الأحد، 14 سبتمبر 2008

تخريفة وختامها دعاء اتمناه

قبل رمضان بيومين دورت في المسجد علي كلمة " الله " اللي كانت في الحيطة و صورتها ملقيتهاش ولقيت الحيطة مشققة مكانها ولحد امبارح كنت قاعدة بدور عليها وانا شايفة الحيطة كلها قدامي اتغيرت حاولت افهم اي حاجة من الجديد الي علي الحيطة بس حسيت ان ربنا مش عايزني اعرف

ضايقتني الحكاية دي اوي وقعدت افتكر نفسي هو انا حالي بقي من حال الحيطة دي كده اه صحيح حالي ملخبط دي حقيقة و الدنيا ملخبطة معايا في كذا حاجة وقت واحد و ساعات في حاجات مش بقدر حتي افكر فيها واقول معلش اهي كنت بعملها لسبب ربنا وحده يعلم ولو جت دلوقتي و قلبت بسوء عليا اهو ربنا عالم هي كانت ايه و شايف دلوقتي حصل ايه

الحمد لله رب العالمين

الحمد لله رب العالمين لما بتلخبط من ناحية ربنا بيكون فارجها من ناحية تانية والحمد لله كل قضائه خير و سبحانه وتعالي حنين علينا لما بتضيق علينا بيبعتلنا حاجة او حد يطبطب علينا

اغلب الظن اني ممكن اكون برتكب حاجة خطأ وانا في المسجد بس بيتهيألي خطأ عن خطأ بيفرق يعني الي افهمه انه مينفعش نتكلم والامام بيتكلم طالما بيقول كلام طيب و ممكن نستفيد منه ولا علي الاقل بلاش اشتت اللي قاعد بيسمعه

انا مش عارفة بيحصل دا عند الرجال ولا لا بس السيدات في منهم بيكونوا فوضاويات بطريقة لا تحتمل بجد .. ووقعتها سودة اللي تفكر مجرد تفكير في نصيحة حد وخصوصا لو ست كبيرة .. بيعملوا عليها تكتلات ..

ههههههه اظرف حاجة ان في ناس بتحتل اماكن في مواقع غريبة ولو حد تاني استجري و قرب من المكان دا بتبقي بردة وقعته سودة و سبحان الله هي بيكون عندها مبرر ليه مثلا قاعدة بالكرسي في المكان وسط اللي بيركعوا ويسجدوا وليه مش مع باقي السيدات اللي قاعدين علي الكراسي ورا .. ولو واحدة تانية في موقع اخر فكرت تقعد بالكرسي قدام يقوموا عليها كلهم .. مع انهم اساسا ملهمش فيها لا ناقة ولا جمل و قاعدين ورا و ملهمش اي علاقة باللي بيسجدوا قدام و لا يعنيهم ضيق المكان قدام من وسعه ..بس هي اثبات تواجد والسلام .. صوت ولازم يطلع .. الله الهادي

دي تخريفة صيام كده ملهاش اي علاقة باي حاجة بس بفضي حاجة من جوايا علشان اسيب مكان للاهم

اللهم اني اعوذ بك من عين لا تدمع واعوذ بك من قلب لا يخشع واعوذ بك من عمل لا يرفع واعوذ من دعوة لا يستجاب لها

الدعاء دا بيتهيالي مفيش حد في أمة سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم احوج الي اجابته مني الاربعة محتجالهم و بدور عليهم و أسال الله ان انولهم جميعا عاجلا غير آجلا

يااااااااااااااا رب

هناك تعليق واحد:

ساسو يقول...

تسدقي انا فكرت ده بيحصل عندنا بس
ربنا يهدي
ربنا يتقبل دعائك

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع