الاثنين، 8 ديسمبر 2008

اللهم هذا منك واليك


هما حاجتين اللي بيحسسوني ان النهاردة مختلف


الاول تكبيرات العيد ودي بتفرح قلبي جداااااا


والتانية ودي الاهم التضحية



الحمد لله الحمد لله الحمد لله ربنا انعم عليا اكون من المضحين النهاردة الحمد لله


الخروف كان شكله جمييييييييل اوي لونه بني فاتح ووشه ابيض شوية .. كان شكله جميل اوي وفرحت اوي لما شفت ان شكله حلو .. اصله محجوز عن طريق حد مكنتش شفته الا لما رحت مع امي الظهر .. ما شاء الله الناس هنا بتضحي كتير اوي و بعجول كبيرة .. ان شاء الله ان احياني الله السنة الجاية ربنا يعين فيها


بجد الاحساس دا راااااائع


انا طول عمري بشوف الذبح متعودة عليه في بيت جدتي كانت بتجيب هي خروف و ماما بتجيب واحد .. و بعدين بعد ما توفاها الله ساعات بابا كان بيجيب هنا او ماما دايما بتجيب ،فمتعودة و بفرح اوووووي لحظة الذبح


بحس قلبي بيتخلع لما بفكر انه دا هدية لربنا... يارب يتقبله يااااااااارب


النهاردة وقفت يجي ساعتين علي ما جه علينا الدور و سبحان الله اول ما شفته كانت دموعي هتنزل بس مسكت نفسي .. والجزار اللي ماسكه من قرونه قبل دا كان بيشتم خروف تاني وهو مخرجه يتدبح ..قلت في بالي والله لو غلط فيه ولا حتي مسكه بطريقة توجعه هو حر باه مش هسكتله والله الا دا :( .. انا عايزاه يكون كويس ومحدش يأذية لا بقول ولا بفعل مش علشان مش فاهم يبقي يغلط فيه .. دا هدية لربنا .. حد يطول يجيب احسن حاجة يقدمها لله بس يارب تتقبلها يارب


الحمد لله .. قعدت احمد ربنا كتير اوي ان يسرها .. بجد ليها فرحة مختلفة لما تكون انت المضحي و فرحة مختلفة لما تضحي مع حد و فرحة مختلفة لما تشاهد الذبح نفسه وانت مش المضحي


كلهم عيشتهم و فرحتهم مختلفة فعلا


ماما قالتلي لما يجي يدبح قولي انتي اللهم هذا منك واليك .. علشان انتي المضحية .. قولتلها حاضر وقولتها بس دعيت ربنا بحاجات كتيرة .. كان اهمها انه يقبله واحس انه قبله


نفسي احس ان ربنا تقبل مني التضحية دي اوي .. هو عالم بنيتي فيها ايه و ان شاء الله تقبل


حسيتها ان شاء الله هتقبل لما شفته الله يرحمه و حسيته جميل اوي و فرحت بشكله .. كان نفسي يكون حاجة اكبر من كده .. ان شاء الله علي اد ما ربنا هيوسع عليا ان شاء الله السنة الجاية يكون حاجة كبيرة باذن الله


اللهم هذا منك واليك اللهم تقبل من كل من تقرب اليك بشيء ولو بذكر اخيه المسلم بخير


كل سنة وانتم طيبين و بخير يارب دايما

هناك 11 تعليقًا:

Unknown يقول...

كل عام وأنت بألف خير سيدتي الكريمة أدام الله عليك الأفراح ومن تحبين
لك كل مودتي

صبرني يارب يقول...

ربنا يتقبل منك يااليس وكل سنه وانتم طيبين يارب

وانا حاليا رضا راح ومعاه العيال عشان يدبحوا بس انا خلعت منهم قلت ارتاح شويه بقى منهم بصراحه

غير ان انا منظر الدبح اه متعوده عليه بس مش باحبه

كل سنه وانتى طيبه يا جميل

أميرة يقول...

كل سنة وانت طيب يا ابراهيم

ولك بمثل :)

----------

ال مش بحبه ال

دا ثواب يا ام العيال :)

والله بستناها من السنة للسنة اي حيوان بيتوجع او يموت حاجة بتألمني جدا

الا الاضحية

موضوع تاني خالص بجد

ابقي سلمي عليهم لما يرجعوا :) وخصوصا رحمة علشان هي الوحيدة اللي بتقولي يا طنط :)

علي محـمــــــد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانت واهلك كلهم بمليون خير يا اليس .. :)
وان شاء الله السنه الجايه تتوجين بلقب حاجه :)
والله فرحت في هذا البوست كثير لأني شعرت بصدقك في كل اللي قلتيه ..وان شاء الله ربنا يتقبل منك ومن جميع المسلمين ..بس البوست ناقص ياليتك كنتِ صورت الخروف قبل ذبحه .. وملاحظتك للجزار اللي بيشتم الضحيه هي ملاحظه مهمه وعلمنا الاسلام الرحمه وارئفه حتى بالحيوانات وعلمنا الاسلام كمان ان الذبيحه ما تذبح امام الذبايح الثانيه عشان ما يخافون من المنظر وان الذبيحه قبل الذبح تسقى ماء ويمسح على ظهرها وكل هذي الاشياء من الرحمه والرئفه بالحيوان .. وربنا يقدرك ان شاء الله كل عام على ذبح الضحيه وذبح الكثير من الصدقات كمان ..بالنسبه ليه انا مصر على حتت اللحمه بتاعتي هي فين ؟..عاوز كدا من كل حته شويه وحطي لي معاها حتت كبده :) وتوصي ..
ربنا يتقبل منك يا اليس ويشفي سيف بأسرع وقت ممكن وسلمي لنا عليه اذا كلمتيه .. اه قبل انسى سلمي لي كمان على والدتك كثير السلام :)

في امان الله

bastokka طهقانة يقول...

كل سنة و انتم طيبين
و اوروفوار

اقصوصه يقول...

كل عام وانتم بخير:)

صبرني يارب يقول...

لكي تاج عندي يااليس تعالي يلا خوديه

موناليزا يقول...

رببنا يقدرك يارب وتجيبى اكتر من كده كمان
وان شاء الله أضحية مقبولة
ربنا يكرمك ويفرح قلبك

Mony يقول...

ربنا يتقبل منك يارب


كل سنة و انت طيبة يا جميل

ليكي عندي تاج ابقي عدي خديه

Unknown يقول...

انت فين وأخبارك ايه والله قلقت عليكي ياريت تطمنينا
مودتي

أميرة يقول...

وعليكم السلام يا علي

كل سنة وانت طيب
ربنا يرزقنا اللقب دا جميعا .. نعمة وربنا اللي بيرزق بيها وقتما يشاء

بخصوص اللحمة والله ما شفتها الكام يوم اللي فاتوا كانوا مش اد كده يعني .. مينفعش ابعتها دي ممكن الدي اتش ال يطمع فيها

وتسلم علي سلامك

________

كل سنة وانتي طيبة يا طهقانة وزوجك واولادك واسرتك بخير يارب العالمين

___________

كل عام وانتي بخير اقصوصة و في احسن حال ان شاء الله

__________

صبرني :( بالله عليكي يعني تنشني علي التاج دا بالذات من دون كل تاجات المدونات :(
ماشي يا ام العيال

_________

ويكرمك ويفرح قلبك و ينصرك باذن الله يا أمة الله :) ربنا يسمعنا عنك كل خير

__________

موني
كل سنة وانتي واسرتك جميعا بخير يارب وفي احسن حال.. عنيا حاضر هعدي بس اصل السكة زحمة شوية :)

________
معلش يا ابراهيم كان عندي حظر تجول و اعتصام محلي .. متقلقش حي يرزق اهو

تسلم علي سؤالك

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع