الأربعاء، 20 مايو 2009

مشروع العمر لرحايا العمر .. فيني منه؟!!








زي عادته المهندس احمد كمال صاحب رحايا العمر .. في
مشروع العمر ..

زي ما احد معلقيه قاله .. هو فعلا بيحط قدامنا الاسئلة اللي مش عايزين نشوفها ولا نحب نتسألها :(

مع الاسف مشفتش تدوينته الاخيرة الا اليوم .. مع انها تزامنت مع يوم مولدي وكأنها نصيحة طيبة وتذكرة لطيفة .

زي ما بيقول المهندس احمد كمال .. مواضيعه بتكتمل فعلا بالتعليقات .. عن نفسي تعليقات قرائه بالنسبة لي جزء لا يتنفصل عن الموضوع نفسه..

الواحد ملوش لازمة كده اوي :(

عندي مشوار بقاله اكتر من سنة ولا سنة ونص متأجل علشان محرجة اروحه مع اني كنت بلاقي فيه حاجة مكنتش بلاقيها برة في الدنيا الواسعة .. بس احساسي اني يمكن وجودي ميكونش مرغوب فيه .. يمكن مانعني.. و يمكن لما غبت اسبوع والتاني وشهر والتاني بقيت بخجل دلوقتي اني اروح بعد المدة دي :( مع ان اللي في المكان وحشوني و نفسي اشوفهم .. لما كنت بروح هناك كنت بحس اني ليه لازمه في الدنيا و بعمل حاجة تنفع .. والله كانت ايام جميلة .. سنين جميلة في فترات الدراسة .. ضيعتها مني بغباء وعذري الوحيد (( الاحراج ))

حاجات كتيرة اوي بتضيع زي دا كده علشان ببقي محرجة اعملها او محرجة من رد فعل الاخر .. هيقبلها ولا لا .. و افضل اقدم خطوة و أخر وراها خطوات لورا لحد ما الاقي نفسي معملتش حاجة و فات وقت الفعل و مبقاش للتفكير في الموضوع دا اي لازمة !! بردة غباوة

بزعل اوي لما اتجبر اني اعمل حاجة او اتفاجأ اني مجبرة اعمل حاجة واني اتغشيت لاني لما وافقت في الاول مكانتش الحاجة دي مفروضة عليا .. زي الرسالة الكابوس اللي معملتهاش لحد النهاردة :(

لما اعمل اعلان عن فتح باب الدراسة في مجال معين .. محدد لناس بعينها .. مينفعش يدخله اي حد ..

اللي يروحه لازم يكون عايز دي بالذات و فاهم فيها .. مهياش مجرد كلمتين بيتقالوا و يروحوا و يمتحنوا و ينجحوا وخلاص .. علي الاقل المفروض كان الوضع يكون كده .. بس طبعا فلتت منهم .. بالرغم من انهم حاولوا يعملوها صح بس زي العادة .. دخل الحشو واللت والعجن و الكلام اللي ملوش اي لازمة لانك لما تكون تاخد خبرات ناس بتشتغل بايدها في مجال معين .. مينفعش تجيب واحد مدفون في وسط كتب .. مهما بلغ علمه بردة غير اللي شغال بايده .. واحد شاف و جرب .. فشل ونجح .. شاف ثمره تعبه بتكبر و تتحقق .. غير اللي بيقرأ في كتب و مراجع عن نظريات و قوالب ثابته لمجرد انه يرتقي في وظيفته و يكسب قروش زيادة ...
معرفناش نهرب من الروتين الجامعي .. لازم دكتور واتنين وتلاتة و اربعة اكاديميين .. يقعدوا يسمعوا منك بانبهار وكل واحد يقولك " ايه دا هو في كده ؟؟ هو دا بيحصل في مصر؟؟ "
مين فينا اللي بيعلم التاني !! ..

مرة دكتور فعلا محترم جدا ربنا يباركله .. قالنا بكل حماس .. عايز تتعلم اياك تروح لدكتور اكاديمي قاعد علي مكتب .. روح اتعلم الحاجة من اللي ايده فيها .. كان يجي يقولنا انا اللي بتعلم منكم .. خدوا مني كلام العلم النظري و ادولي انا الدنيا بتعمل ايه في العلم دا و بتوديه فين علي ايديكم.. كان اكثرهم صدقا معانا ومع نفسه ..

افتكرت اللي حب يجمع كل علوم الارض وبقي ياخد حتة من هنا وحتة من هناك و بعد عمره ما قرب ينتهي اكتشف انه ملحقش يعرف حاجة عن اي حاجة !! لو كان ركز حماسه دا في حاجة واحدة كان قدر يوصل لحاجة ..

ولما اتفرضنا علي المجلس الاعلي للجامعات علشان يوافق علي منح درجة اكاديمية للماجيستر دا .. بص للمواد اللي مفيهاش ولا مادة ((حسب الملف المقدم )) يتقال عليها مادة اصلا .. هي مجموعة خبرات من ارض الواقع العملي .. و هيدرسها اهل الخبرة .. تعدي من تحت ايديهم يعني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يسيبوا الناس تتعلم في سلام من غير ما يحشروا حاجة تعكنن علينا ؟؟؟

طبعا لا يجوز .. وبالامر وبالاجبار .. لازم تكون في ورقة بحثية .. يا اخوانا دي ناس متنفعش تعمل ابحاث علميه .. لا دا هدفهم ولا يعرفوا يكونوا باحثين اصلا !!!

طبعا ودن من طين وودن من عجين

كانوا اللي معايا بيتضايقوا مني اوي علشان بحضر المحاضرات كلها.. مكانش لاني اكثر جدية منهم ولا حتي علشان عايزة اتفوق عليهم .. ولو انهم كانوا فاكرين كده .. بس انا جاتلي في وقت وحش اوي من حياتي .. ظلم من كل حتة برة و جوة و بما اني اصلا اشتغلت بالاجبار و كنت بعمل اللي عليا و زيادة بس علشان انول السلام برة و جوة .. النهار يطلع استني الليل علشان يجي النهار اللي بعده علشان يقصر العمر اد ما ربنا كاتبه بس يقصر ويخلص
كنت بعمل كده علشان اعتبرتها امانة .. المكان اللي بشتغل فيه قدمهالي وكان لي اني اوافق او ارفض .. بس لو كنت رفضت كان هيبقي موقفي وحش اوي قدام نفسي .. و كمان جاتلي في لحظة فاصله و كانت طوق نجاة من الله بعد ايام كتيرة بقوله يارب خلصني من مشكلة اني اشتغل في بنك - وانت تعلم اني لا املك من امري شيء .. بس ربنا دايما كريم .. فمكانش في بديل قدامي الا اني احاول احافظ علي الامانة دي .. وربنا اداني فيها كتير اوي اوي اوي

المهم يعني رسيت علي اني مفروض عليا اعمل بحث علمي غصبن عن عيني .. و من يومها لحد النهاردة مش قادرة ابلعها و فعلا لما قلت عليه كابوس هو بالنسبة لي كده .. الدكتور بتاعي زهق من اني مبسالش و لما اتكسرت من جوايا قلت الحمد لله هترحم بحجة طويلة شوية شهر ولا شهرين .. مش عارفة اعمل فيها ايه بالمصيبة دي .. مش عايزة اعملها .. غير موضوع انها مكانتش في الاتفاق من الاول اصلا و انها فرض من المجلس الاعلي للجامعات و غير انها من غيرها تعبي سنتين و نص يضيع هدر ... احساسي اني هتعب في حاجة هتترمي في اي درج ولا علي رف في اي حتة خانقني ..

لو هكتب علي حاجة بعرف فيها و بعملها و عندي فيها خبرة تأهلني ان اكتب فيها وافيد غيري كنت اعملها فورا و بمنتهي الحب والراحة النفسية .. بس هما مش عايزين كده كمان

انا مالي انا و مال البحث العلمي .. مهو ليه ناسه اللي بتكون مستمتعه جدا بيه وهي بتعمله و عايشه فيه .. مالي انا

و كمان لا مادة علمية لحد قبل منا و لا اصلا هي حاجة موجودة معروفة .. هي لحد كونها حاجات عملية لاكساب خبرات مختلفة عن عملية معينة بشكل متخصص تبقي حاجة كويسة جدا جدا جدا ومفيدة و زي الفل

انما اخترعلها انا مادة علمية موثقة و من مراجع معروفة و اقعد اجمع لها كلام من كل حتة ........ ضرب من ضروب المستحيل .. جايز انا متحاملة لاني رافضة ليها .. بس لحد دلوقتي اللي شفته حصيلته صفر .. مش علشان مفيش عليها مادة علمية عربي .. كمان ملهاش مقابل اجنبي متخصص بالشكل دا .. او جايز فيه بس ملقيتش انا .. لقيت حاجات صناعية متنفعش تتاخد بشكل تطبيقي حتي لو اعدنا صياغتها .. والدكتور مصر علي الموضوع دا و كل اما اقوله موضوع زفت يقولي عيب لما انتي اللي تقولي كده .. مغرقني فيها و يرجع يقولي الناس خلصت ابحاثها وانتي لسه :(
مش عايز يقتنع ان مينفعش تدار العملية دي بشكل علمي بحت و يتحطله قواعد جامدة .. لانها كل يوم مش زي التاني وحتي لو ينفع انا مبفهمش فيها .. رحم الله امرء عرف قدر نفسه .. اقوله مبفهمش فيها .. يقولي ازاي دا انتي الاولي عليهم عيب تقولي كده ..



اقوله ايه بالله !!!


هو في مشكلة لما الواحد يكون بيعمل حاجة بما يرضي الله و بيعملها كويس نوعا ما و ميكونش بيبص علي اللي اكبر منها لانه متأكد انه مينفعش ياخد اللي اكبر منها .. مش علي اده و لا يعرف يمشي فيها .. قلة حيلة دي ولا عدم طموح و ينفع وابقي كده صح؟؟
يعني يكون بيتوسع افقيا مش رأسيا .. زيادة بس في نفس الحتة من اللي اعلي منها !!

و دا كمان احطه في قائمتي للفشل؟؟ ولا ممكن ينفع يكون صح ؟؟

بيتهيألي زي حلم كل البنات .. بيت صغير وزوج طيب .. طفل وطفلة .. يعرفوا يربوهم و ينفعوا بيهم دينهم ودنيتهم .. حلم عادي و صغير مفيهوش حاجة صعبة .. كل الناس بتحققه بسهوله .. ولو انه مش سهل .. بس ساعات الحاجات السهلة اوي اوي بتكون اصعب منها مفيش !!

لما كانت حامل في سليم .. كنت بقعد عندهم كتير ولحد مااتولد رحت قعدت معاهم اول اسبوعين تلاتة وكنت حاساه ابني انا .. لحد ما جت لحظة فوقت منها انه له ام واب واني مجرد عمته واكتشفت اني ممكن اكون بضايقها .. توالت فترات قرب وبعد طويل وقرب قليل وبعد اطول ولحد النهاردة نفس المشكلة .. هو بيجيلي علشان اعمله اللي هما مش موافقين عليه او مش فاضيين يعملوه معاه .. كتير ببقي نفسه اعمل له الحاجة دي بس بقوله لما مامي توافق عليها الاول علشان هي بتحبك اكتر و تعرف ايه الصح ليك اكتر مني .. بقولها من ورا قلبي وغصب عني بس مش شايفة حاجة تانية اقدر اعملها غير كده .. حتي لو كان بيزعلنا احنا الاتنين ..

ابدا باه .. الحلم الصغير دا مش بسيط .. و مش قليل و لا سهل يتنفذ

هو في حقيقته حلم كبير اوي وبيكبر كل لحظة ابطاله بيكبروا و بيشبك حلمي فحلمه فحلم اللي لسه في علم الغيب :)

ينفع دا مشروع العمر ؟؟ ولا انا كل افكاري و اعمالي لا ترقي لانها تكون حاجة كده ؟!!

الله اعلم
--------------



اذا حد ليه باي صورة في موضوع التأمين العام .. في المعهد المصري للتأمين عامل اعلان عن "الدبلومة في التأمين" .. اذا كان يهم حد يعرف عنها او يملي استمارتها .. هي شكلها كويسة ومعتمدة من معهد التأمين بلندن .. لو حد مهتم او يعرف حد يهتم بيها!!

هناك 6 تعليقات:

Ahmed Kamal يقول...

أكيد ينفع :) ربنا يبارك لك فيما رزقك ، و يا رب يحقق لك أحلامك كلها .

شكرا لك إنك كملتي موضوعي بموضوع كامل ، مش بس بتعليق ! و أديكي عرفتي فينك منه :)

تحياتي و كل سنة و انت طيبة

موناليزا يقول...

هو فيه حلم اجمل من كده:)
ربنا يحققه لنا جميعا

غير معرف يقول...

سلام عليكم
بنتى الغاليه والطيبه .. اسمحيلى اتكلم معاكى فى موضوع البحث العلمى سنة 1994 تم ترشيحى لدوره وكانت مفاجأه ليه ماكنتش اتوقعها حتى ماكنتش متوقع اجتياز امتحاناتها .. ما علينا التحقت بالدوره وفؤجئت بأن المشرف على البحث العلمى المطلوب منى كان أستاذا لى فى الكليه واعرفه جيداا وعرفت ما سأعانيه فكل ما ابتدى فى موضوع يقولى فين البحث العلمى يا أستاذ
بقيت طول اليوم افضل فى المكتبه أقراء فى كل ما يتعلق من ابحاث او كتب فى مجال التدريب وطبعا ركزت على كتبه وقد كان
وكتبت حوالى 200 صحفه بالاسولوب الذى يريده ..... بعد كده ابتديت اشتغل فى ملاحق للبحث تمثل حقيقة عملى الذى كنت امارسه وقضيت فيه كل حياتى فى ذلك الوقت كنت كملت 14 سنه فى مجال التدريب
وتخطيطه وتنفيذه على ارض الواقع والحمد لله عدت اعرف تماما ماتعانيه ربنا يكون فى عونك .
نيجى للحلم التانى ان شاء الله هيتحقق وبأذن الله عن قريب بس ما تنسوناش ..
ربنا يجر بخاطركم يا أغلى البنات .
عمك مدحت

أميرة يقول...

الاستاذ\ احمد كمال


نورتنا يا باشمهندس :)

يا رب يتقبل منك ومنا يارب يارب

انا كتبت اللي حسيته و كنت متخيلة زي ما حصل كده اني هطول فقلت بلاش ادوشك واوجع دماغ زوارك :)

كل وانت وحضرتك واهلك والمسلمين جميعا بخير وفي احسن حال يارب

الله يرضي علي يا استاذ احمد :)


---------------------------


موناليزا

اختي العزيزة شريكتي في الحلم الجميل

يارب يرزقك اجمل منه ويقر عينك بزوج صالح يرضيكي ويرضي الله عنك دنيا واخرة يارب :)


----------------------------

عم مدحت

والله الواحد مش عارف يشكرك ازاي :) مش حضرتك بس يعني حضرتك واسرتك الجميلة .. ربنا يباركلك فيهم يارب

اتقلبت عليا مواجع ضميري ناحية الموضوع دا

انا والله ما عارفة اعمل ايه في الكابوس دا:(

الدكتور بتاعي باحث في مركز البحوث الزراعية واستاذ اقتصاد زراعي :( يعني بالنسبة ليه الورقة البحثية المطلوبة منا دي عبارة عن لعب عيال يعني علي قوله :(

بجد والله ما عارفة اعمل فيه ايه ولك واحد يسال عليه ابقي عايزه اقولهم ارحموني بجد انا مش مستحملة الموضوع دا

نفسي افتح عنيا الاقي الموضوع دا اتغلي :(

الحمد لله علي كل حال .. ربنا يفرجها برحمته علينا

ان شاء الله تكونوا بخير جميعا

jonoon 3aqel يقول...

المواضيع اللي زي كده بتحسسني بالتقصير جددددددددددددددددددددددددددددددددددا...

عشان كده ما كتبتش تعليق عند الاستاذ احمد لسه...و طولت لحد ما كتبت عندك...

مش عارف...
كهدف واضح و جلي و بعمل خطوات عشان اوصله...مافيش...
لكن هل هو بالضروره؟؟

" و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون"
يعني مثلا...أنا هدفي..
اني اعيش..اراضي ربي اولا..
أعمل على أن مكونش مقصر ف حق ماما و بابا...و اسرتي..
لما الله يرزقني بالولاد..هعمل على تنشئة اسرة..
باذن الله تكون تفيد دينها و مجتمعها...
و هشتغل عشان مقصرش في حقهم و لا حق نفسي...و عشان اخدم بلدي...

أعمل على نشر الدين بأخلاقي أولا...
و باللي ربي يسره ثانيا...

خدمة اللي اقدر اخدمة..و التهوين على اللي اقدر اهون عليه...
دا بشكل عام
لكن دي اهداف عامه...
و التخطيط ليها برضو يجي بطريقه شبه عامه..

أنا مش عارف ليه بقول كل الكلام هنا!!! يمكن عشان حد يقولي أنت صح..
او عشان حد ينبهني و يقولي انت ماشي غلط...
أو يقولي أنت "فاهم" غلط..

لكن الموضوع بصراحة يفتح لك باب أسمه " انت في المستقبل"..و تبدا تشوف ثمرة اللي انت بتزرعه دالوقتي..
فعشان كده موضوع زي ده بيسبب نوع من مممممممم
اسميها ايه ممممممم " الشعور بالتقصير و القلق" الاولانيه دي..مخزيه اعوذ بالله...و التانيه يعني تكون تجاه المستقبل و تجاه كونك أنسان عايش لهدف...

انا طولت ههههه
المهم...ربنا يعينا على تأدية ما خلقنا له على اتم وجه و على الوجه الذي يرضاه عنا...

تحياتي

أميرة يقول...

راشد

مش عارفة اقولك ايه غير الله المستعان علي ما تصفون :)

ان شاء الله تحقق كل اللي بتحلم بيه و تشوفه بعينك واقع و يسعدك ربنا دنيا و أخرة ان شاء الله :)

وربنا يبارك للمهندس احمد ويجعله دايما دليل علي خير ان شاء الله

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع