الأحد، 21 فبراير 2010

؟





سألت نفسي كتير
مرستش يوم علي بر!!
انا اللي فيا الخير ؟
ولا اللي فيا الشر؟
مليان عيوب ؟
ولاخالي من الذنوب ؟
ولا ايه؟؟


كلام حلو و سؤال وجيه
بس الاجابة في منتهي الصعوبة

جوانا شر ؟
اكيد
جوانا خير؟
ممكن

بنغلّب مين فيهم علي مين؟


بتعرف تعد ؟؟

عد مين اللي غالب ؟؟

انا و شيطاني

غلبني كام مرة ؟
غلبته كام مرة ؟
غيظته كام مرة ؟
ضايقني كام مرة ؟
حبتني امتي ؟
كرهتني بكرهي ليه؟
بخاف مني؟
ولا بخاف عليا؟
مني وعليا مني وعليا
خاف مين منه ومني؟

ساعات تلاقي اقرب الناس منك خايفين عليك فيخافوا منك حتي وهما مش واخدين بالهم انهم خافوا منك بدل ما بيخافوا عليك....


*****

ايه في الدنيا اللي ممكن يطمن ؟؟؟

ربنا قال " ألا بذكر الله تطمئن القلوب" وصدق الله العظيم

*****

ان تدخلني ربي الجنة
هذا اقصي ما اتمني
وتهب لي الدرجات العليا
يا ذا المنة
يا ربي
لا حول ولا قوة الا بك
يا ذا القوة يا مولي
فاصرف وابعد عني الذلة
يا ذا المنة
يالا هنائي حين الاقي في الجنة صاحبي ورفاقي
فرحين بنعم الخلاق
يا ذا المنة
يا ربي
واذا مت الهي اجعل لي في قبري نورا واغفرلي
واحشرني مع خير الرسل
يا ذا المنة
يا ربي





هناك 10 تعليقات:

Shadow يقول...

مهما تعدي هيفضل في النهايةانتي وانا وغيرنا قدام نفسنا باب مقفول بنخاف نفتحه للي اقرب ما لينا وطالما خايفين نفتحه يبقا الشر كان كتير فتحناه يبقى قل وهتفضل معادلة لا نهائية من الارقام طول ما احنا عايشين وفي النهاية احنا بشر جوانا الاثنين المهم مين يغلب

راجل صعيدى يقول...

ربنا يكرمك بكل الى تتمنيه .

أميرة يقول...

Shadow

يعني مفيش امل في فتحه ؟
انت شايف كده؟
ولا خلينا نعافر حبة كمان يمكن تفتحلي؟
واللي اقرب ما لينا لو قرب كده بردة هنفضل خايفين؟
علي فكرة مش لازم يكون اللي مخبيه دا شر .. يمكن يكون حاجة مجهولة مش عارف تصنفها و علشان كده الاسهل تعتبره شر لو متشائم وتفتكره خير لو متفائل

وعارف كمان
ساعات بتلاقي الباب بيتفتح بدون اذن منك :) مش علشان انت مقفلتوش كويس .. بس علشان حد عرف انت مخبي المفتاح فين :)

و علي قولك هتفضل معادلة لا نهائية .. هنفضل نعد ونعد ومش هنبطل نعد

يومك سعيد يا سيدي الفاضل :)






راجل صعيدي


يارب اللهم امين

أم العُـــــــبّاد يقول...

عن سعد بن أبي وقاص رضي اللّه عنه» قال‏:جاءَ أَعْرَابيٌّ إلى رسول اللَّه صلى اللّه عليه وسلم وقال‏:‏ ‏ «‏ علِّمني كلاماً أقوله،قالَ‏:‏ قُلْ‏:‏ لا إلهَ إلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيراً، والحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيراً، وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبّ العالَمِينَ، لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلاَّ باللَّهِ العَزِيزِ الحَكِيمِ‏‏ قال‏:‏ فهؤلاء لربي، فما لي‏؟‏ قال‏:‏ قُل‏:‏ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لي وَارْحَمْنِي، وَاهْدِني وَارْزُقْنِي‏» ‏‏ اللهم اغفر لي وارحمني واهدني وثبتني واغفر للمؤمنين والمؤمنات سلامي الك اليس ويا رب تكوني يخير احنا عايشين حرب مع نفسنا علشان نتغلب على الشر ويا ريت نقدر عليه الله المستعان

أميرة يقول...

أم العُـــــــبّاد

جزاكِ الله خيرا علي التذكرة

ممتنة ليكي :)

رب اغفر وارحم وانت خير الراحمين

ربنا يكفينا شرور انفسنا ويهدينا

ولد تحت الصفر يقول...

انا اللي فيا الخير ؟
ولا اللي فيا الشر؟
مليان عيوب ؟
ولاخالي من الذنوب ؟

-----------

متهيألي ان النفس أصعب حاجز ممكن نخترقه ، متهيألي صعب بل ده أصعب شئ ان الواحد يغير نفسه ، ده حتى ربنا بيغيرنا لما نغير نفسنا " إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم" ...

الانسان مننا جواه خير و جواه شر ، كأنها حرب ...و الحرب خدعة ...عشان كده بنتخدع في الغلط و نعمله ساعات و نرجع نتوب و نستغفر

على العموم علينا اننا نعمل الخير و نرميه في البحر ( انا كده مطمئن على نفسي ان اهلي مش هيرموني في البحر)

أميرة يقول...

معلش يا محمد كل مرة اكتب الرد والنت يفصل

ربنا يكفينا شرور انفسنا ويعينا عليها

ربنا يخليهملك ويخليك ليهم يفرحهم بيك ومعاك

غير معرف يقول...

سلام عليكم ورحة الله وبركاته
انا فعلا كنت قريت ليكى فى بوست كتبتيه انك شاء اللع هتغيرى حاجات كتير فى حياتك ... هل هل معنى ده انك تبعدى عن الناس اللى عرفوكى ويعلم الله كم يتمنوا لك كل خير فى هذا الدنيا اما خير الآخره فهو بيدالمولى عز وجل ... لاأخفيكى سرااا بأننى تأثرت بشده فى كثير من الاوقات من بعض ردود أفغالك تجاه محاولة الاطئنان عليكى فأنتى لا تعدو ان تكونى فى سن ابنتى ولكن كم كان خذلانى من تجاهلك لى فى بعض الاوقات حتى اصبح من يسالنى عن ابنتى اليس لا اجد ردااا أقوله .... اما انا الان فأنى بفضل الله ونعمته أستلمت عملى فى نفس مجالى القديم فى احدى الشركات بالاسكندريه واستقريت هناك بمفردى وسيكون نزولى لابنائى كل اسبوعين لقد كتبت الايميل الجديد لى عند المهندس محمد وتركت رساله به لك كنت اتمنى أن اجد ابنتى اول من اضافنى لكن يبدو أنك فعلا قررت الابتعاد عن كل من عرفتيهم لا املك شيْ سواء دعائى الله ان يوفقك الى مايحبه ويرضاه فانك فعلا انسانه تستحقين كل خير مررت فى حياتى انا واسرتى زى سحابة صيف جميله ربنا يكرمك يا ابنتى .

فضفضه يقول...

ربنا يوفقك ويرضا عنك دنيا واخره
تقبلى مرورى

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ربنا يكرمك يارب والمسلمين ...
وحشتينا يااختنا الغالية اليس .. وبعد كدة نتكلم على الحملة بقى :-
شاركونا فى حملة "لا للتهويد " علشان نبدأ النشر بداية من السبت 6 /3 بأذن الله تعالى الله يكرمك ساعدونا
http://rasoulallah1.blogspot.com/2010/03/blog-post.html

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع