الخميس، 25 سبتمبر 2008

الله يعافي

اللهم حرم اجسادنا علي النار
اللهم حرم اجساد امهاتنا علي النار
اللهم حرم اجساد آبائناعلي النار

اللهم حرم اجساد امهاتنا علي النار .. قالها الامام في دعاء القنوت كان نفسي امي تكون قدامي ساعتها اوطي علي رجلها ابوسها .. دا اللي خطر علي بالي ساعتها في لحظتها قولت ابوس رجلها وايديها واقولها ربنا يديكي الصحة والعافية ويوسع عليكي رزقك يارب( الموضوع لم يخلو من الدموع من مجرد الفكرة دي .. والله بحبها الست دي :)

:) لي اغراض مش اد كده يعني في الموضوع دا بس بطريق غير مباشر يعني :) اصلها لما ربنا بيوسع عليها رزقها بتيجي تديني منه بالغصب مهما قولتلها الحمد لله معايا فلوس او مش محتجاها والله بتوصل لانها تحلف عليا وتقولي هزعل منك متبقيش غلسة :(
وللحق قبل العمرة المرة دي سابتلي مبلغ محترم لاجل ستر ربنا انها سابته والا مكنتش عارفة هيحصل ايه ... الحمد لله ربنا يباركلها في صحتها و عافيتها ويزدها يارب

بعد الصلاة في حد من وزارة الاوقاف كان بيتكلم في ملتقي الفكر النهاردة بس بصراحة الموضوع كان لطيف
كلامه عملي علامة استفهام كبيرة اوي انا كنت اخدت بالي منها من فترة بس عملت عبيطة علشان تقريبا الاجابة تايهه وانا حيلي مهدود مفياش نفس افكر فيها ...

بغض النظر عن وجود شيعه كتير دلوقتي في مصر و فئات تانية مليش دعوة بيهم

انا عندي مشكلة في حاجة تانية

ماشي كتير الكلام عن الاخوان و الكلام متضارب هنا و هناك و الله اعلم بالنوايا

بس اللي كان عمالي علامة استفهام كبيرة ايه حكاية انت سني ولا سلفي ولا سلفي جهادي ولا اخواني ولا ايه

اعوذ بالله

وانا ازاي ابقي مسلم ان مكنتش سني علي سنة الهادي صلي الله عليه وسلم
ازاي يعني اقف واقول لا انا مش سني انا سلفي مثلا بغض النظر عن معتقداتهم و افكارهم

مش دي قضيتي

ليه فجاة ظهر الكلام عن انا سني وانت سلفي

لا مصليش في المسجد دا اصلهم هنا سنيين و انا بصلي مع الجهادي ولا الاخوان

ودول بينقدوا دول والعكس

الخطيب كان بيتكلم عن الفتنة ولمصلحة مين يفتن المسلمين من جواهم .. مش فتنة النظر لمرأة ولا حفظ الامانات ولا حاجة من المشهورات دي

لا دي فتنة زي السوس بتنخر في الاساسات من غير ما يتحس بيها

من يومين كان في واحد بردة من الاوقاف بيتكلم عن العلمانين دلوقتي ( هو اتكلم عن ان دول الاعلاميين والمثقفين اللي طالعين يقولوا نفصل الدولة عن الدين ) و علاقة العلمانيين و رجال الدين .. علي راي الراجل جديدة رجال الدين مش بتتقال عندنا .. احنا عندنا علماء الدين ماشي ..

بتاع النهاردة كان بيقول انهم حاليا بيدوروا يعملوا قانون جديد يكلم المصري كمصري .. بيدوروا يفصلوا الدين .. يبقي الكلام المصري مصري وبس .. قال واحد من المثقفين في الندوة اللي حضرها دي ( والعهدة علي الراوي ) انه اوروبا لما ادت ظهرها للكنيسة تقدمت . يعني ادوا ظهوركم للمسجد علشان تتقدموا ..

فكرني الكلام دا بكلام كاتبة احدي المدونات اللي معترضة علي الحجاب واللحية و تستهزأ بحديث رسول الله عن الذبابة و غيرها حاجات كتيرة .. أسال الله العافية
بداية سورة البقرة ربنا وصف المؤمنين بايه " ألم .. ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتقين.. الذين يؤمنون بالغيب .." صدق الله العظيم
لازم أومن بالغيب وأومن ان كتاب الله ميتقالش عليه ثابت والعالم والعلم متغير .. النص ثابت في كلامه ولكنه مناسب لكل حادثة وكل موقف وكل زمن وكل مكان

انا ولا حاجة في علم الناس .. ولا حاجة فعلا .. معنديش لا علم ولا حجة ولا اي حاجة .. بس انا أؤمن بالله و أؤمن بالغيب و أؤمن بانه ما ينطق عن الهوي صلي الله عليه وسلم .. لو دورت علي حاجة عقلانية علي كل حاجة يبقي ابسط حاجة انا برفع ابهامي ليه في التشهد ؟؟ ليه بقول السلام عليك ايها النبي مثلا ؟؟ ليه بركع وليه بسجد ؟؟ لو فتحت باب ليه واقنعني بالعقل وربي ما هنخلص و هبقي زي اللي بيدور علي ازاي يمسك الهوا بايديه.. الله يعافينا

انا برطمت كتير في حاجات منفصلة متصلة بس الكلام عن الفتنة دا اصبح امر واقع دلوقتي ميقدرش حد يقول انها مش موجودة .. لا موجودة و بتزيد .. لما اسمع من واحد في برنامج ديني المفروض انه الناس بتحسبه علي خير وبتثق في رايه واساله ليه الست المنقبة في المسجد قالتلي لازم شراب اسود في رجلك والعباية الشيفون جلد النمر متنفعش .. مينفعش ارد عليها وهي جاية تستشيرني واقولها رد عبارة عن تهكم علي المنقبة دي .. دا بدل ما احاول اقرب ما بين المسلمين واقولها لعلها تقصد الخير ليكي .. بدل ما اسالها كان لبسك دا ضيق ولا ملفت للنظر .. بدل حاجات كتيرة اوي ( ومازلت مصرة اني ولا حاجة في المواضيع دي ومسواش حاجة جنب اهل العلم )

هي دي كده متبقاش بعمل فتنه .. لما اقول كل واحدة منقبة وحشة وكل محجبة غبية (علي اعتبار انها لما تعري راسها الذكاء هينطلق )وكل ملتحي فاسد .. وكل سني كذا وكل اخواني كذا و ووووو

هستفيد ايه ؟؟ هو انا علشان ارضي العبد اخالف ضميري قدام ربنا ؟؟ اللي حطك في مكان يخلي الناس تسالك في امور دينها و دنيتها يخليك لازم تكون اد المسئولية دي ..

رغيت و طولت وكلها افكار من هنا وهناك بس عاملة زي الدبانة اللي بتزن في راسي ..

إلا هو صح اني اقول اني اتقبل ان الاخر يدين نفسه بأي انتماء ديني ايا كان حتي لو كان فيه شرك بالله ؟؟ سؤال محتاجة عليه اجابة اصلي اليومين اللي فاتوا بالصدفة دخلت مدونتين تلاتة كده لخبطولي دماغي ( دماغي مش قلبي .. انا استفتي قلبي والله وكيلي)

هناك 4 تعليقات:

ahmed_k يقول...

السلام عليكم
إزيك يا أليس لعلك تكوني بخير حال
وكيف حال سيف لعله بخير , كتب الله له تمام الشفاء
بالنسبه للتشيع في مصر فهناك خلايا تعمل على نشر هذا المذهب مستغلة ما قامت به حكوماتنا المتعاقبه منذ الثوره حتى وقتنا الراهن من العمل على إضعاف الأزهر والتقييد على دوره العالمي في نصرة السنه والدفاع عنها
فالأزهر طول تاريخه هو الحصن المنيع ضد أعداء السنه المطهره
وكان دوما لعلماءه الدور الأكبر في حماية مصر من إنتشار تلك الأفكار الهدامه
وهدم الزهر حاليا للأسف الشديد يأتي من داخله
ولكننا نستبشر خيرا في جبهة علماء الأزهر التي تعمل دوما ضد محاولات تهميش دوره وتهرئة مناهجه التي تدرس لطلابه.
فهؤلاء هم الملقى على عاتقهم مهمة إعادة الأزهر لسابق عهده ليكون الحصن الواقي للمجتمعات السنيه ضد الأفكار الغريبه والمطعون فيها بالبطلان

عذرا للإطاله
وكل عام وأنتم بخير

كلام حسام يقول...

اليس الجميلة
بفرح اوي كل ما بشوف لك بوست جديد
يارب تكوني بخير ويارب كل ايامك تكون بخير

أميرة يقول...

وعليكم السلام

ازيك يا احمد ان شاء الله تكون بخير
احنا الحمد لله رب العالمين

انا حاولت متكلمش عن التشييع علشان الموضوع متشعب و كبير و اغراض البشر وراه ربنا وحده اللي يعلمها

انا كان كل سؤال ليه دلوقتي بقيت تقول انت سني وانا سلفي يبقي منتكلمش مع بعض او انا ديني اكمل من دينك

موضوع الازهر دا في رايي طول ما انت متمسك بالقديم و متعرفش حاجة عن الجديد فدوره هيفضل في النازل

لازم يطعموا القديم بالعلم الحديث والا هيفضل ورا

الله يحفظنا جميعا ويوحد صفوفنا ويكفينا كل سوء

أميرة يقول...

كل سنة وانت طيب يا حسام

كتر خيرك علي سؤالك

الحمد لله علي حال

ربنا كريم

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع