة - تم ذكر انها منقوله 
تحتوي علي سلسلة من 6 تدوينات تحت عنوان بفكرني - محاولة لجمع سنن صحيحة تايه مننا في زحمة الدنيا .. في سابعة في السكة بس هتتوقف علي رد الفعل علي التدوينة دي
تحتوي علي بعض التدوينات كتبت كرد فعل لتدوينات مدونين اخرين سواء مدح او ذم
تحتوي علي نقد بعض الظواهر في المجتمع من وجهة نظر شخصية بحته 
تحتوي علي بعض ذكريات وأمال وآلام واحلام ورجاء ودعاء و فرح وحزن و نجاح وفشل و غيرها كتير في صورة تدوينات اعتبرها شخصية و لا اعتقد انها افادت حد

((   المحتوي الاخير دا طاغي علي معظم تدوينات مدونة "اه منك يا دنيا"  ))

السؤال المهم :

هل حصل ان حد انتفع باي حاجة مذكورة في المدونة دي ؟؟

هل المدونة دي في رايك شاهد لي ولا شاهد علي ؟؟  

هل بتحكم علي الموضوع بصورة منفصلة عن باقي موضوعات المدونة ولا بتربط علي المواضيع علي اعتبار ان الكاتب واحد -هي هي نفس الدماغ اللي بتكتب ؟؟


كل الهدف من الكلام دا كله اعرف انا صح ولا غلط !!


لوفي نصيحة أيا كانت بخصوص ايه عند حد لي .. احب اسمعها من منطلق ( رحم الله امرء اهدي الي عيوبي) وهي كتيرة اوي انا عارفة .. الله يعافيني ويكفيني شر نفسي

اي حد من الزائرين الكرام هيتفضل يجاوبني علي اي حاجة ذكرتها في التدوينة دي هيكون خدمني خدمة كبيرة اوي و ساعدني في حاجة  محتاجة احط ايدي عليها واعرفها..

ومش هزعل حتي لو انتهي الامر لقفل المدونة ولو انها عزيزة عليا اوي .. بكل حلوها ومرها .. فرحها و ألمها - ساعتها هرحمكم مني وهبقي اشوفها انا لوحدي :) :)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




هناك 16 تعليقًا:

الكلمة نور يقول...

انا مقدرش احكم على كل المدونة لانى متابع جديد ووقتى مش هيسمح انى اقراها كلها
بس اللى اقدر اقولهولك انك انسانة محترمة وتمشين فى طريق احسب من سار فيه اقترب وهو على خير ان شاء الله بدون ان ازكيه على الله
لذا فان تقدرين اعيدى قراءة مدونتك وماتحسبينه يستحق الرد والعودة فيه فهو امر تقدرين عليه ان شاء الله
اما راى الشخصى فهو ان اراءك تصنع مع فارقا
وشكرا لكى

سيف الدين اليزل يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
MaNoOoSh يقول...

الحقيقة انا مليش اى نقد سلبى على المدونة.. وانا من متابعيها الصامتين..
ساعات بحس ان فى مواضيع استفدت منها لكن مش بلاقى كلام اكتبه أو أرد بيه مش أكتر من كدة.

جميل انك تعملى وقفة مع نفسك تشوفى انتى ماشيه على أى طريق والطريق دة هيوصلك لهدفك وللا لأ.


ورأيي ان مواضيعك اكيد فادت ناس كتير حتى فى التجارب أو الكلام الشخصى ممكن حد غيرك يستفاد ولو حتى بتعليق من المتابعين.

كملى على بركة الله وربنا يجعل كلامك خير ليكي وللناس

jonoon 3aqel يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أمال أنا هقول ايه على مدونتي!!!!

==============
1- لأي مدي ممكن يتدخل التدوين في الحياة ؟؟
هو بياخذ الوقت..و يعني معلومات عامة..صحبة طيبة وقد تكون سيئة...و دعاء جميل قد يدعوه لك ابن حلال...

2- لأي مدي ممكن اتدخل برأيي في تدوينة غيري؟؟
و الله دا يعتمد...هل التدوينه كان فيها طلب نصيحة..هل كان مجرد فضفضة..هل كان معلومات عامه...يعني على حسب...


هل حصل ان حد انتفع باي حاجة مذكورة في المدونة دي ؟؟

ايوه...بفكرني...حتى الفضفضه..ممكن تمس حد..و تفيده...مش هفصل كثير ف النقطه دي..مش دالوقتي..


هل المدونة دي في رايك شاهد لي ولا شاهد علي ؟؟

شاهد ليكي بأذن الله...انا ماشفتش فيها سوء او غيبه او نميمه او ذكر وحش...ابدا..
شفت فيها كل مباح..و حلال..و خير :)


هل بتحكم علي الموضوع بصورة منفصلة عن باقي موضوعات المدونة ولا بتربط علي المواضيع علي اعتبار ان الكاتب واحد -هي هي نفس الدماغ اللي بتكتب ؟؟

لا لا لا...كل موضوع من وجهة نظري له مسبباته و حالاته و نفسيته..ف أحكم على كل موضوع على حده..إلا اذا كان في اتصال واضح بين بوست و آخر..


:) جزاك الله خير و يارب يديكي على قد نيتك..

سيف اخباره ايه؟؟

تحياتي

أحمد عاطف يقول...

بعد 5 ايام فقط سيتم عامي الاول في التدوين أيضا فاسمحي لي

ان استعير

بعضا مما كتبتِ

لاقتناعي الشديد بانني لن اكتب افضل منه

هل تسمحين ؟؟

موناليزا يقول...

حبيبتى الجميلة اولا كل سنة وانتِ ومدونتك بالف خير ويارب عقبال 100 سنة تدوين كده واحفادك هما اللى يبقوا يقيموها:)

بالنسبة للاسئلة نبدأ بسم الله
أولا: حاسة كده ان صيغة الاسئلة غلط:)
بس اجابتى :طبعا التدوبن بيؤثر جدا كفاية لما تكتبى موضوع شخصى من اللى انتى بتقولى عليه مايهمش حد(انا معترضة على الجملة دى على فكرة) اكيد بتحسى بعدها بان معنوياتك بدأت ترتفع الى حد ما
سبب اعتراضى بقى لان لو اللى بتكتبيه مايهمش حد ماكانش لا قرأه ولا حتى علق عليه وانتى بنفسك تقدر تقيمى التعليق اللى بيجيلك بيكون من قلب اللى بيكتب ولا جاى يرد لك الزيارة

2- مش فى كل الاحوال الناس بتقبل التدخل فى اللى هى كاتباها حتى لو كان اسلوبك سهل او حتى بهزار
وكل واحد وتفكيره

3- انا بعتبر ده قلة ذوق بصراحة

نيجى بقى على الاسئلة الخاصة بالمدونة
( بس قبل مااجاوب احب اعرفك انى بحب مواضيعك الشخصية اكتر لانى بها بطمن عليكِ)

.هل حصل ان حد انتفع باي حاجة مذكورة في المدونة دي ؟؟

..طب ارد عليكِ اقولك ايه وانا كنت بذكر روابط مواضيعك عندى عشان الكل يستفيد بها


.هل المدونة دي في رايك شاهد لي ولا شاهد علي ؟؟

..مقدرش احكم لانها حسب نيتك (اتفقنا هنتكلم بصراحة):)

.هل بتحكم علي الموضوع بصورة منفصلة عن باقي موضوعات المدونة ولا بتربط علي المواضيع علي اعتبار ان الكاتب واحد -هي هي نفس الدماغ اللي بتكتب ؟؟

.. كل موضوع وله اهدافه ومعلوماته المختلفة بس ده مايمنعش ان القى التحية على صاحبة الكلمات وخاصة حينما اشعر باقتراب روحانى معها:)

النصيحة بقى
هى مش نصيحة على قد ما هو استفسار ليه بتتأخرى فى الكتابة؟
وبالنسبة لمواضيعك الخاصةاوقات بتبقى مش واضحة ومحتاجة تفسير منك عشان نقدر نفهم مقصدك

ارجو ان اكون قد وفقت فى اجابتك على الاسئلة:) واحنا اتفقنا اللى بينا دايما لازم يكون الصراحة يعنى مافيناش زعل:)

بس مش تضعى بالونات بقى وحركات:)
بحبك فى الله ويارب يكون عام سعيد علينا جميعا

أميرة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة يقول...

موناليزا

اختي العزيزة :)


يا رب وانتي طيبة وبخير وفي احسن حال ان شاء الله :)

أولا بتاعتك دي نتيجتها ان زي ما قلت كده عندي حرارة مرتفعة وفيروس عجيب كده و بحاول اقاومها اني اركز في الموضوع .. معلش لو كتبت الكلام بطريقة مش صح .. بس بيني وبينك بالاضافة لاني فعلا عايزة اقيمها كنت عايزة اطمن سيف اني كويسة اهو وبكتب :) بس فاشلة من يومي

ليكي حق في كل اللي قولتيه و انت من اوائل المساندين و انتي عارفة انك كتير كنتي بتطبطبي عليا في ازمات كتيرة عدت الحمد لله :)
انا قصدت اقول كده علشان حد كان مرة قالي وانا مستفيد ايه لما اقرأ انتي فيكي ايه ولا اللي بتحكيه عنك!! فحسيت انها واردة بردة ان المواضيع الشخصية دي ابعادها و حدودها حوليا انا مش بتروح لحد تاني .. مش عارفة فاهماني ولا لا انا بحاول اركز اهو اد ما قادرة
اكيد بحس بالكلام اللي مكتوب مجاملة من اللي مكتوب جبر خاطر من اللي مكتوب من القلب .. زي ما تسمعي نصيحة من حد وتبقي عارفة ان الحد دا بيقولها عن حب و خوف .. حاجة ترفعك مش تكسرك

2- عندك حق .. بس لو في حاجة مفيدة ممكن اقولها .. واجب عليا اقولها حتي لو الاخر لم يتقبلها .. اكون عملت اللي عليا و قلت اللي يخلص ذمتي قدام ربنا

3 - دي في منها كتير اوي

:):):)

فكرتيني بجنة هي كمان بتقولي بحب اقرا كلامك وانتي بتحكي حاجة :) ربنا يرجعها بالسلامة ويطمنا عليها يارب

- خلاص خلاص من غير ضرب :) :) دا كان لكي يطمئن قلبي :)

- احسن رد .. الله اعلم بما تخفي الصدور ..

- حياكِ الله وايانا ياااااااارب :)

النصيحة :

بتأخر في الكتابة دي مش عارفة تقصدي بتأخر في التدوين نفسه ولا في الرد؟
بس لو في التدوين .. اللي بكتبه بيكون حاجة ينفع تتقال .. يعني زحمة الدنيا و مشاكل البيت و الشغل و الحياة عموما .. لما بيكون في حاجة تستحق و قادرة اكتب بكتب

و ساعات كتيرة اوي بكتب علشان اعرف اتنفس .. وساعات بكتب علشان احس ان في وسط ناس .. وساعات بكتب علشان اتوه مني فيا .. وساعات ببقي لا عايزة اكتب ولا عايزة افتح الصفحة دي اصلا

عارفة انا بقالي فترة كده جوايا احساس اصلا انها مش هتكمل السنة .. يا هقفلها يا الغيها يا تتسرق .. اي حاجة بس مش هتكمل

بس لما كملت السنة كان في بالي حاجة اكتبها .. بس لقيت اللي عايزة اقوله فيها مش كفاية اللي عندي من معلومات و ظروف الكسر و مضاعفات فكر الجبس وشوية حوادث كده :) يعني ساعات بيكونش في نفس لا تكتب ولا تقرا وساعات بتكون مستمتع جدا بالاتنين.. كتير اوي كمان بكره الضعف اللي بيظهر زي ما قلت فبيمنعني الاحساس دا من نشر اللي بكتبه و بكتفي اني كتبته ومسحته او حفظته في الارشيف

اما عن التاخر في التعليق ... انتي عارفة اني اونلاين غصبا 24\7 يعني في اغلب الاوقات برد علي طول ان مكانش في حاجة منعاني وقتها
وعلشان متأخرش فعلا من امبارح اهو اديني عملت شوية شغل و حبيت اشكر اللي تكرموا عليا بالرد :) :)

حكاية مش واضحة دي .. يمكن يكون عندك فيها بس هقولك حاجة
في الاول خالص سيف مكانش بيدخل و كنت بتكلم عادي و من يوم ابتلاء الله لنا كنت يمكن بكتب حاجات الوجة الاخر اللي هو مش بيشوفه .. يعني لو بنت قدامه جامدة و صلبة و متماسكة .. كنت هنا في قمة الانهيار .. لحد ما في مرة لو تفتكري كانت عن نتيجة العلاج شهور و النتيجة كانت سلبية الحمد لله علي كل حال.. يومها عرف من حد اللي اتكتب و اتوجعت اني اتسببتله كمان في الوجع دا فوق العذاب اللي بيتعذبه و قفلت المدونة اسبوع لحد ما هو عرف و قالي افتحيها و بقي بيدخل وبيكتب وقت ما ظروفه تسمح

ساعات اللي مش بيكون واضح اوي بيكون كفيل بحل مشكلة عندي او اني متسببش في لحظة الم لاحب انسان في حياتي حتي حزنا علي حزني عليه
انا عارفة انك هتفهميني :)

انتي مقولتيش اي حاجة تزعل و ردك في منتهي الذوق والكرم :)

وانا ايضا احبك في الله .. اللهم اجعلنا مجتمعين علي حبك و علي طاعتك معينين بعضنا البعض

معلش لو لقيتي كلام مش راكب علي بعضه ..ليس علي المريض حرج لحد ما افوق كده واشوف لو حاجة ناقصة ولا فوت حاجة

ربنا يبارك فيكِ .. نعم الاخت
أسالك الدعاء

موناليزا يقول...

بحبك اوى
وفهماكِ وحاسة بيكِ اوى كمان
ومبسوطة بردودك
كان قصدى فى تأخير الكتابة عن المواضيع المنشورة لكن ردود التعليقات انا ببقى مقدرة الظروف وزى ماقلتلك قبل كده انا بطمن عليكِ من خلال مواضيعك:)
فما تتأخريش علينا حتى لو هتنشرى صورة وتعليق عليها:)

ربنا يشفيكِ يارب ويخفف عنك وترجعى أحسن من الاول وتفرحى يارب قريب اللهم امين

ومازلتُ أتعلم يقول...

تقييم مهم جداً
رغم تواجدى فى التدوين من قريب
لكن بصراحة أنا متبعاكى من زمااان
وأقدر أقول إنى قرأت اغلب المواضيع
أنا شخصيا استفدت كتير
يعنى مدونة مهمة ومفيدة وممتعة
ربنا يجازيكى كل خير عليها

أميرة يقول...

موناليزا

:) وانا كمان بحبك يا اختي :)

ربنا يكرمك و يجبر بخاطرك يارب دايما ويجعلك عن حق أمة الله :)

تقبل الله دعائك وجعله في ميزان حسناتك :)

----------------------------------



ومازلت أتعلم

ربنا يكرمك و متشكرة اوي علي ذوقك ومتابعتك

انتي اضافة جميلة للمدونات :) ما شاء الله ربنا يبارك فيما تخط يداكِ :)

ربنا يجمعنا دايما علي خير ويديم بيننا المعروف :)

سبهللة يقول...

مدونة ايه اللى تقفليها
اوعى
انا جربت مرة ابعد عنها
وبجد تعبت جدا
مدونة الواحد بتيقى عاملة زى كأنها واحد من العيال

ثانيا مدونتك انتى بتحاولى تتطرحى فيها ما يفيد الناس
ودة لو لوحده كفاية
لان الاعمال بالنيات
واكيد في ناس كتير استفادت منك
وانا واحدة منهم
اللمحات النورانية اللى فى مدونتك
وفى اغلب بوستاتك مفيدة جدا
وبتخلى اللى ميعرفش يعرف واللى ناسى يفتكر
مثلا
الدعاء دة
‏اللهم اني اشهدك اني قد سامحت جميع المسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات. ‏اللهم إني قد غفرت مابيني وبين الناس فاغفر مابيني وبينك
اول مرة كنت اقراه كان عندك
جزاكى الله خيرا
ورزقك بالذرية الصالحة

أميرة يقول...

سبهللة :)

منورة يا باشمهندسة :)

حمد الله علي سلامتك بعد الاجازة اللي طولت حبتين :)

ربنا يكرمك علي كلامك الطيب و يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

انا بفتكرك دايما لما قولتيلي كذا مرة عليكي بكثرة الاستغفار و فاكرة المثل اللي ذكرتيه عنك وعن زوجك
ولما بفتكرك بدعيلك وقتها علشان قدمتيلي نصيحة جميلة جداااا و شفت ليها اثر عظيم سبحان الله غافر الذنب قابل التوب

ربنا يباركلك في اهل بيتك ويزيدكم من فضله


وبالنسبة للدعاء انه يكون لمرضي المسلمين اجمعين .. انا بدعي بالاسم للي مريض عندي ولمرضي المسلمين اجمعين .. لعل الله يتقبل ان شاء الله .. هو الله القادر

نورتينا و دايما ربنا يديم بينا المعروف ان شاء الله :)

علي محـمــــــد يقول...

السلام عليكم يا اليس :)
ايش اخبار اختي ؟
والله فكرتك لتقييم مدونتك واللي فيها رووووووووووووعه واعجبتني وان شاء الله راح اعلق على الموضوع

في امان الله

علي محـمــــــد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاول اعتذر لو الكلام مكانش مكتوب صح او مش مرتب لاني كتبته وانا حرارتي مرتفعة كنت بعاند نفسي اركز علشان مستسلمش لتسييح المخ بتاع السخونة :) فعذرا


وحاجة كمان كلمة "أنا" اللي ذكرتها في التدوينة دي = (سيف ومن بعده انا) هو قبل اي حاجة يعني :)
************************************************



الكلمة نور :

انت شرفتنا ونورتنا و اشكرك علي الكلام الطيب اللي قولته و اسال الله ان يجعلني خير مما تظنون ويغفر لي ما لا تعلمون

بخصوص اعادة القراءة .. بعملها ساعات بس كل حاجة وليها ظروفها و ليها اسبابها اللي خلتني اكتب و ان شاء الله انا اعتقد انها مفيهاش حاجة اخجل منها .. اللهم الا من اظاهر الضعف اللي اتكلمت عليه في لحظات الم او يأس او خوف وقلق وهتلاقي من دول هنا كتير .. دا اللي مضايقني فيا

و اشكرك علي رايك الشخصي وربنا يديم المعروف :)




---------------------------------------

MaNoOoSh

اشكرك جدا علي رايك و انا معاكي ان كتير ممكن تدخلي تقرأي كلام حد و متلاقيش حاجة معينة تقوليها

الوقفة دي علشان اعرف بس انا سرحت كده ووصلت لحد فين .. انا مكنتش بدور علي اني اتواجد في وسط ناس بتكتب موضوعات مختلفة ..لان هدفي من الكتابة اكيد مختلف عن اهداف باقي الناس

ربنا يبارك فيكِ منوش و يجازيكِ خيرا علي حسن ظنك بي :)

اشكرك

-----------------------------------

راشد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

موضوع مدونتك دي .. كفاية الناس اللي بتدخل وتشيد باسلوبك .. انت عايز تخزي العين ولا ايه :)

1- اجمل حاجة بجد فعلا الصحبة الطيبة دي .. حد لا تعرفه ولا يعرفك و تحسه عايز بس يشوفك كويس .. مش مهم شكلك ولا لونك ولا بلدك .. المهم بس اللي ايديك بتكتبه سواء كان من قلبك او من عقلك .. كفاية يكون في احترام متبادل

2- اعتقد الاعتماد دا هيكون اكتر بناءا علي صاحب المدونة نفسه .. ان كان بيقبل الاخر ولا لا

3- بفكرني دي عزيزة عليا اوي لاني اتعلمت فيها حاجات كتيرة و كنت مستمتعة وانا بدور عن المعلومات و كنت اتمني تكبر و تبقي حاجة اكبر من كده و الناس تعرف السنن اللي مش عارفاها .. علي الاقل خالص اضعف الايما ن .. الناس تبطل تتريق علي اللي بتشوفه بيعمل حاجة غريبة عن اللي بيعموله ولما يسالوه تطلع سنة عن رسول الله .. و العكس ادعاء حاجة انها سنة وهي مش كده .. زي التقبيل :( مش عارفة مين صاحب الفكرة دي اصلا .. علي الفاضية والمليانة .. مالها المصافحة .. حتي اقيم :)

الباقي كله كلام طيب .. جزاك الله عنه خيرا واشكرك عليه

بخصوص سيف

الحمد لله علي كل حال .. مفيش جديد الحمد لله .. ربنا عنده العفو .. اشكرك علي سؤالك عليه جداااااااا

ربنا يبارك فيك ويقربك منه دايما

-------------------------------------


أحمد عاطف

ربنا يجعلها شاهد خير عليك ان شاء الله

مش عارفة ايه بالتحديد اللي تقصد تستعيره !!

بس لو شايف حاجة تنفعك .. اتفضل

اشكرك علي مرورك

-------------------------------

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع