كنت ناوية احكيها دي اول ما كتبت المدونة او بالتحديد بعد ما حكيت حكاية الكتكوت :( بس اصلي كنت سمعت تريقة كده من ناس بحبها :) بس مش مشكلة يعني التقيل ورا اما نشوف دي هيعملوا فيا ايه فيها :) مش بتأثر انا بالحاجات دي :))
انا فاكرة اليوم دا كويس اوي كنت حوالي 7 سنين يومها ابويا كان مسافر برة والمفروض كان السفر دا كام سنة .. كان بقاله شهرين برة مثلا .. مش فاكرة دي:)
المهم رحت لماما باه قلتلها عايزة اجيب ارنب .. كنت ف تانية ابتدائي وقتها .. قالتلي ليه ومش ليه و عياط و محايلة و زن .. قالتلي ومين هينضفله و ياكله وووو .. المهم قللتلها انا هعمل كل حاجة و مش عايزة حد يساعدني وانا هتصرف .. وبما ان امي حبيبتي حنينة و قلبها ابيض و طيبة و بتقتنع بكلمتين كده :) قالتلي طيب
اخدت كيس الفلوس ( كان وقتها مفيش لا محفظة و لا غيره ولا كان حيلتي فلوس من اساسه:) ) المهم كان في زمان قريب من البيت محل فيه واحدة ست بتبيع فراخ و حمام و ارانب ..
رحتلها قلتلها عايزة ارنب .. قالتلي اد اهي قلتلها مش عارفة انا عايزة ارنب شكله حلو :) واديتها 3 جنية و ربع يومها و اديتلي ارنب جميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل اووووووووووووووي لونه ابيض و عيونه لونها عسلي و كان زي القمر :) حطيتهولي في كيس لونه اصفر .. وانا اصلا جبانة موووووووووت ولحد النهاردة بخاف من اي حاجة بتتحرك و بلاقي قلبي وجع في رجلي حتي الدبانة بكرههاا علشان بتتحرك :(
المهم اخدته و طلعت البيت .. ماما بتقولي هتحطيه فين دا باه و كده .. المهم انا بلمت و لقيتها جابت كرتونة كبيرة بتاعت تليفزيون و قالتلي دا في البلكونة و انتي اللي هتنضفي مكانه .. قلتلها عنيا بس المهم انه جه:)
من لحظتها وانا وقعت في غرامه ... حبيته اووووووووووي و بقي هو صديقي الوحيد :) كنت بروح المدرسة الصبح علي عيني طبعا مش عايزة اسيبه .. كنت بنزل من البيت بعد ما الباس بتاع المدرسة يجي :) علشان مضيعش اي لحظة بعيدة عنه .. انا اصلا مكنتش بمسكه بايدي .. بس بقعد اتفرج عليه بالساعات .. وهو بياكل و هو نايم في الكورنر وهو ممدد نفسه كده .. احلي منظر في الدنيا .. كان حبيبي اوي ..
كنت ارجع من المدرسة وهو في البلكونة في الصندوق الاقيه ممدد تحت سرير اخويا (نسيت اقول انه قعد يقرقض في الكرتونة من جنب ورا كده مكانش باين لحد ما عمل فتحة و بقي يخرج .. ارجع الاقيه في البلكونة بيتمشي:) و لما بسيب الشيش متشنكل برجع الاقيه ممدد تحت سرير اخويا بما انه الاقرب للبلكونة :) ) طبعا مفيش داعي اقول ومش محتاجة نباهه ان ماما و اخويا اللي كانوا بينضفوا مكانه :)) انا كل اللي عليا اني اجيبله الخس والجزر :) واقعد امسكله الاكل و هو ياكل من ايدي .. كانت اسعد ايام حياتي والارنب دا اغلي اغلي اغلي حاجة حصلتلي ف حياتي لسنين طويلة يمكن عمري كله لحد دلوقتي .. ( بس طبعا في كام حاجة في النص يعني نعم ربنا كتيرة عليا الحمد لله )
قضيت احلي شهرين في حياتي معاه .. و كانت وقعته كاروهات اللي يجي و يحاول يمسكه من ودااااااااااااااااااااااااااااانه :(( كنت بفضل اعيط لما بتفلق من العياط عليه .. بقوله هو انت ترضي يعني حد يشيلك من ودانك ويعذبك كده:( ترضي حد يعمل فيك كده :( لو ترضي لنفسك ابقي ارضاها للارنب انما انا لا :(( ... وحشني اووووووووووووي ..
لحد ما ابويا رجع من السفر فجاة و الشغل اللي كان فيه دا خلص فجاة:(( و انتهت احلامي مع الارنب و اتدمرت :(( بابا اصدر فرمان مفيش الكلام دا والارنب لازم يمشي
ااااااااااااااه نسيت اقولكم
قبل ما بابا يرجع باسبوع ماما قالتلي ان الارنب دا ولد و انه المفروض يتجوز :) وانا كنت عبيطة باه ومسالتش اساسا لما جبته دا ولد ولا بنت .. رحت تااااااااااااااني للست بتاعت الفراخ قلتلها عايزة ارنبه .. وانا مكنتش مبسوطة بصراحة يعني مكنتش عايزة حد يشاركني في الارنب بتاعي :( بس اديتلي حاجة مأرأرة كده صغنننه اوي
ارنبة صغيرة كده اوي و عنيها لونها احمر .. انا اعتبرتها شريرة يومها و من يومها مكنتش بحبها معرفش ليه او عادية بالنسبة لي يعني مش مميزة .. يلا ما علينا ...
المهم بابا قال الحاجات دي متقعدش في البيت:(( وانا مش مهم ..
اخدهم حد قريبنا :( مرتاحوش عنده وانا كنت هموووووووووت ساعتها :( خلعوا قلبي وروحي مني واخدوهم ومحدش فكر في حالي وقتها :( كنا في رمضان ... بعد كام يوم قرروا يودوهم عند الشغالة اللي عند جدتي .. كانوا عايشين وعندهم شوية انواع مختلفة من الحيوانات معيز و بط و وز و حمام ( قلت عليه انا لما حكيت علي الكتكوت الله يرحمه:( ) و عندهم ارانب :(
انا حزنت حزن كبير اوي وقتها بس قلت علي الاقل هروح لجدتي اشوفه من البلكونة وهو بيلعب تحت :( لقيت ماما بعدها بيومين بتقولي الارنب بتاعك عياااااااااااااااااااااااااااان :(( قعدت اعيط عليه وانا بقولها طيب ماله اعمله ايه علشان يخف مين اللي زعله ومين اللي عياه :((
المهم وقتها فهمت ان بطنه وجعاه حتي فاكرة يومها دخلت المطبخ لقيت الحاجة اللي لونها مووف دي موجودة والشغاله ايدها فيها من اللون دا ... ماما قالتلي ان دا دوا و هي حطته علي بطن الارنب علشان يخف:(
تاني يوم قالولي لا لازم يتدبح والا هيموت :(( هو كده كده هيموت ولازم منسيبهوش يتعذب اكتر من كده :(( مفيش داعي باه لوصف حالتي وقتها ........... وجعوني كلهم اووووووووووي دبحوه و اكلوووووووووه وقدامي :((
انا سنين لحد يمكن من سنتين كل اما اشوف صورة قرب شبهه بعيط و بفتكره و كان زمان كل اللي بيحبني يجيبلي ارنب لعبه و كل الناس عارفة اني بحب ارنب:) يمكن من سنتين تخطيت الحزن دا شوية و بقيت بس بفتكره بالخير و مش بعيط عليه ... وفي اللي بيعترض عليا لما بقول الله يرحمه:( ربنا يرحمه ويرحمنا و يرحم المسلمين اجمعين
كنت مرة سمعت زمان مش فاكرة فين ولا قريتها مش فاكرة .. ان الانسان بيكون بيحب حيوان معين و بيكون فيه صفات قريبه منه
من كام سنة اتكررت قدامي نفس المعلومة مع كام مثال من ضمنهم الارنب :( قالوا انه جبان و خواف واللي بيحبه بيكون بيهرب و بيخاف و بيجري من المواجهه :( بس انا مش كده و بحب الارنب :( الله اعلم مدي صحتها و مدي انطباق الكلام دا عليا بس انا مش جبانة ولا بخاف من المواجهه .. بالعكس ساعات بروحلها انا قبل ما بتجيلي ولو اني بحاول اتجنب ان يكون في مشكلة اساسا علشان يجي وراها مواجهه..
الله المستعان والحمد لله علي كل حال
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ------------------- رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
الأربعاء، 16 يوليو 2008
الثلاثاء، 15 يوليو 2008
حل الواجب ..
أذكر أسم من طلب منك حل هذا الواجب.
أذكر القوانين المتعلقه بهذا الواجب.عباره عن اسئلة هذا الواجب المكتوبه باللون الأحمر , خمسة قوانين تحدث عن ستة اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لأول مره.
حول هذا الواجب الي ستة مدونين وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم
اتمني اكون فهمت شرحك صح :)
من طلب مني حل هذا الواجب : الاستاذ : احمد ahmed_k
غالبا الواجب اني اجيب عن الاتي :-
اذكر 6 اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لاول مرة !!
دي شغلانة بس بما انك حددت حجات في مقابلة يعني هحاول اجاوب والله المستعان
1- لاول وهلة اللي يشوفني يفتكرني هادية .. بس انا برج الثور يعني هادية اوك شوية نوعا ما بس شوية صغيرين يعني مش دايما و خصوصا لو في مكان معرفش اللي فيه مش هتكلم خالص بس لحد ما حد يستفزني :)
هتلاقي الثور اشتغل معايا ... عندي في الشغل واحدة زميلتي مرة واقفة مع واحد زميلنا ,, بيقولها علي دي هادية و عمري ما سمعتلها صوت دايما في حالها و شغلها... قالتله هي هادية و لطيفة وكل حاجة بس لحد ما حاجة تعصبها ساعتها مش بتشوف قدامها و لما بتتزرزر بتهب في اللي عملها حاجة ... اه انا كده مهو يعني الشغل شغل اسيب حد يبوظلي شغلي يعني ولا ابقي غلطانة يعني ... وبعدين مش بحب حد يستفزني عمدا ..
2- تاني حاجة اني عيلة جدااااااااااا و بحب الاطفال اووووي و عندي استعداد لتقبل اي تصرف مفاجيء من اي حد منهم مهما كانت درجته ايه و بعرف اتعامل معاهم كويس الحمد لله الي حد ما ... بس لو الطفل دا عندي زي الباشا سليم ابن اخويا ابو 4 سنين دا .. بيبقي عند بعند باه .. علي راي ابوه لما بيقوله ملقيتش حاجة عدله تاخدها من عمتك الا عندها يعني :) تخيل باه لما حد عمره 28 يعند مع حد عمره 4 سنين .. بس بردة هو حبيبي و نور عيني ..بس هو دمااااااااغ والللي اعند منه كمان الباشا سيف الصغير 2 سنة .. دا باه مفيش فرصة اعند معاه علشان معندوش تفاهم بيتصرف لوحده يعني ... بلاش فضايح باه :)
3- اني بتكلم بصوت عالي .. بكلم نفسي يعني :) بس اللي يعرفني اخد علي كده خلاص .. حتي عندي في الشغل ساعات حد يبقي معدي قدام المكتب ووقف بالصدفة يقولي بتكلميني ممكن مردش لاني اساسا ببقي مشغولة بعمل حاجة .. بس لو انتبهت لانه بيكلمني بقوله لا انا بكلم نفسي :) طب اعمل ايه طيب بسلي روحي ما انا ببقي قاعدة لوحدي طول اليوم .. بفتكر مع نفسي عليا ايه و خلصت ايه وايه فاضل:) مش جنان والله انا لحد دلوقتي عاقلة شوية لسه :)
4- اني بحب اهلي جداااااااا مهما بان عليا اني مش كده او اني بحب ابعد وابقي لوحدي بس انا بحبهم اوي و بيبقي نفسهم اعملهم اي حاجة علشان يكونوا سعدا .. لا مش بس اهلي .. اي حد بحبه قريب او غريب .. علي فكرة كمان كلمة بحب حد دي مش لازم حب حب من بتاع الافلام .. انا بقولها علي اي حد برتاحله او شايفاه كويس .. اصلي معنديش رمادي :) الالوان ف عنيا يا ابيض يا اسود ... اللي في النص دا مش بشوفه.
5- عبيطة و بعيط من اقل حاجة .. لو مفرحة او مبكية .. طالما اتاثرت بيها .. دا حتي ساعات لو شفت حد بيعيط بعيط علي عياطه :( دا ساعات ابقي مروحة من الشغل .. تعدي جنبي عربية اسعاف ادعي للمريض فيها :( ولا تعدي عربية فيها عريس وعروسة تلاقيني بدعيلهم ربنا يباركلهم :) مش عارفة بس انا بفرح لفرحة الناس اوي وبزعل لما حد بيكون زعلان :( سليم ابن اخويا العادي انه بيندهلي باسمي يعني الاول كان ملخبط بس طبعا دلوقتي بيقوله عادي واضح الحمد لله بس من كام شهر كده كانت ماماته بتعلمه كل حد يقربله ايه ... كله كوم و يوم ما بتقوله عليا هي تقربلك ايه .. قالها عمتي .. انا سمعت عمتي دي و حسيت قلبي اتنفبض من حلاوة الكلمة اللي طالعه منه .. طبعا دموعي نزلت انهارا و سيولا :) بس فرحت بيها اوووي
6- بحاول ادور علي اسرار بس صعبة اوي بجد دي اصل تقريبا مش بخبي حاجة تتسمي سر يعني :)
اه افتكرت حاجة .. مش بحب حد يتدخل في خصوصياتي او احس ان حد عايز يعرف حاجة انا مش عايزة اعرفهاله .. مش بحب التطفل :) انا طبيعي بقول كل حاجة .. يعني الحاجة اللي انا مش بقولها ابقي مش عايزة اقولها و مبحبش الزن والالحاح علشان دي من الحاجات اللي بتخليني ابقي مستفزة من الشخص اللي بيعمل كده و ساعات بعمل عكس الحاجة اللي هو عايزها من استفزازي منه بعند معاه .. العند دا حاجة سخيفة جدا انا عارفة بس اعمل ايه باه .. قدررررر :)
اظن اني كده عملت الواجب نوعا ما .. او اتمني اكون فهمت صح
وياريت تعفيني من عملية التحويل دي لاني اساسا معرفش 6 مدونين اصلا .. انا بالكتير بدخل علي مدونتين تلاتة بالكتير الللي بيعجبني اللي بيدون فيهم .. انما لو دخلت اي مكان تاني بيكون تصفح مش اكتر ..
اتمني مكونش لخبطت ف حاجة :)
فكرة ورا فكرة
امبارح بالصدفة شفت كلمتين كده عن الام احرجوني بصراحة
مش علشان انا بعمل حاجة وحشة مع امي بس علشان ..........كده يعني مش عارفة باه ... اهو حسيت اني وحشة و خلاص:(
فكرت اكلمها بس قلت هتقولي مش بعادة يعني ويمكن تقلق .. وانا امي بتتخض بسرعه فقلت بلاش.. بس كنت عايزة اكلمها بردة :(
مفيش ساعه لقيتها هي بتتكلم تقولي علي حاجة وانا هتروح معايا مشوار كنت رايحاه
المهم يشاء ربنا اننا نروح و انها تقضي ساعتين و هي مبسوطة و في الاخر واحنا راجعين بليل لقيتها بتقولي ربنا يخليكي ويديكي الصحة ... حسيت بجد مفيش حاجة ممكن تعوض قدام الكلمتين دول .. انا حاولت اعمل اللي اقدر عليه في الوقت دا علشان تقضيهم وهي مبسوطة ..
هي هي نفس المشكلة او الماساه بتاعت اني مش بعرف اقول لحد اني بحبه :(
والله انا بحب امي دي جدا بس مش عارفة اوصل لحل في اني اعرف اعبر قولا عن الموضوع دا .. فعليا انا نوعا ما راضية شوية .. صحيح طبعا مقصرة في معظم الاوقات بس بحاول اعوض علي اد ما بقدر بس قولا دي باه ماساه :( لا هي ولا غيرها بصراحة :(
ساعات بتمني كان خالي الله يرحمه يكون لسه عايش علشان اقوله اني بحبه اوي .. كان نفسي يعرف اني بحبه .. بس ساعات بقول لنفسي غالبا هو عارف علشان انا بحلم بيه علي فترات و بفرح اوي لما بشوفه في الحلم علشان بحسها بشرة خير من ربنا لاني احسبه علي خير الله يرحمه ويجعل الفردوس الاعلي سكنه بجوار المصطفي صلي الله عليه وسلم :)
عندي ناس طيبين اوي توفاهم الله و سابونا في الدنيا دي واللي باقيين فيها كتير منهم مش طيبين :( انا عارفها انها ارادة ربنا و دا قضائه بس لما بفتكر اني كان لازم اتصرف معاهم تصرفات احسن من اللي كنت بعملها و اودهم اكتر من كده بكتير اوي علي اد ما عرفت اني بحبهم اضعاف ما كنت فاكره:(
بردة دي كمان اكيد ليها حكمة .. اللي فكرني بدا زيارة عملتها امبارح لبيت حد عزيز عليا .. و حال البيت و الام والاب فيه و حاله لما توفاهم الله و سابوا ولادهم .. البيت كانه مهجور كل واحد ف حاله.. كل حاجة مختلفة في البيت مع انه هو هو نفس البيت متغيرتش فيه حاجة ابدا اقصد في مظهره .. بس الروح اللي فيه راحت و النور اتطفي و كانه مهجور مع انه فيه ناس عايشين هناك بس مهجور فعلا ..
الاسوء باه فعلا لما يكون البيت دا مكانش بيخلو من البشر داخلين خارجين وفجاة لما الاب والام مبقوش موجودين .. راحوا وراح معاهم الناس ... ولا كأن في ناس كانوا بيجوا في المكان دا.. حتي اقرب البشر الاخوات من الناحيتين بعدوا ولا كان ليهم اخوات كانوا عايشين هنا وليهم لحم ودم لسه موجودين ف نفس المكان اللي ياما جمعهم سوا و شاف فرحهم و دايما كان فرح ... انا قلت الطيبين كتير منهم راحوا وبيروحوا ورا بعضهم:(
اللهم يرحم امواتنا واموات المسلمين ..
مش قصدي انكد علي روحي او علي اللي هيقرا الكلام بس انا افتكرت حاجة جرت حاجة تانية .. معلش باه :)
وعلي الرغم من كل دا فرحانة علشان بردة في ناس كويسة لسه في الحياة:) مع ندرتهم بس في ناس لسه كويسة .... لا و الاحلي كمان ان في ناس نادرة الوجود في الدنيا :) ربنا يخليهم ليه ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب وميحرمنيش منهم :)
ربنا يديمها نعمه يارب ويديم علينا رضاه :) ويخليلنا الناس اللي بنحبها ويقدرنا اننا نعرفهم اد ايه احنا بنحبهم :)
مش علشان انا بعمل حاجة وحشة مع امي بس علشان ..........كده يعني مش عارفة باه ... اهو حسيت اني وحشة و خلاص:(
فكرت اكلمها بس قلت هتقولي مش بعادة يعني ويمكن تقلق .. وانا امي بتتخض بسرعه فقلت بلاش.. بس كنت عايزة اكلمها بردة :(
مفيش ساعه لقيتها هي بتتكلم تقولي علي حاجة وانا هتروح معايا مشوار كنت رايحاه
المهم يشاء ربنا اننا نروح و انها تقضي ساعتين و هي مبسوطة و في الاخر واحنا راجعين بليل لقيتها بتقولي ربنا يخليكي ويديكي الصحة ... حسيت بجد مفيش حاجة ممكن تعوض قدام الكلمتين دول .. انا حاولت اعمل اللي اقدر عليه في الوقت دا علشان تقضيهم وهي مبسوطة ..
هي هي نفس المشكلة او الماساه بتاعت اني مش بعرف اقول لحد اني بحبه :(
والله انا بحب امي دي جدا بس مش عارفة اوصل لحل في اني اعرف اعبر قولا عن الموضوع دا .. فعليا انا نوعا ما راضية شوية .. صحيح طبعا مقصرة في معظم الاوقات بس بحاول اعوض علي اد ما بقدر بس قولا دي باه ماساه :( لا هي ولا غيرها بصراحة :(
ساعات بتمني كان خالي الله يرحمه يكون لسه عايش علشان اقوله اني بحبه اوي .. كان نفسي يعرف اني بحبه .. بس ساعات بقول لنفسي غالبا هو عارف علشان انا بحلم بيه علي فترات و بفرح اوي لما بشوفه في الحلم علشان بحسها بشرة خير من ربنا لاني احسبه علي خير الله يرحمه ويجعل الفردوس الاعلي سكنه بجوار المصطفي صلي الله عليه وسلم :)
عندي ناس طيبين اوي توفاهم الله و سابونا في الدنيا دي واللي باقيين فيها كتير منهم مش طيبين :( انا عارفها انها ارادة ربنا و دا قضائه بس لما بفتكر اني كان لازم اتصرف معاهم تصرفات احسن من اللي كنت بعملها و اودهم اكتر من كده بكتير اوي علي اد ما عرفت اني بحبهم اضعاف ما كنت فاكره:(
بردة دي كمان اكيد ليها حكمة .. اللي فكرني بدا زيارة عملتها امبارح لبيت حد عزيز عليا .. و حال البيت و الام والاب فيه و حاله لما توفاهم الله و سابوا ولادهم .. البيت كانه مهجور كل واحد ف حاله.. كل حاجة مختلفة في البيت مع انه هو هو نفس البيت متغيرتش فيه حاجة ابدا اقصد في مظهره .. بس الروح اللي فيه راحت و النور اتطفي و كانه مهجور مع انه فيه ناس عايشين هناك بس مهجور فعلا ..
الاسوء باه فعلا لما يكون البيت دا مكانش بيخلو من البشر داخلين خارجين وفجاة لما الاب والام مبقوش موجودين .. راحوا وراح معاهم الناس ... ولا كأن في ناس كانوا بيجوا في المكان دا.. حتي اقرب البشر الاخوات من الناحيتين بعدوا ولا كان ليهم اخوات كانوا عايشين هنا وليهم لحم ودم لسه موجودين ف نفس المكان اللي ياما جمعهم سوا و شاف فرحهم و دايما كان فرح ... انا قلت الطيبين كتير منهم راحوا وبيروحوا ورا بعضهم:(
اللهم يرحم امواتنا واموات المسلمين ..
مش قصدي انكد علي روحي او علي اللي هيقرا الكلام بس انا افتكرت حاجة جرت حاجة تانية .. معلش باه :)
وعلي الرغم من كل دا فرحانة علشان بردة في ناس كويسة لسه في الحياة:) مع ندرتهم بس في ناس لسه كويسة .... لا و الاحلي كمان ان في ناس نادرة الوجود في الدنيا :) ربنا يخليهم ليه ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب وميحرمنيش منهم :)
ربنا يديمها نعمه يارب ويديم علينا رضاه :) ويخليلنا الناس اللي بنحبها ويقدرنا اننا نعرفهم اد ايه احنا بنحبهم :)
الأحد، 13 يوليو 2008
من زرع حصد
بمناسبة تدبيسي في الزراعة
انا علي فكرة كنت بتريق مع امي :( اكمنها مهندسة زراعية و كنت بقول لامي ( بهزار طبعا هي علي راسي ) دي كلية فلاحة .. المهم انا قلت قبل كده اني لبست في الشغل في شركة زراعية لا و كمان بقالي سنتين ودخلت ف التالتة اهو وبعمل ماجستير في الزراعة او تحديدا يعني في لوجستيات تصدير الحاصلات الزراعية و دي حدوتة كبيرة كده ملهاش لازمة دلوقتي ( مش طالبة افتكر و انكد علي روحي و خصوصا اني قربت اخلص الدراسة و المفروض اكون شغالة ف الرسالة من 6 شهور وانا لحد دلوقتي ولا عملت الطلب بتاع العنوان والموافقة عليه اصلا ... بلاش السيرة الغم دي باه:( خلينا في العنوان )
من ساعة ما ابتديت اكبر كده و اعي الحياة من حوليا و بقيت ما بقيت يعني اللي هو انا دلوقتي وانا كان من زرع حصد دا جملة بتتقال في الفيلم ولا في كتاب القراءة في ابتدائي و خلاص
بس من قريب يعني سنتين ولا تلاتة كده ابتديت احس بيها بشكل تاني خالص .. مش فاكرة السبب ايه بس كان لازم الاقي حل لحالي و الاقي مبرر لحاجات كتيرة بتحصل حوليا .. و مش بتفلسف ولا بخترع
انا لقيت الجملة دي ادق حاجة في الدنيا تصف الواقع المرير .. حقيقي من زرع حصد
بس المصيبة نفسها هي البذرة اللي حطها في الارض........
اللي بيزرع خير اكيد اكيد مش هيحصد الا الخير و اللي بيزرع شر اكيد مش هيلاقي الا الشر
بس تصدقوا ان ساعات الارض مش بتفهم البذرة صح.. يعني زي ما تقولوا كده لو حطيت بذرة علشان تطلع خوخ مثلا و لما كبرت الشجرة لقيتها طارحة ليمون حامض
بقول كده لسبب ..
ممكن اب و ام يحطوا البذرة في الارض صح .. بس مع الوقت و شوية عوامل طبيعيه خارجية كده بتعدي علي الارض دي هتلاقي البذرة دي اتحولت بقدرة قادر لحاجة تانية .. مش بيقولوا يخلق من ظهر العالم فاسد و من ظهر الفاسد عالم..
دا العادي يعني اللي بيحصل .. مش شرط كل اللي يزرعه الاهل في الابناء بيطرح فيهم .. او ساعات بيكون كامن لحد ما تيجي حاجة تخليه يطلع برة ..
المصيبة باه في اللي بيشذ عن القاعدة دي ... اللي يكون عارف البذرة بتاعته اصلها ايه و عارف ان البذرة دي متراعيه ازاي و مر عليها ايه من العوامل الخارجية و يبقي هو عايز يشذ لوحده بعيد عن الارض دي ..
ساعات بقعد اتامل الجملة دي ........ من زرع حصد ... لو حد زرع قسوة في قلب حد ايه اللي في الدنيا ممكن يحول القسوة دي لحنية و حب؟؟ ( بعيدا عن محاولة ايجادها علشان خاطر ربنا وبس) يعني منين تتجاب الحنية ان كان اللي اتزرع كله قسوة و جفاف؟؟
الكلام هرب مني علي فكرة انا كنت بحاول اتكلم ف حاجة في بالي بس دلوقتي مش عارفة اترجمها لحروف ..
اعرف اكس من الناس مش بلاقيله جوايا الا ذكريات مؤلمة او حاجات تضايق و مازالت يعني الحد دا مازال متواجد بنفس الصورة هي هي ان مكانتش بتزداد سوء
ساعات اقول يمكن ابتلاء وملهاش حل غير اني استحمل واحتسب اجري علي الله يمكن يجي يوم و ربنا يأذن بحل من عنده .. ساعات بفكر اثور و احاول اوقف المأساة دي والاقيلها حل نهائي مهما كانت النتائج بس برجع و اقول الابتلاء علي قدر الاحتمال و يمكن لو مكانتش الحاجة دي هي الي وحشة ف حياتي يمكن كان ربنا بعتلي حاجة اسوء من كده .. يعني احمدي ربنا انها جاية علي اد كده و اهي الدنيا ماشية كده و لا كده و مش هتقف عليا ان كنت فرحانة ولا زعلانة .. و ساعات باه ولاد الحلال بيسخوها من برة .. بس اهو ربنا بيسترها قبل ما تهور واعمل حاجة مش المفروض تتعمل .. هما شايفينها سلبية ( الكلمة دي عاملة زي الحبل اللي بيخنق فيا شوية شوية و زي ما يكون حد ماسك طرف الحبل دا و مصر يضيق الحبل حولين رقبتي كل شوية:( ) مش لازم علشان ابقي ايجابية اتصرف تصرف مش المفروض اعمله .. انا علي الرغم من اني كتير بحس اني مخنوقة من التصرفات دي و ببقي مش طايقة نفسي و نفسي اعمل اي حاجة تخلصني من المشكلة دي مهما كانت العواقب ايه بس برجع واقول اكيد ربنا هيفرجها و تتحل بدون الحاجة لحل بمشكلة بمشكلة اكبر منها ..
وبالرغم من الكلام دا مش عاجبني تصرفي بردة مش علشان بيتقال عليا سلبية او حتي علشان المشكلة دي اللي ملهاش حل علي الاقل لحد دلوقتي ... المشكلة اني مش عارفة الاقيلها حل غير المثل اللي بيقول شيل دا من دا يرتاح دا عن دا .. بس مع الاسف مش نافع المثل دا في الوقت الحاضر.. بس مسيرة يحصل ( بحاول اتخذ احتياطي انه ممكن يحصل في اي وقت ويمكن دا موترني معظم الوقت علشان مش عايزاه يحصل بس عارفة انه هيجي عليا وقت في يوم ما في سنة ما واعمله وربنا يسترها من عواقب المشكلة دي)
انا عارفة اني برغي حولين المشكلة يمكن مش عارفة اقول هي ايه المشكلة اساسا ,, انا عارفاها بس طرحها في حد ذاته غباوة مني ,,
طب والله في نماذج زي الفل :) فكرتوني ببنت خالي الله يرحمه يارب و يحسن اليه .. انا كنت بحبه اوي و زاد الحب في اواخر حياته الله يغفر له و ينعمه في جنات النعيم .. بنت خالي دي علشان الارض بتاعتها طيبة و اللي كان بيراعي البذرة كان بيتقي الله في زرعته .. طلعت كده .. تقولك انا ابر اهلي فرد فرد حتي اللي يعتبر بعيد بس كفاية ان ابويا كان بيحب فلان علشان احبه .. كفاية ان امي كانت علي علاقة بالحاجة فلانة علشان افتكرها بالدعاء والزيارة .. الله يباركلها يارب دنيا و اخرة
عارفة ان الخير موجود و الناس الطيبة موجودة و لله الحمد بس بردة ملقيتش حل لمشكلتي ... ا ه نسيت اقول ان الحل المؤقت او هو مش حل يعني هو التطور الطبيعي للحال اني اصبحت بتجنب الشخص دا لدرجة لو بيتكلم معايا مش بقدر ابص في عنيه و يمكن حتي بطلت ابصله اصلا .. مش كره والله بالعكس انا صعبان عليا الشخص دا جدا و بتمني من ربنا احساسي بيه يبقي غير كده بس فشلت والله وحاولت كتير و بحاول بس اي محاولة للقرب بيجي وراها بعد اسوء من اللي قبله..
شوية كلام لا ليه علاقة ببعضه ولا يهم حد اساسا ولا انا ارتحت لما كتبته:( بس انا نفسي الناس تخاف علي زرعتها و تعرف ان الزرعه دي بتحس بكل حاجة بالفرح والحزن باللي مهتم من اللي مهملها باللي عايزها من اللي مش عايزها .. دي الزرع في الحقيقة ما بالك باه باللي بيزرع في انسان سواء قريب او غريب..
في ناس تقابلهم مرة واحدة في حياتك او مرات قليلة بس يسيبوا جواك حجات تفضل معاك العمر كله سواء حلوة او وحشة الاتنين وارد حدوثهم و بيسيبوا اثر جوا الانسان مهما حاول يبعدهم يمكن ينزلوا في بئر التفاعلات جوه عقولنا و يبقي مجرد ذكري بس موجودة يعني لو نكشت عليها شوية هتطلع تاني ..
ربنا يلطف بينا .. انا عن نفسي مش عايزة اسيب حاجة عند حد الا لو كانت حاجة كويسة ولو اني اشك ان يطلع مني حاجة زي دي .. يبقي علي الاقل ادعي ربنا مسيبش حاجة وحشة ف قلب حد:(
الله المستعان كفاية كلام فاضي لحد كده.
انا علي فكرة كنت بتريق مع امي :( اكمنها مهندسة زراعية و كنت بقول لامي ( بهزار طبعا هي علي راسي ) دي كلية فلاحة .. المهم انا قلت قبل كده اني لبست في الشغل في شركة زراعية لا و كمان بقالي سنتين ودخلت ف التالتة اهو وبعمل ماجستير في الزراعة او تحديدا يعني في لوجستيات تصدير الحاصلات الزراعية و دي حدوتة كبيرة كده ملهاش لازمة دلوقتي ( مش طالبة افتكر و انكد علي روحي و خصوصا اني قربت اخلص الدراسة و المفروض اكون شغالة ف الرسالة من 6 شهور وانا لحد دلوقتي ولا عملت الطلب بتاع العنوان والموافقة عليه اصلا ... بلاش السيرة الغم دي باه:( خلينا في العنوان )
من ساعة ما ابتديت اكبر كده و اعي الحياة من حوليا و بقيت ما بقيت يعني اللي هو انا دلوقتي وانا كان من زرع حصد دا جملة بتتقال في الفيلم ولا في كتاب القراءة في ابتدائي و خلاص
بس من قريب يعني سنتين ولا تلاتة كده ابتديت احس بيها بشكل تاني خالص .. مش فاكرة السبب ايه بس كان لازم الاقي حل لحالي و الاقي مبرر لحاجات كتيرة بتحصل حوليا .. و مش بتفلسف ولا بخترع
انا لقيت الجملة دي ادق حاجة في الدنيا تصف الواقع المرير .. حقيقي من زرع حصد
بس المصيبة نفسها هي البذرة اللي حطها في الارض........
اللي بيزرع خير اكيد اكيد مش هيحصد الا الخير و اللي بيزرع شر اكيد مش هيلاقي الا الشر
بس تصدقوا ان ساعات الارض مش بتفهم البذرة صح.. يعني زي ما تقولوا كده لو حطيت بذرة علشان تطلع خوخ مثلا و لما كبرت الشجرة لقيتها طارحة ليمون حامض
بقول كده لسبب ..
ممكن اب و ام يحطوا البذرة في الارض صح .. بس مع الوقت و شوية عوامل طبيعيه خارجية كده بتعدي علي الارض دي هتلاقي البذرة دي اتحولت بقدرة قادر لحاجة تانية .. مش بيقولوا يخلق من ظهر العالم فاسد و من ظهر الفاسد عالم..
دا العادي يعني اللي بيحصل .. مش شرط كل اللي يزرعه الاهل في الابناء بيطرح فيهم .. او ساعات بيكون كامن لحد ما تيجي حاجة تخليه يطلع برة ..
المصيبة باه في اللي بيشذ عن القاعدة دي ... اللي يكون عارف البذرة بتاعته اصلها ايه و عارف ان البذرة دي متراعيه ازاي و مر عليها ايه من العوامل الخارجية و يبقي هو عايز يشذ لوحده بعيد عن الارض دي ..
ساعات بقعد اتامل الجملة دي ........ من زرع حصد ... لو حد زرع قسوة في قلب حد ايه اللي في الدنيا ممكن يحول القسوة دي لحنية و حب؟؟ ( بعيدا عن محاولة ايجادها علشان خاطر ربنا وبس) يعني منين تتجاب الحنية ان كان اللي اتزرع كله قسوة و جفاف؟؟
الكلام هرب مني علي فكرة انا كنت بحاول اتكلم ف حاجة في بالي بس دلوقتي مش عارفة اترجمها لحروف ..
اعرف اكس من الناس مش بلاقيله جوايا الا ذكريات مؤلمة او حاجات تضايق و مازالت يعني الحد دا مازال متواجد بنفس الصورة هي هي ان مكانتش بتزداد سوء
ساعات اقول يمكن ابتلاء وملهاش حل غير اني استحمل واحتسب اجري علي الله يمكن يجي يوم و ربنا يأذن بحل من عنده .. ساعات بفكر اثور و احاول اوقف المأساة دي والاقيلها حل نهائي مهما كانت النتائج بس برجع و اقول الابتلاء علي قدر الاحتمال و يمكن لو مكانتش الحاجة دي هي الي وحشة ف حياتي يمكن كان ربنا بعتلي حاجة اسوء من كده .. يعني احمدي ربنا انها جاية علي اد كده و اهي الدنيا ماشية كده و لا كده و مش هتقف عليا ان كنت فرحانة ولا زعلانة .. و ساعات باه ولاد الحلال بيسخوها من برة .. بس اهو ربنا بيسترها قبل ما تهور واعمل حاجة مش المفروض تتعمل .. هما شايفينها سلبية ( الكلمة دي عاملة زي الحبل اللي بيخنق فيا شوية شوية و زي ما يكون حد ماسك طرف الحبل دا و مصر يضيق الحبل حولين رقبتي كل شوية:( ) مش لازم علشان ابقي ايجابية اتصرف تصرف مش المفروض اعمله .. انا علي الرغم من اني كتير بحس اني مخنوقة من التصرفات دي و ببقي مش طايقة نفسي و نفسي اعمل اي حاجة تخلصني من المشكلة دي مهما كانت العواقب ايه بس برجع واقول اكيد ربنا هيفرجها و تتحل بدون الحاجة لحل بمشكلة بمشكلة اكبر منها ..
وبالرغم من الكلام دا مش عاجبني تصرفي بردة مش علشان بيتقال عليا سلبية او حتي علشان المشكلة دي اللي ملهاش حل علي الاقل لحد دلوقتي ... المشكلة اني مش عارفة الاقيلها حل غير المثل اللي بيقول شيل دا من دا يرتاح دا عن دا .. بس مع الاسف مش نافع المثل دا في الوقت الحاضر.. بس مسيرة يحصل ( بحاول اتخذ احتياطي انه ممكن يحصل في اي وقت ويمكن دا موترني معظم الوقت علشان مش عايزاه يحصل بس عارفة انه هيجي عليا وقت في يوم ما في سنة ما واعمله وربنا يسترها من عواقب المشكلة دي)
انا عارفة اني برغي حولين المشكلة يمكن مش عارفة اقول هي ايه المشكلة اساسا ,, انا عارفاها بس طرحها في حد ذاته غباوة مني ,,
طب والله في نماذج زي الفل :) فكرتوني ببنت خالي الله يرحمه يارب و يحسن اليه .. انا كنت بحبه اوي و زاد الحب في اواخر حياته الله يغفر له و ينعمه في جنات النعيم .. بنت خالي دي علشان الارض بتاعتها طيبة و اللي كان بيراعي البذرة كان بيتقي الله في زرعته .. طلعت كده .. تقولك انا ابر اهلي فرد فرد حتي اللي يعتبر بعيد بس كفاية ان ابويا كان بيحب فلان علشان احبه .. كفاية ان امي كانت علي علاقة بالحاجة فلانة علشان افتكرها بالدعاء والزيارة .. الله يباركلها يارب دنيا و اخرة
عارفة ان الخير موجود و الناس الطيبة موجودة و لله الحمد بس بردة ملقيتش حل لمشكلتي ... ا ه نسيت اقول ان الحل المؤقت او هو مش حل يعني هو التطور الطبيعي للحال اني اصبحت بتجنب الشخص دا لدرجة لو بيتكلم معايا مش بقدر ابص في عنيه و يمكن حتي بطلت ابصله اصلا .. مش كره والله بالعكس انا صعبان عليا الشخص دا جدا و بتمني من ربنا احساسي بيه يبقي غير كده بس فشلت والله وحاولت كتير و بحاول بس اي محاولة للقرب بيجي وراها بعد اسوء من اللي قبله..
شوية كلام لا ليه علاقة ببعضه ولا يهم حد اساسا ولا انا ارتحت لما كتبته:( بس انا نفسي الناس تخاف علي زرعتها و تعرف ان الزرعه دي بتحس بكل حاجة بالفرح والحزن باللي مهتم من اللي مهملها باللي عايزها من اللي مش عايزها .. دي الزرع في الحقيقة ما بالك باه باللي بيزرع في انسان سواء قريب او غريب..
في ناس تقابلهم مرة واحدة في حياتك او مرات قليلة بس يسيبوا جواك حجات تفضل معاك العمر كله سواء حلوة او وحشة الاتنين وارد حدوثهم و بيسيبوا اثر جوا الانسان مهما حاول يبعدهم يمكن ينزلوا في بئر التفاعلات جوه عقولنا و يبقي مجرد ذكري بس موجودة يعني لو نكشت عليها شوية هتطلع تاني ..
ربنا يلطف بينا .. انا عن نفسي مش عايزة اسيب حاجة عند حد الا لو كانت حاجة كويسة ولو اني اشك ان يطلع مني حاجة زي دي .. يبقي علي الاقل ادعي ربنا مسيبش حاجة وحشة ف قلب حد:(
الله المستعان كفاية كلام فاضي لحد كده.
الأربعاء، 9 يوليو 2008
يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يارب يارب انا مليش غيرك ومحدش يعرف اللي بيا الا انت
ان كان خير فهو منك يا كريم وان كان شر فمن نفسي انا عارفة
يااااااااارب اجبر بخاطري المرة دي كمان
ساعات بتحصل حاجة صعبة علي نفسي لما تحصل وعارفة ان الثواب الصبر علي المصيبة ف اولها ,,, قعدت اقول الحمد لله كتير و قلت يااااااااااارب كتير اوي .. انا مش معترضة علي اللي هيحصل بس مش قادرة اقول اني راضية بستغفر ربنا وبقول ياااااااارب خليني راضية انا عارفة والله ان كل اللي بيحصلنا دا فيه خير حتي لو مش عارفين ولا شايفين السبب فيه .. غصب عني مش قادرة اوصل للرضا دا
كان نفسي لما يحصلي حاجة اعتبرها محصلتش واقول الحمد لله عن حق و من جوايا ساكت ومحسش باي الم ... بس لقيت نفسي بقولها بقلبي و بلساني الحمد لله وبردة جوايا ألم مع كل دا ..
مش ألم علشان معترضة ومش عاجبني اللي حاصل .. بس انا عارفة اني شوية و هعرف اسيطر علي الموقف و هجبر نفسي ترضي عاجبها ولا مش عاجبها هترضي علشان دا احسن حاجة ممكن تحصل وطالما ربنا اذن بيها تحصل تبقي هي كده كويسة ولازم اصدق دا واقتنع بيه ومش مسمعش مني ولا نفس تاني:(
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يــــــــــــــــــــــا رب
يارب يارب انا مليش غيرك ومحدش يعرف اللي بيا الا انت
ان كان خير فهو منك يا كريم وان كان شر فمن نفسي انا عارفة
يااااااااارب اجبر بخاطري المرة دي كمان
ساعات بتحصل حاجة صعبة علي نفسي لما تحصل وعارفة ان الثواب الصبر علي المصيبة ف اولها ,,, قعدت اقول الحمد لله كتير و قلت يااااااااااارب كتير اوي .. انا مش معترضة علي اللي هيحصل بس مش قادرة اقول اني راضية بستغفر ربنا وبقول ياااااااارب خليني راضية انا عارفة والله ان كل اللي بيحصلنا دا فيه خير حتي لو مش عارفين ولا شايفين السبب فيه .. غصب عني مش قادرة اوصل للرضا دا
كان نفسي لما يحصلي حاجة اعتبرها محصلتش واقول الحمد لله عن حق و من جوايا ساكت ومحسش باي الم ... بس لقيت نفسي بقولها بقلبي و بلساني الحمد لله وبردة جوايا ألم مع كل دا ..
مش ألم علشان معترضة ومش عاجبني اللي حاصل .. بس انا عارفة اني شوية و هعرف اسيطر علي الموقف و هجبر نفسي ترضي عاجبها ولا مش عاجبها هترضي علشان دا احسن حاجة ممكن تحصل وطالما ربنا اذن بيها تحصل تبقي هي كده كويسة ولازم اصدق دا واقتنع بيه ومش مسمعش مني ولا نفس تاني:(
الثلاثاء، 8 يوليو 2008
الرفـــــــــــق
انا مكناش ف نيتي اي كلام خصوصا الايام دي .. بس بالصدفة كنت بدور علي حديث علشان اجيبه صح لقيت حديث تاني اول مرة بصراحة اقرأه ........
عن عائشة رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
” إنّ اللّهَ رَفيق يُحبّ الرفقَ ويُعطي على الرفق ما لا يُعطي عَلى العُنف وما لا يُعطي على سواهُ ” .
(رواه مسلم)
حديث : "إن الرفقَ لا يكونُ في شيء إلاّ زانه ، ولا ينزع من شيء إلاّ شانه" رواه مسلم عن إبن عباس رضي الله عنهما
انا هنقل الكلام اللي كان مكتوب و بعدين هعلق تعليق صغير..
"إن الترفق بالناس من حسن الخلق وهو مما حث عليه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ، فما كان الرفق في شيء إلاّ زانه وما كان العنف في شيء إلاّ شانه ..وكان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم سهلا إذا باع سهلا إذا اشترى ..
ولماذا يسلك الإنسان العنف إذا كان باب الرفق مفتوحا إلاّ إذا كان المرء معجبا بنفسه مزدريا لغيره وهذا ما لا يحبه الله ، أو إذا كان يظن أن من يقابله لا ينفع معه الرفق. ولكن هذا أيضا لا يجوز إلاّ عن تجربة أو بينة . أما إذا اتُّخِذ العنف منهجا فهذا ما ينهى عنه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في هذا الحديث.
والرفق يكون في كل شيء. فالمشي على الأرض هونا دون عجب أو تكبر هو رفق ، وإطعام الحيوان رفق ، ومعاملة الناس يجب أن تكون برفق ، والدعوة في سبيل الله تكون برفق ، فربّ عدو لدود ورث العداوة عن غيره يقلبه الرفق صديقا حميما . قال الله تعالى: ” ولا تَستوي الحَسَنَةُ ولا السيئةُ ادفَع بالّتي هيَ أحسَنُ فإذا الّذي بينَكَ وبينَهُ عداوة كأنَّهُ ولي حَميم ”
من الرفق بالناس أن تؤدي حق المحتاج من ذوي القربى أو الجيران أو من تعرف حاجته قبل أن يسألك . ومن الرفق عدم الإلحاح مع الناس في كل شيء كعدم المماطلة في قَضاء الدين أو البيع والشراء عموما إلاّ إذا كان المرء فقيرا ، فإن مطل الغني ظلم..ومن الرفق قضاء الدين قبل أن يسأل عنه صاحبه .......... ( المصدر: http://www.al-mishkat.com/istiqama/istiqama6.htm )
التعليق :
الكلام دا كله فكرني باني كتير بكون مش كده :( مع الاسف .. جايز مش بعرف اتناقش كويس مع حد مع اني بكون علي حق و متاكده و عندي الدليل بس اللي قدامي لو بيهاجم انا مش بعرف ادافع:( وبسكت ..
امبارح كنت ف مناقشة مع اكس من الناس .. بيتكلموا عن العمرة و حد قال انه هيعمل عمره لاحد ابنائه اللي مش عارف يسافر يعملها .. انا اللي اعرفه انه مينفعش تتعمل لحد عايش و كمان قادر صحيا و ماديا بس في ظروف تمنعه من انه يعملها .. هو ربنا عايز كده .. لو عايز الانسان دا يجيله اكيد هيجيبله ولو عايز يأجل الزيارة دي يبقي الحمد لله علي كل حال..
المهم باه لسه هقول الكلمتين دول لقيت الحد دا بيقولي اسكتي انتي .. لاتنفع وكانت بشدة :( و عدي باقي اليوم علي حاجات كتيرة بالشكل دا.. انا سكت بس علشان خاطر ربنا و مش عايزة ادخل ف جدال مع حد مش بيقبل كلمة من حد ( يمكن اكون سلبية بس في ناس الكلام معاهم مش بينفع طالما هما صوتهم عالي علي طول :( )
انا نفسي ساعات ببقي عنيفة ف ردي :( مع اني حقيقي بحاول اسيطر علي الجزء دا و لا انفعل من اقل حاجة كده :( و كتير بفضل اقول ف نفسي اهدي واسكتي مش مستاهله اصلها و ساعات استغفر ربنا او اشغل تفكيري باي حاجة تانية علشان مطلعش رد فعل غبي و ارجع اقول يا ريتني ما قلت كده :( كتير بنجح بس في اوقات بتفلت مني :(
الكلام دا مش مع الناس عموما .. مع اشخاص معينة بعينها هي اللي بيحصلي معاهم كده .. انما ف العادي بيتهيالي بتعامل برفق خصوصا ان مفيش حاجة تدعو اني اتعامل بغير كده مع الناس .. بس مكنتش اعرف اني ممكن أؤجر علي الرفق دا .. من باب اولي دلوقتي اشوفلي حل مع الناس التانية دي علشان كده بيتهيالي هاخد ذنب لو شفت الحديث و مجاهدتش نفسي علشان ابطل استفز بسرعه من الناس دي .. بس انا والله باخد بعضي و ببعد عن المكان دا لو عرفت او مش برد او باشغل روحي باي حاجة تانية .. ساعات بنجح ف صرف تفكيري عن اني ارد و ساعات لا... وحتي لو رديت مش برد بحاجة وحشة بقدر مهو الرد نفسه طريقته فيها عنف دا اللي خلاني اقف عند الحديث دا بالذات :(
يلا ربنا يعافينا جميعا و يرزقنا حسن الخلق ..
عن عائشة رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
” إنّ اللّهَ رَفيق يُحبّ الرفقَ ويُعطي على الرفق ما لا يُعطي عَلى العُنف وما لا يُعطي على سواهُ ” .
(رواه مسلم)
حديث : "إن الرفقَ لا يكونُ في شيء إلاّ زانه ، ولا ينزع من شيء إلاّ شانه" رواه مسلم عن إبن عباس رضي الله عنهما
انا هنقل الكلام اللي كان مكتوب و بعدين هعلق تعليق صغير..
"إن الترفق بالناس من حسن الخلق وهو مما حث عليه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ، فما كان الرفق في شيء إلاّ زانه وما كان العنف في شيء إلاّ شانه ..وكان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم سهلا إذا باع سهلا إذا اشترى ..
ولماذا يسلك الإنسان العنف إذا كان باب الرفق مفتوحا إلاّ إذا كان المرء معجبا بنفسه مزدريا لغيره وهذا ما لا يحبه الله ، أو إذا كان يظن أن من يقابله لا ينفع معه الرفق. ولكن هذا أيضا لا يجوز إلاّ عن تجربة أو بينة . أما إذا اتُّخِذ العنف منهجا فهذا ما ينهى عنه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في هذا الحديث.
والرفق يكون في كل شيء. فالمشي على الأرض هونا دون عجب أو تكبر هو رفق ، وإطعام الحيوان رفق ، ومعاملة الناس يجب أن تكون برفق ، والدعوة في سبيل الله تكون برفق ، فربّ عدو لدود ورث العداوة عن غيره يقلبه الرفق صديقا حميما . قال الله تعالى: ” ولا تَستوي الحَسَنَةُ ولا السيئةُ ادفَع بالّتي هيَ أحسَنُ فإذا الّذي بينَكَ وبينَهُ عداوة كأنَّهُ ولي حَميم ”
من الرفق بالناس أن تؤدي حق المحتاج من ذوي القربى أو الجيران أو من تعرف حاجته قبل أن يسألك . ومن الرفق عدم الإلحاح مع الناس في كل شيء كعدم المماطلة في قَضاء الدين أو البيع والشراء عموما إلاّ إذا كان المرء فقيرا ، فإن مطل الغني ظلم..ومن الرفق قضاء الدين قبل أن يسأل عنه صاحبه .......... ( المصدر: http://www.al-mishkat.com/istiqama/istiqama6.htm )
التعليق :
الكلام دا كله فكرني باني كتير بكون مش كده :( مع الاسف .. جايز مش بعرف اتناقش كويس مع حد مع اني بكون علي حق و متاكده و عندي الدليل بس اللي قدامي لو بيهاجم انا مش بعرف ادافع:( وبسكت ..
امبارح كنت ف مناقشة مع اكس من الناس .. بيتكلموا عن العمرة و حد قال انه هيعمل عمره لاحد ابنائه اللي مش عارف يسافر يعملها .. انا اللي اعرفه انه مينفعش تتعمل لحد عايش و كمان قادر صحيا و ماديا بس في ظروف تمنعه من انه يعملها .. هو ربنا عايز كده .. لو عايز الانسان دا يجيله اكيد هيجيبله ولو عايز يأجل الزيارة دي يبقي الحمد لله علي كل حال..
المهم باه لسه هقول الكلمتين دول لقيت الحد دا بيقولي اسكتي انتي .. لاتنفع وكانت بشدة :( و عدي باقي اليوم علي حاجات كتيرة بالشكل دا.. انا سكت بس علشان خاطر ربنا و مش عايزة ادخل ف جدال مع حد مش بيقبل كلمة من حد ( يمكن اكون سلبية بس في ناس الكلام معاهم مش بينفع طالما هما صوتهم عالي علي طول :( )
انا نفسي ساعات ببقي عنيفة ف ردي :( مع اني حقيقي بحاول اسيطر علي الجزء دا و لا انفعل من اقل حاجة كده :( و كتير بفضل اقول ف نفسي اهدي واسكتي مش مستاهله اصلها و ساعات استغفر ربنا او اشغل تفكيري باي حاجة تانية علشان مطلعش رد فعل غبي و ارجع اقول يا ريتني ما قلت كده :( كتير بنجح بس في اوقات بتفلت مني :(
الكلام دا مش مع الناس عموما .. مع اشخاص معينة بعينها هي اللي بيحصلي معاهم كده .. انما ف العادي بيتهيالي بتعامل برفق خصوصا ان مفيش حاجة تدعو اني اتعامل بغير كده مع الناس .. بس مكنتش اعرف اني ممكن أؤجر علي الرفق دا .. من باب اولي دلوقتي اشوفلي حل مع الناس التانية دي علشان كده بيتهيالي هاخد ذنب لو شفت الحديث و مجاهدتش نفسي علشان ابطل استفز بسرعه من الناس دي .. بس انا والله باخد بعضي و ببعد عن المكان دا لو عرفت او مش برد او باشغل روحي باي حاجة تانية .. ساعات بنجح ف صرف تفكيري عن اني ارد و ساعات لا... وحتي لو رديت مش برد بحاجة وحشة بقدر مهو الرد نفسه طريقته فيها عنف دا اللي خلاني اقف عند الحديث دا بالذات :(
يلا ربنا يعافينا جميعا و يرزقنا حسن الخلق ..
الأحد، 6 يوليو 2008
اقولك بحبك ازاي :(
بحبك بس مش عارفة اقولك بحبك
مش علشان مش عايزة بس مش عارفة اقولك بحبك
ساعات كتير بحب حد ومش ببقي عارفة اقوله اني بحبه حجات بتمنعني حتي ساعات مش حجات جوايا زي العادة ..
مثال لو واحدة بحبها و انا متاكدة من جواايا اني بحبها و بعزها كتير .. بقول هيجرا ايه لو رحت قولتلها اني بحبها و ببقي عاقدة النية و عازمة اني اروح اقولها باللي ف قلبي ناحيتها .. مش عارفة دا بختي ولا ايه بس ف 90% من الحالات بلاقي نفسي ف موقف تاني مختلف تماما
يعني اجي لسه هتكلم الاقي اني اساسا سايبه مشكلة و المفروض دلوقتي بدل ما اقول اللي كنت جايه اقوله الاقي نفسي مضطرة ادافع عن نفسي يا اما انفي اتهام يا اوضح موقف... وهكذا
مش علشان انا ملاك و مش بغلط وهما ظالمني بس يمكن مش عارفة اتفهم ..!!!
الله اعلم ..
كتير بشوف نفسي وحشة اوي و مينفعش حد يحبني و بستغرب لما الاقي حد بيعبر عن اني غاليه عنده او عندها !! مهياش تقليل مني بقدر ما هو اني عارفة اني مستاهلش الحكاية دي و محدش يقولي ليه ... كلنا بنغلط ماشي بس انا الغلطة عندي الصغيرة بتفضل تعذب فيا كتير وضميري بيفضل يأنب فيا كتير اوي بحد ما احس انها عدت يا اما اتصلحت يا اما جت حاجة غطت عليها :(
بس بردة نرجع لمشكلة اني مش بعرف اقول للي بحبه اني بحبه :( تقصير مني يمكن .. كتير كسوف .. ساعات خوف من رد الفعل .. بس الاكيد انه مش احساس بالضعف لو قلته علشان محدش يقولي خايفة تبقي ضعيفة:(
بتبقي جوايا و عايزة اقولها والاقي سبب ورا سبب بيمنعوني:(
و ساعات مع حد تاني تلاقيني بقولها بمنتهي السهولة بدون كل اللي قلت عليه فوق دا .... غريبة انا عارفة
زمان كنت بقول انا بكتب احسن ما بتكلم يعني بالكتابة يمكن اعبر عن اللي مش عارفة انطقه
بس من قريب اكتشفت اني بالكتابة ساعات مش بعرف اقول اللي حساه اد لو سكت :( ساعات السكوت بيكون ابلغ رد ... او يمكن غلطانة بردة الله اعلم :(
مش علشان مش عايزة بس مش عارفة اقولك بحبك
ساعات كتير بحب حد ومش ببقي عارفة اقوله اني بحبه حجات بتمنعني حتي ساعات مش حجات جوايا زي العادة ..
مثال لو واحدة بحبها و انا متاكدة من جواايا اني بحبها و بعزها كتير .. بقول هيجرا ايه لو رحت قولتلها اني بحبها و ببقي عاقدة النية و عازمة اني اروح اقولها باللي ف قلبي ناحيتها .. مش عارفة دا بختي ولا ايه بس ف 90% من الحالات بلاقي نفسي ف موقف تاني مختلف تماما
يعني اجي لسه هتكلم الاقي اني اساسا سايبه مشكلة و المفروض دلوقتي بدل ما اقول اللي كنت جايه اقوله الاقي نفسي مضطرة ادافع عن نفسي يا اما انفي اتهام يا اوضح موقف... وهكذا
مش علشان انا ملاك و مش بغلط وهما ظالمني بس يمكن مش عارفة اتفهم ..!!!
الله اعلم ..
كتير بشوف نفسي وحشة اوي و مينفعش حد يحبني و بستغرب لما الاقي حد بيعبر عن اني غاليه عنده او عندها !! مهياش تقليل مني بقدر ما هو اني عارفة اني مستاهلش الحكاية دي و محدش يقولي ليه ... كلنا بنغلط ماشي بس انا الغلطة عندي الصغيرة بتفضل تعذب فيا كتير وضميري بيفضل يأنب فيا كتير اوي بحد ما احس انها عدت يا اما اتصلحت يا اما جت حاجة غطت عليها :(
بس بردة نرجع لمشكلة اني مش بعرف اقول للي بحبه اني بحبه :( تقصير مني يمكن .. كتير كسوف .. ساعات خوف من رد الفعل .. بس الاكيد انه مش احساس بالضعف لو قلته علشان محدش يقولي خايفة تبقي ضعيفة:(
بتبقي جوايا و عايزة اقولها والاقي سبب ورا سبب بيمنعوني:(
و ساعات مع حد تاني تلاقيني بقولها بمنتهي السهولة بدون كل اللي قلت عليه فوق دا .... غريبة انا عارفة
زمان كنت بقول انا بكتب احسن ما بتكلم يعني بالكتابة يمكن اعبر عن اللي مش عارفة انطقه
بس من قريب اكتشفت اني بالكتابة ساعات مش بعرف اقول اللي حساه اد لو سكت :( ساعات السكوت بيكون ابلغ رد ... او يمكن غلطانة بردة الله اعلم :(
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)
اللهم اني استودعك قلبي فلا تجعل فيه أحدا غيرك
وأستودعك لا إله إلا الله فلقني إياها عند الموت
وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة إلا في مرضاتك
وأستودعك كل شيء رزقتني إياه فاحفظه لي من شر خلقك أجمعين
يامن لاتضيع عنده الودائع