الأحد، 15 مارس 2009

بدون عنوان

ساعات كتيرة بقف كده ورا زجاج البلكونة
بحاول ابص للدنيا مرة من نفسي لفوق
اقصد اني ابص للسماء
سواء عايزة ادعي ربنا
او عايزة ابص علي الدنيا
مجرد نظرة مختلسة من ورا زجاج البلكونة
علشان" جار" غير محترم..  بيختلس هو النظر علي الرايح والجاي
هو مش لينا حق نبص علي الدنيا زي بقية الناس بدون ما حد يأذينا ؟!!
***************
لم عزاله و حاله و كل ما له في الدنيا
حطهم في شنطة كبيرة اوي
يمكن حتي اكبر منه
بس هيروح بكل دي علي فين !!
شوية تفكير كتير اوي
وصل لنتيجة واحدة
الحمل تقيل اوي انه يشيله ويدور بيه علي حتة تانية
ركن حمله و استني
و فضل مستني
ولسه مستني
يمكن اللي مستنية يجي
يمكن يغير رايه ويرجع
يمكن يفضل حاله ما بين الامل بعد الانتظار
و ما بين الخوف من الرجوع خطوات لورا
الماضي لو حاولنا نعيشه مرة تانية
مستحيل هنحبه مهما كان حلو
و المستقبل وقته مجاش
وبناءا علي ما سبق
نلم عزالنا دي كلها
و نقف علي باب المولي عز وجل
هو اللي عارف انهي فيهم احسن
وبردة علي باب الرحمن
هنستني
بس بنفس راضية كتير عن الاول
لانه مهما كان قراره وقضائه وقدره
اهون  من اي قرار بشر
**********
اللهم آمين

هناك 5 تعليقات:

jonoon 3aqel يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

بس حبيت أسلم..
تعليقي ه كتبه ف وقت تاني

اتمنى تكوني بخير و مرتاحة و سعيدة

تحياتي

غير معرف يقول...

سلام عليكم
أكيد يا بنتى كلنا كبير و صغير واقف على باب المولى عز وجل وراضى بقضاءه وما فيش ارحم منه مهما تعرضنا فى حياتنا دى لمواقف او اختبارات لكن هانعمل ايه بس فى الضعف الانسانى ربنا يكرمك ويجبر بخاطرك يا غاليه .
عمك مدحت

موناليزا يقول...

موضوعك ده هعتبره تعليق على موضوعى الاخير

كلامك الاولانى بقى حسيت انى انا اللى كتباه لان المشهد ده لاقرب وقت بعمله لدرجة ان اللى يشوفنى يفكروا انى مستنية حد:)
على فكرة لو عايزة تقفى فى البلكونة براحتك خليها قبل الفجر بشوية مش هتلاقى حد اصلا لا فى الشارع ولا عند الجيران الكل نايم
ربنا يقرب البعيد

لجين أبو الدهب يقول...

فعلا اجمل شئ الرضا والتفويض الامر لله عزوجل وهو خير الحافظين ..

حبيبتى أليس وحشتنى بجد لانى كنت بعيدة ..

جزاكِ الله خير ..

ودمتِ بخير ..

أميرة يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

المفروض اعتذر اني مردتش او مش عارفة ارد او مش قادرة ارد

انا مش عارفة اعمل اي حاجة

نفسي اصرخ باعلي صوتي

بس مش قادرة

نفسي ارجع الزمن ايام فاتت و خايفة موت من اللحظة اللي جاية

نفسي اعرف في ايه

يارب اهدينا و سامحني علي ضعفي وقلة صبري

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع