الأربعاء، 30 ديسمبر 2009

اخيرا وحدث



حدث في شهر مايو 2009 :


سبحان الله اللي بيأذن بالميعاد في التوقيت اللي يحدده ويقضي بيه امره سبحانه وتعالي ويقول له كن بيكون ..

حدث في 29.12.2009

مشوار بقاله يمكن قرب علي سنتين دلوقتي ..
مع اني وصلت للمكان دا نفسه ولا ميت مرة في الفترة دي و قلبي معلق جدا بالمكان دا ..
بس هو زي ما قلت لما المدة طالت اسبوع وشهر وسنة و زادت اوي للسنة التانية ..
بقيت محرجة من المكان ..
من الحيطان ..
من السلالم اللي طلعتها ونزلتها مرات ومرات ..
من الممر اللي قبل الباب ..
من الرصيف اللي قدام المكان اللي بقف فيه
من الباب اللي بيطلعني للدنيا برة
اخرج منه مرة معيطة
و مرات فرحانة
ومرات جري علشان متأخرة
و مرات بضحكة صافية من قلب وقف يودعك حقيقي بابتسامة مستحيل يبقالها معني الاانها طالعة بجد من قلب حبك ..
ومرات خرجت متنرفزة و ببرطم و لما بعدت شوية عن الباب ابتسمت وقلت "ولو .. بردة بحب هنا ومحفور العنوان دا في قلبي" ..
مرات ضحكنا
ومرات لعبنا
ومرات ومرات صوتي علي في المكان حب وخوف علي اللي فيه ..
شاف المكان دا دموع كبار وصغار ..
قلب صغير صافي بريء وحيد
وقلب كبير كان زمان بريء ومبقاش ..
الكبير اتلوث قبل ما يدخل هنا ولما دخل صفي وحس باللون الابيض اوي
والصغير اتلوث بعد ما دخل ويود لويخرج برة هنا ويبقي حاجة تانية

اربع حيطان شافت كتير .. من فرح وحزن و ضحك و زعيق .. من علم وعمل .. من خوف من وعلي .. تجارب من الصغير للكبير والكبير اتاريه بيتعلم من عالم الصغار اكمنه ميعرفش ان في كده في الدنيا بيحصل ... كله دا كان وضاااااااااااع و نفسي كان يرجع والقلب قبل العين بكوا عليه لما ضاع واختفي

مرات اقول كفاية بعد و ارجع ..
بس بعدت كتير و خايفة ارجع الاقي الباب مقفول و ملوش مفتاح


مقصرة ؟؟
جداااااااا وفوق الوصف
وكنت ممكن اعمل حاجات كتيرة جدااااااا ومعملتهاش

خذلتهم ؟
جدااااااااااا

وكنت مرعوبة من نظرة عتاب في عين حد منهم ولو في نبرة صوت في مكالمة ..
فاتحججت بالنمر اللي اتغيرت و المشاغل والدنيا و اللي فيها ..
كنت بضحك علي روحي واقول مهو خلاص المكان اتقفل من ناحيتي
مينفعش ارجع اكيد :(

الحمد لله رب العالمين ..

الحمد لله ان ربنا بيخليني اعاند نفسي في هواها واقولها مش مهم انتي تقولي ..
الحمد لله ان انزل في قلبي شجاعة المحاولة .. ولو فشلت


هروح يعني هروح
واللي يحصل يحصل..

لو الباب اتقفل في وشي
يبقي خلاص اسمي حاولت
و ربنا اراد الخير اكيد
و محدش عارف الحكمة في اختياره ايه

بس لعله خير !!


لو الباب اتفتح ؟؟

ياااااااه ..
مع اني لو سرحت في الخيال اجيب تخيلات كتيرة وكبيرة ..
بس مش هعرف اوصف حالي لو الباب اتفتح في وشي تاني مهما تخيلت من حاجات حلوة!!


نزلت الكوبري والاشارة يمين اشتغلت .. خلاص باه .. لازم دلوقتي .. هحاول .. يمكن :(

المكان اللي قدام الباب !!!
يا خسارة مشغول

قدام شوية ؟؟
اه موجود

وحشني الرصيف واللي عليه

وحشتني البوابة بالتلات سلالم الصغيرين
وبرغم اني بقي عندي فوبيا من اي ارتفاعات طالعة او نازلة ..

السلالم دي غير اي سلالم ..
القلب بينبض بسرعة رهيبة من الخوف من اللي هيجي بعد السلالم


ياااااااااااه
اجمل واطيب واحلي حاجة حصلتلي من شهور طويلة جداااااااااااا



ابتسامة وفرحة وضحكة من القلب وكلمة " اهلا" من جوة جوة القلب طالعة من بعد البوابة

دا لسه الباب مفتوح متقفلش
دا انا لسه ينفع ادخل
دا انا لسه ينفع اجي هنا


واتفتح الباب وابتسامة جمييييييييييييييلة اوي شافتها عنيا
والله والله والله وحشتوني

مقدرتش اقولها بلساني كاول كلمة بس كانت مالية قلبي والله وحشتوني

الحيطان والبوابة
مكتب البواب
الباب الالوميتال اللي لسه بيعلق وهو بيفتح
السرير المتطبق اللي بيطلع بليل علشان عم احمد لما يجي ينام ويسد البوابة محدش يعرف يدخل
وحشتني حتي اللوحة اللي علي مكتب المدير اللي بتقول أستاذ .... مدير ال.....

كان علي الباب واحد من كتير ليهم في قلبي مكانه
يمكن من اشقي من فيهم
طيب و ابن حلال
بس مجنون وعصبي
ياه هو فاتت سنين كتيرة كده
دا انت بسم الله ما شاء الله
الله اكبر
بقيت راجل يا هيثم
كبرت
و بقيت شاب كبير
دا انت كنت زمان "سفروت" وصغنن
زرزور صحيح و لما جنونتك بتطلع مبتشوفش قدامك
بس عارفة ان قلبك ابيض من جوة
يااما اتخانقنا وزعقنا و غلسنا علي بعض
قفشت عليا و عندت عليك
بس من ورا القلب والله يا هيثم
مشفتش من الدنيا دي الا وشها الوحش
جيت الدنيا دي بذنب متعرفهوش
بتتعاقب عليه ولسه متعرفهوش

كبرت يا ولد وبقيت راجل
مبقاش ينفع اقولك ولد خلاص
هي السنين عدت اوي كده ؟؟

فرحة وملت القلب بجد بجد محستهاش من كتير اوي ويمكن محستهاش الا معاكم
فرحة وملت وشه وهو بيقولي "كنتي فيييييييين وحشتينا اوي"

واسئلة في العيون
وعيون بتهرب من اجاباتها

بس القلوب اتجمعت علي فرحة اللقاء

بجد فرحت اوي من قلبي

جيت المكان وانا شايله في قلبي هم وظلم ووجع يوم عدي زيه كتير بس بقي دايما بيجي

وراح كل وجع قدام اول ابتسامة شافتها عنيا

الصغير كبر
والكبير شاب

ساعة ونص ولا اكتر مروا كانهم ثانية

هو سنتين يفرقوا كل الفرق دا
ما شاء الله
كبرتوا كلكم

الله يحفظكم يا رب

وحشني بجد ليل المكان
نهاره مكانلوش ذكريات كويسة اوي يعني كانت دايما بالنهار لان في مشاكل مينفعش تتحل الا بالنهار!!
الليل هنا اللي كان فيه كل الاشكال وذكريات .. كانت ليالي سنين

دا انا كنت نسيت كل دا
بجد نسيت اني عشت فرحتك ودموعك
يوم ما عمل حادثة و دخلت المستشفي وركبولك مسامير
يوم ما وقفت اتحايل علي اللي هنا علشانك وعلشان غيرك و اترجاهم بلاش ضرب
يوم ما دموعي نزلت ورا دموعك وانت بتحكي مين زعلك في المدرسة علشان ملكش حد يجي معاك المدرسة
يوم ما قعدنا نعك سوا علشان نعمل فطار في رمضان والوقت سرقنا و باظت الخطة اللي كنت عملاها بس كنا فرحانين سوا
يوم ما رحنا السندباد و فضلنا نلعب ونضحك و اديتني هديتك وقلتلي تذكار لحسن يجي يوم وتنسيني
يوم ما طلعت اول طرحة لمشروع المشروم وكان شكله عجيب و حلفتلك والله لاكله بس علشان انت اللي زرعته
يوم ما القلب اتفتح علي اللي شايله و فضفضت باللي الدنيا عاملاه فيك ولا انت عارف سببه ايه
يوم ما جالك فصل من المدرسة لشقاوتك
يوم ما رجعت من خناقة متعور وقلبي اتخلع من الخوف عليك و من البلطجية اللي عوروك :(
يوم ما صابح علينا امتحان وجاي تقولي " الا هو هانز دا يطلع مين ؟؟ دا الطباخة اللي كانت بتصوت في الاول؟؟" :)
يوم ما المشرف الصغنن قالي متزعليش منهم دول بيحبوكي والله وبيستنوكي وبيزعلوا لما تكوني زعلانة
يوم ما زهقتوني وحسيتني تقيلة علي قلبكم من شقاوتكم وقلت من ورا قلبي مش جاية تاني
يوم ما كتبتولي في الورقة نعم نعم نعم نعم في استفتاء حصلت فيه علي 100% تأييد ومعاهم حبة شقاوة ودلع بحب فوق البيعة
فكرتوني بالورق دا لسه في المحفظة :) :)

والله وحشتوني


لسه في القلب ليكم كتيييييييييييير اوي

والله اسعدتوني فوق ما اقدر اوصف و كنتو خير لي في طريقي
كنت بعرف اتنفس اكسجين نضيف بس معاكم .. بجد بس وانا معاكم

سبحان الله
مجرد ضحكة من القلب شالت تعب ووجع وهم فشلت معاه محاولات كتيرة

بجد انتو دعوة صالحة ربنا رزقني بيكم و بغباوتي بعدت ومحستش بالنعمة دي الا لما ضاعت

والله انتو خير ونعمة بس اللي يحس بيها ومعاها .. يارب احفظهم من كل سوء وفرح قلوبهم وعوضهم يارب بالخير داايما

انتو احسن من احسن احسن احسن حد برة في الدنيا بجد بجد

بس لو ركبولكم عواميد نور علي الطريق
والله هتبقوا احسن واحسن

انتو خير والله محدش حاسس بيه

اشكركم واحمد الله اني اعرفكم

والله نعمة من ربنا
والله يسامحه اللي يلفظها او ميحسش بيها وانا اولهم
فسامحوني مكانش غصب عني
سامحوني كنت مغيبة
سامحوني .. يمكن ربنا يكتبلي خيركم ويرضي عني
متزعلوش مني مكانش قصدي والله
وبحب كل حاجة فيكم
بجد ربنا يحميكم


--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

بكلم نفسي بما في نفسي ..
وبسجل لحظة اغلي من اي كلمة اتقالت هنا
اغلي لانها الابقي ان شاء الله
وبردة بكلم نفسي...






هناك 6 تعليقات:

انا البدر يقول...

كتير قوي مبنحسش بالنعمه غير لما تروح وبعدين بنندم كتير بنبعد عن الي بنحبهم ونروح لسكه تانيه ونرجع نقول ليه عملنا كده كتير بنغط واكبر غلط منستغلش العمر الي ربنا ادهولنا ونضيعو بالمعاصي منستغلش كل فرصه بيقلنا فيها توبوا واحنا صم بكم عم انتي اتكلمتي عن حاجه وانا قلبي راح لسكه تانيه كلها روجوع انا عايزه ارجع بس لربنا عايزه دعوتكم كلكم كل واحد يدخل هنا يقول يا رب اهديها وثبتها واشرح صدرها للدين دي امانه متنسوش

أميرة يقول...

انا البدر

اهي حتة نستغل عمرنا دا في حاجة كويسة هي دي لب الموضوع اللي قصدته ..ربنا يفتح عليكي

انا اتكلمت عن احساس طيب حسيته لاني كنت محتاجه احسه اوي لاني ضيعت مني خير كتير كان ربنا منعم بيه علي ولم احسن الاستفاده منه ولا حتي اسمي حافظت عليه ومازلت مضيعاه .. المشوار دا محلش المشكلة .. انا بقي قدامي عبء كبير اوي .. اعمل ايه بعد الزيارة دي ؟؟ اروح لمين يشور عليا ويقولي اعمل ايه :(

اختي الطيبة .. قولي اللهم ردنا اليك ردا جميلا و صدقيني ربنا سميع مجيب الدعاء ولن يردك ابدا ابدا ان شاء الله

بصي عن تجارب مش تجربة واحدة
لو دعيتي ربنا اللهم ارزقني فعل الخيرات و دعيتي لنفسك بكل خير من غير ما تأخدي بالاسباب تبقي غلطانة
لازم تسعي وتجهدي وتدوري انتي ايه اللي يقربك منك علشان تعمليه .. قربي فهو يقربلك ويفتحلك ويفتح عليكي ويزيدك من فضله
ادعيلي ولكِ بمثله ان شاء الله و ربنا يهدينا جميعا ويكفينا شرور انفسنا وسيئات اعمالنا ويجبر بخاطر كل محتاج

حفيدة عرابى يقول...

هو أنا بدأت أفهم
بس اللى متأكدة منه
انك فرحت
ربنا يفرحك كمان وكمان
وانهم كانوا صح لما اختاروك فى الاستفتاء
بس اكيد الكلام ده
كان قبل تعديل المادة 76 :)
يارب السنة الجديدة
تكون خير وسعادة عليك
وتحققى كل أحلامك المؤجلة وغيرها
انا سعيدة جدا انى اتعرفت عليك
صحيح تدوينيا
لكن استفدت كتير اوى بمعرفتى دى
ربنا يكرمك ياجميل

أميرة يقول...

لقد خلقنا الله احرارا

من ناحية فرحت .. فأنا فرحت جدا جدا جدا علشان كان نفسي اروح و خايفة اروح و كان نفسي الاقي اني مرحب بيا هناك من الصغير مش من الكبير لان الكبير متفرقش معاه حاجة ولا حد بيفهم حاجة من حقيقة الامر

لما تبقي سنين قدامك حد بيكبر شفتي احزانه وافراحه و شفتي حقيقته بجد مش اللي باين للناس .. بردة العشرة متهونش علي حد حب بجد :)

سيبك انتي انا تجاربي كلها عجيبة كده ومش طبيعية نوعا ما بس مش كلها سيئة وان كان اغلبها في منتهي السوء بس التجربة دي تحمل داخلها كلام و عبر ودروس ومواعظ ما لا تكفيه الشبكة المعلوماتية دي مهما كان سعتها :)

عموما يعني مش هتكوني اسعد مني حظا بمعرفتك ولو تدوينيا زي ما بتقولي ولو مؤقتا كده :)
ربنا يديم المعروف ويجعلنا جميعا صحبة صالحة دالة علي الخير ان شاء الله :)

لجين أبو الدهب يقول...

بصى ياليس
انا مش فاهمة حاجة خالص

يمكن الفراخ تاعت الغدا كان فيها حاجة النهاردة
مش عارفة
بس مش فاهمة حاجة

بس عامة الحاجةالوحيدة اللى فهمتها انك مبسوطة الحمد لله
وانا مبسوطة لانبساطك

ربنا يبسطك دايما ودايما يارب ..

دمتِ بخير حبيبتى..

أميرة يقول...

لجييييييييين

نورتي :)

لا يا اختي الطيبة العيب مش في الغدا .. الف هنا وشفا:)

العيب فيا لاني بتكلم علي حاجة انا الوحيدة اللي فاهماها :)
سماح المرة دي بس صدقيني كانت حاجة حلوة اوي

ربنا يسعدك يارب ويفرح قلبك بكل خير :)

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع