الأربعاء، 11 نوفمبر 2009

لو بس ..


لو يعرف الظالم بيعمل ايه ظلمه في المظلوم ..

لو يعرف الظالم هيتعمل فيه ايه لظلمه ..

لو يؤمن المظلوم ان دعوته ليس بينها وبين الله حجاب..

لو يعتقد المظلوم في ان حقه راجعله ولو مش في الدنيا دي ..

لو ربنا اراد له يقدر يرفع ايده ليه ويقوله يارب انت الحق رد الحق ..


اكيد كل الموازين هتختلف كتير ..

اللي تحت دي كنت نسيتها 

بفكرني بيها

علشان الدنيا متسواش 

بس الظلم مر اوي

ورحمة ربنا قريبة ان شاء الله

***

يمكن ببكي علي حالي   10 يونيو, 2008

المرض والموت

حاجتين قاسيين جدا علي الانسان خصوصا لو في حد عزيز والله وحتي لو مش عزيز بردة الواحد قلبه بيوجعه و بيتأثر بيهم اوي
بس بردة في حاجة غبية اوي بتحصل في الاوقات دي

لو رحت تزور مريض وعنده زائرين تانيين يووووووه باه تنقلب القعدة من عيادة مريض لجلسه نم و كل اتنين علي جنب مع ان الزيارة دي اساسا هدفها المفروض يكون ابتغاء وجه الله و اتباع لسنة المصطفي صلي الله عليه وسلم بس بنقول لمين

والاسوء باه في العزاء ... بتتقلب لنفس الحكاية مهو احنا مبقيناش بنشوف بعض الا يا اما في افراح يا اما في مآتم .. والمهم كلنا عارفين كده ودي الجملة اللي بتتقال من الكل تقريبا يمكن بنعاتب انفسنا اننا مش بنتجمع الا في المناسبات دي يا مفرحة اوي يا موجعه اوي

لا حول ولا قوة الا بالله
في بعض الساعات ان مكانش كلها مش بتلاقي وقت تروح تزور فيه حد عزيز عليك انما بتجبر علي انك تلاقي وقت في الوقت اللي يكون فيه الشخص دا اما مريض اوي وفي المستشفي او خارج منها او يكون قد فارق الدنيا بما فيها 

ليه يعني بقينا كده .. وانا منهم علي فكرة ان مكنتش اول واحدة في الصف دا.. مع الالم والاسف خيبة مني انا عارفة ... ربنا يعافينا منها

لما بروح العزاء بقعد في ركن كده و بحاول بعد السلامات اقعد اركز مع القرآن بس في معظم الاحيان يمكن الجو و شكل الناس وهما في السواد بينقل الحزن لي ( في حالة اني معرفش اللي توفاه الله يعني او رايحة تقضية واجب .. انا بصراحة عندي اروح العزاء دي حاجة مهمة اوي بحس اني بربي نفسي حتي لو معرفش اللي هناك اوي او ناس معرفة من بعيد ورايحة مع امي لمجرد اني بوصلها بس)

اه بربي نفسي ... علشان تتوجع و تحس ان الاجل هيجي ف اي لحظة .. وياريت بتعظ باه و احس .... وقتها طبعا بحس .. بتنزل دموع من عيني ايوة بتنزل و كتير جدا ... و بتزيد كل اما بشوف الناس حوليا بيعملوا ايه في العزاء دا

يعني جايين من كل مكان علشان تقوموا بالواجب و تاخدوا ثواب و تقفوا جنب الاهل والاحباب,,, بتسيبوا كل دا و تقعدوا ترغوا ف اي كلام,,, لا والاسوء اللي بيقعد يرغي و يضحك ... طب يراعوا اهل المتوفي يعني علي الاقل

انا باه ببقي في ملكوت تاني ... كل اما بركز مع القرآن و ابعد بذهني وتفكيري عن اللي حوليا كل ما بيصعب عليا نفسي زيادة 

كلنا هنموت اه .. الموت حق و علينا هيعدي لا مفر منه

لو مت دلوقتي ... النهاردة الثلاثاء .. هيتم دفني والصلاة عليا و العزاء بليل وانا أسال في قبري والناس في العزاء... مين فيهم بيدعيلي في العزاء دا .. مش هكون محتاجة الدعاء دا ... مين هيفتكر في القعدة دي يدعيلي ... هو في حد هيفتكر لي حاجة كويسة في الدنيا دي عملتها ... هو انا اصلا عملت حاجة كويسة علشان الناس تفتكرني بيها .. مهو لو عملت اكيد هيفتكروا.. بس اضمنها منين يعني .. الناس بتنسي.. و هتنسي .. هيروحوا يعزوا و يسيبوا الهدف من العزاء و ينزلوا رغي .. طب دا انتو اهلي اللي عاشرتوني في الدنيا .. خلاص كده نسيتوني .. لو حد افتكرني هيفتكرني اد ايه وبايه و لايه.. ياربي يعني اجي الدنيا وامشي من غير ما اعمل فيها حاجة ولا حد يفتكر ان في حد باسمي دا عاش في الدنيا ... 

ساعات ربنا يبعتلك حاجة خير تعملها في دنيتك .. بتفرح بيها علشان بتحس انها يمكن حاجة تتكتبلك في صحيفة اعمالك .. بس اااااااه باه لو ضاعت منك ولا لو ضعيتها انت .. بتحس بجرح في القلب لا يداويه الزمن .. مهو اكيد ربنا حرمني من الخير دا لعيب فيا او لذنب برتكبه .. بس ربنا بنا رؤوف رحيم.. يمكن شايلي حاجة تانية اعملها خير والله اعلم ... يمكن و يمكن بس مين يرحمني من الاحساس اني ممكن اكون فرطت في خير ربنا بعتهولي ينفعني ف اخرتي .. ياربي دلني او رجعهولي انا محتجاله وانت عارف وعالم بحالي 

ساعات القلب بيكون حساس اوي لظروف معينة و اي كلمة طيبة بتخليه يبكي شوقا و حبا لله .. وساعات بيحط عليه التراب والذنوب و بيبقي قاسي و بيكون عايز غسيل و مكوه .. ساعات كتير بروح ادور علي حاجة اوجع بيها نفسي علشان محسش اني ببعد عن اني اكون بحس كده و بشوف ايه اللي ممكن يوجعني ... مش وحشة بس بردة مش كويسة ... انسان بيخطيء و بيصيب 

جايز اشوفها حاجة وحشة وغيري يشوفني محبكاها .. و جايز اشوفها عادي و هي مصيبة .. ياربي لا تكلني الي نفسي طرفة عين .. انت عارف يا ربي اني بتوه ف نفسي و طريقي عليا صعب .. زيي زي غيري بس يمكن غيري عارف طريقه و شايفه .. انا بكرة عندي مش عارفة اشوفه ولو تخيلته بتوجع لما يجي و يطلع مش زي ما شفته ... نسيب بكرة لبكرة احسن وخلينا نحسن الظن بالله ان بكرة دا اكيد احسن من اليوم ان شاء الله

اقرب حاجة للي بقوله كنت قصيدة ليس الغريب ... يااااااااااه اوقات تبكيني وبتوجع من كل حرف فيها و ساعات بسمعها عادي جدا.. بس في الاوقات اللي ببكي فيها بحس اني عايزة اي حاجة تنقذني من الاحساس اللي بيوصفه ساعتها من كله من مرض الموت للطبيب اللي لا يداوي بامر الله للمغسل للكفن اللي يستر الجسد الذي لا حول له ولا قوة ومن قبلهم للروح وهي خارجة بامر الله للحمل علي النعش للصلاة علي المتوفي ياااااااه كلها حجات بتوجع اوي ربنا يعافينا و يجعلها يسيرة علينا وعلي كل من يهابها يارب .. وانزلوني الي قبري 

خلاص كده حدوتة الدنيا خلصت و هتيجي اللي اصعب منها .. مراحل كلها اصعب من بعضها ... يارب سترك ولطفك بينا يارب
اللهم ثبتنا عند السؤال ياربي .. يارب الهمني الثبات .. اللهم يا مقلب القلوب والابصار ثبت قلوبنا علي دينك واسترنا فوق الارض وتحت الارض و يوم العرض عليك

مراحل واحدة ورا التانية .... صعبة والله صعبه حتي الكتابة عن اللي بعد كده الله العليم باللي فيها .. ياربي لطفك بعبادك يارب

اللهم اجعل الدنيا في ايدينا ولا تجعلها في قلوبنا ... اللهم اخرجنا منها وانت راض عنا 
اللهم ارزقنا فعل الخيرات و حببها الي قلوبنا و اجعلنا ننفر من كل ما يغضبك ياربي

يارب اجبر بخاطرنا احنا ملناش غيرك

هناك 12 تعليقًا:

هالة اليزل يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
أميرة يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معلش انا اضطريت امسح التعليق لاسباب خاصة مش هكتبها في المدونة

انا سبق وكتبتلك ايميل ممكن تبعتلي عليه اللي تحبي تبعتيه ايا كان ايه

ahmnkyadonia@gmail.com

لو تحبي تقولي حاجة اكتبي في الايميل من فضلك مش في المدونة

انا معنديش ميعاد معاكي علي اد ما فاهمة
ومبحبش الغموض
ومبحبش الكلام اللي له معاني كتيره كل واحد يفهمه علي كيفه
لو شفتيني بتكلم ازاي هتلاقيني بتكلم زي ما بفكر كده مش بداري حاجة
بس مش معني دا اني ابقي لعبه كل اما تحبي ترمي كلمتين تيجي تقولي كلمة وتمشي وتختفي فترة و ترجعي تقولي كلمة زيها تاني

انا حاولت اقولك المرة اللي فاتت ان في ايميل لو عايزة تتكلمي في حاجة خاصة

اما لو في حاجة تخص اللي مكتوب في المدونة فاهلا بحضرتك اي وقت

و معذرة اني اضطريت امسح التعليق

عداني العيب

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا أبنتى العزيزه
مش عارف ابتدى أزاى ومن فين بس لسه راجع من القاهره حوالى الساعه 5 المغرب بعد جوله مع احمد ... المهم كله خير والحمد لله وربنا نعمه كتيره علينا .
المهم قريت اكتر من مره ومش عارف هل تأثير السفر ولا تأثير الجرعه الرائعه من اللى انتى كتباه تسلم أيدك يا بنتى وأسمجيلى أطول عليكى شويه أذكر زميل لى فى عملى بأحدى الشركات سنة 1986 وهو حاليا مدير كبير فى البنك الاهلى ولازال محافظ على عاده هاقولك عليها وهيه أنه كل يومين او تلاته بالكتير لازم يخرج ورا جنازه والله يبارك له يقول بتخلينى قريب جداا من ربنا لانى أصبحت على يقين تام بأننى سأكون الذهاب فى أى لحظه وأن شاء الله سأكون مستعد لها مش عارف انا خرجت عن الموضوع كتير ولا أيه ولا تأثير السفر .
ربنا يا بنتى يحميلك شبابك ويفرح قلبك ويجازيكى كل خير لانك تستحقيه وليه طلب عندك ماتنسيش أنك دايما قريبه من ربنا خلاص سيبيها تمشى أنا يا بنتى بقولك الكلام ده ومجرب وجع قلب الفراق ووجع قلب المرض والمعاناه منه لاشخاص قريبين الى قلبى جداا منهم من هو بين يدى الله الان ولم يفراقنى خياله لحظه من 9 فبراير 1981 وحتى الان وكان دايما يقول مش هعيش لسن ال 30 وكان يحب جداا صلاة العشاء كل يوم فى مسجد مختلف وكل ماأتذكره أبتسم وأقرأ الفاتحة له فلقد كان رغم سنه الصغير يعرف حق ربه تمام المعرفه وأبتسامتى لانه عرفنى مكان جميع الساجد فى أسيوط ... مش هطول عليكى .. اللى عاوز أوصله ليكى أنك يابنتى طيبه وربنا بيحبك وأن شاء الله هيكرمك .
عمك مدحت

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عدانى العيب .... تصورى أول مره اخد بالى منها دلوقتى ... بدون مجامله على الاطلاق عمرك يا بنتى ما تعرفى العيب بالعكس انسانه صريحه يمكن زياده عن اللزوم واللى فى قلبك بيطلع على طول ربنا يحميكى وطبعا عداكى العيب .
عمك مدحت

موناليزا يقول...

آه لو الظالم ربنا سلط عليه ضميره
ياسلام كفاية اوى دى عليه
===
وحشتينى وعايزة اطمن عليكِ

أميرة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفة ارد اقول ايه بصراحة
بس عموما عن الموقف اللي انا فيه .. مفيش تحديث
بس صدق اللي قال "وقوع البلا ولا انتظاره"
اديني حاطه ايدي علي خدي مستنية اما اشوف بكرة ولا النهاردة شايلين ايه
و بدعي ربنا يرضيني بقضائه ولو شفته مش خير


عم مدحت

مش عارفة اقولك ايه في زمن زي دا
ربنا يحسن خاتمتنا جميعا
ادعيلي ربنا يهديني ويكفيني شر نفسي


موناليزا

ربنا يباركلنا فيكي يارب ويجعلك دايما جامعة للناس علي كل خير
كان بودي اطمنك الصراحة بس لو شفت اي بارقة أمل معدية جنبي هقولك علي طول :)
خدي بالك انتي من نفسك
وادعيلي

غير معرف يقول...

صاح الخير يا بنتى الطيبه
ربنا يكفينا جميعا شر أنفسنا ... بس بصراحه طول عهدى بيكى صلبه و مفروض الايام خلتك أكثر صلابه ويارب يا بنتى يثبت ايمانك ويقويكى ويهديكى وعلى فكره هيه مش بالسن والله كتير الانسان تجيله لحظات ضعف وخصوصا فى الازمات .. بس انتى بنت والله جدعه سيبيها على الله وهيكرمك ويهديكى ياااااااااارب .
عمك مدحت

أميرة يقول...

صلبة مين بس
الله يكرمك
انا علي شعراية في كل حاجة
مش طايقة نفسي بقيت بتنرفز من اي حاجة وكل حاجة وكل حد وحتي لو كنت علي حق وقتها بردة بتضايق من نفسي

بس اهو ربنا كريم
اتردمت شغل الحمد لله رب العالمين
موسم جديد باه والدنيا كلها داخلة في بعضها
فمفيش فرصة اجادل اوي في حاجة
حتي الظلم اللي شايفاه
رد فعلي عليه الاسبوع دا غير الاسبوع اللي فات الحمد لله
بس مهياش حاجة كويسة اوي
لاني مش عايزة اضيع حقي المرة دي كمان
سنين فاتت ضايع فيها
كفاية كده
بس مش عارفة اتصرف
لا غضب وثورة بيريحوني
ولا سكوت واستسلام بيهدوا الاحساس المر بالظلم والحق المهضوم المهدور
لنا رب اسمه الجبار
قادر يجبر كل مظلوم ويرد حقه و يطيب خاطره :) ان شاء الله


بمناسبة عداني العيب دي
تخيل اني لما فكرت اني بعمل الحاجة علشان محدش يلوم عليا بعدها انها بتتفهم اني مش معترضة وماله نعمل معاها كده تاني !!!
تخيل باه انها بقت حق لهم مكتسب كده و بيطالبوا بيه بكل بجاحه!!!

كفاية رغي
عموما انا ان شاء الله هبقي كويسة او علي الاقل اديني ملهية الايام دي في الشغل الي ان يقضي الله امرا كان مفعولا
يا بالنصر
يا بالرضا
يا يرحمني ربنا برحمة من عنده يغنني بها عن رحمة من سواه

غير معرف يقول...

صباح الخير يا أبنتى العزيزه
بما أنك مشغوله مش هرغى كتير ... وأن شاء الله كل حاجه تنتهى بالنصر والرضا ويارب يعوضك خير ونشوفك فى كل خير بشوفك منوره بطمن أنك بخير ومش بكلمك عشان عارفك مشغوله ربنا يا بنتى يكرمك بالخير .
مدحت

اقصوصه يقول...

بصراحه كلامك رائع

يا ليت كلنا نفكر بهالاسلوب

حفيدة عرابى يقول...

عاملة ايه دلوقت
ربنا ينصرك ويرضيك
ويصلح لك الاحوال

أميرة يقول...

أقصوصة


ربنا يكرمك .. دا بس من ذوقك وكرم اخلاقك
ربنا يكتبلنا جميعا الخير ويرضينا به




لقد خلقنا الله احرارا


الحمد لله علي كل حال
متشكرة اوي اوي علي سؤالك
بس الحقيقة اني مش عاملة حاجة
اللي بيحصل حاجات كده فوق الوصف بصراحة
مصدومة دا اكيد
بس مش فاهمة دا كله بيجري ليه
لعله خير
بردة في وسط الضلمة بيطلع نور
وربنا كريم
فرجه قريب ان شاء الله
لعله خير ان شاء الله

اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك

وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت

وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك

وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين

يامن لاتضيع عنده الودائع